Annons

Hasselblad X2D - En dröm

Produkter
(logga in för att koppla)

jphotog

Aktiv medlem
Den nya Hasselblad X2D är en drömkamera för mig, men den har två negativa saker som gör att jag aldrig skulle investera i ett sånt system.

Jag har två intressen när jag fotograferar och det är landskap och porträtt.

Sensorn, storleken och ergonomin passar mig perfekt. 4/3 är ett mycket bättre utsnitt än storformat.

Det två negativa punkterna:

- Saknar ultravidvinkel. Det vidaste är 21mm (motsvarar 26-27mm hos småformat)

- Priset. Huset är dyrt, men det skulle kunna gå med lite avancerat självbedrägeri. Med objektiv, nej! Säg att X2D landar på €8.000. Då hamnar ett system med 21/4 och 135/2.8 på runt €16.000. Vill man slänga in den nya normalen blir det nog en bit över €20.000. Hugaligen!
 

LGNLGN

Aktiv medlem
"Troligtvis samma sensor som Fujifilm GFX 100S" läser jag.

Skiljer inte jättemycket i pris i så fall mellan de kamerahusen.

Blir då den egentliga prisskillnaden mellan en Hasselblad'are och Fujifilm's mellanformat i så fall mellan systemens objektiv?

Klart det skiljer i pris mellan dem. Men är det så mycket för att hindra någon istället välja Hasselblad om man har råd. För.. vilket varumärke! Undrar vad som skulle hända med priserna om de kunde sälja lika många som Fujifilm.

Har själv en GFX100S med en 23 mm (18 mm FF) och en 120 mm makro (ung 90 mm FF) . Kostar tillsammans ca 120K. Hugaligen men så bra...

Skulle vara fantastiskt roligt om Hasseblad lyckas
 
Senast ändrad:

Henrik:Andersson

Aktiv medlem
Den nya Hasselblad X2D är en drömkamera för mig, men den har två negativa saker som gör att jag aldrig skulle investera i ett sånt system.

Jag har två intressen när jag fotograferar och det är landskap och porträtt.

Sensorn, storleken och ergonomin passar mig perfekt. 4/3 är ett mycket bättre utsnitt än storformat.

Det två negativa punkterna:

- Saknar ultravidvinkel. Det vidaste är 21mm (motsvarar 26-27mm hos småformat)

- Priset. Huset är dyrt, men det skulle kunna gå med lite avancerat självbedrägeri. Med objektiv, nej! Säg att X2D landar på €8.000. Då hamnar ett system med 21/4 och 135/2.8 på runt €16.000. Vill man slänga in den nya normalen blir det nog en bit över €20.000. Hugaligen!
Hur stor menar du att sensorn för storformat respektive småformat är, och då räknat i millimetrar?
 

apersson850

Aktiv medlem
Fujifilm GFX100 har en sensor på 33*44 mm. Höjd/breddförhållandet är som en gammal TV, inte som småbildsformatet, så man kan inte jämföra rakt över. Men 21 mm på Hasselbladaren (om vi nu säger att det blir samma sensorstorlek) motsvarar 15-17 mm.
 

Makten

Aktiv medlem
Tror du räknar lite fel. 21mm på den sensorn blir ungefär motsvarande 17mm i småbildsformat.
Det beror på. Om man föredrar 4:3 och därför vanligen beskär sina FF-bilder till just 4:3, så blir beskärningsfaktorn 33/24 = 1,375 (eller 24/33 = 0,73 om man räknar åt andra hållet). Då motsvarar 21 mm på 33x44 snarast 15 mm på 24x36.

Det blir lite tokigt att jämföra diagonalen när kamerornas sensorer inte har samma sidförhållande, för då blir bilderna inte likadana vid "samma" bildvinkel.
Oavsett så är 21 mm definitivt att betrakta som ultravidvinkel. :giggle:
 

jphotog

Aktiv medlem
Hur stor menar du att sensorn för storformat respektive småformat är, och då räknat i millimetrar?
Småformat är ca 24x36mm och storformat ibland 4x5" (1"=25.4mm) eller 6x9" eller så, men det är inte så vanligt med så stora sensorer.

Men du är väl inte dummare än att du förstår att jag menade småformat...
 

jphotog

Aktiv medlem
Det beror på. Om man föredrar 4:3 och därför vanligen beskär sina FF-bilder till just 4:3, så blir beskärningsfaktorn 33/24 = 1,375 (eller 24/33 = 0,73 om man räknar åt andra hållet). Då motsvarar 21 mm på 33x44 snarast 15 mm på 24x36.

Det blir lite tokigt att jämföra diagonalen när kamerornas sensorer inte har samma sidförhållande, för då blir bilderna inte likadana vid "samma" bildvinkel.
Oavsett så är 21 mm definitivt att betrakta som ultravidvinkel. :giggle:
Jag var lite seg imorse. Det bjuder jag på. Slut på kaffe.

Att jämföra diagonalerna är inte perfekt, men det är den vedertagna metoden.
 

Spunken

Aktiv medlem
Har läst någonstans att Hasselblad och Fuji GF använder samma sensor.
Hasselblads kameror/objektiv är märkbart dyrare, vad anser ni är värdet av Hasselblad över Fuji?
 

jphotog

Aktiv medlem
Fuji är överlag billigare, både hus och objektiv. De har även fler objektiv att välja mellan, framför allt zoomobjektiv. Fuji har tills nu haft IBIS och tilt-skärm, men Hasselblad verkar enligt ryktena rätta till det med den nya modellen.

Det finns lite spridda rapporter om att Hasselblads objektiv är vassare och att färgerna är bättre, men det finns ingen riktig konsensus om det.

Hasselblads stora fördel är det går att synka blixt upp till 1/2000s. Det är faktiskt en stor fördel om man fotar mycket blixt utomhus.
 

Makten

Aktiv medlem
Har läst någonstans att Hasselblad och Fuji GF använder samma sensor.
Hasselblads kameror/objektiv är märkbart dyrare, vad anser ni är värdet av Hasselblad över Fuji?
Hasselblad har valt centralslutare i objektiven, vilket gör dem dyrare men som Jonas skriver här ovan, tillåter snabbare blixtsynk. Nackdelarna är att man måste använda elektronisk slutare (med slö utläsning = går ej att handhålla kameran) om man vill använda andra objektiv med adapter, samt att det är knöligare att göra objektiv med hög ljusstyrka.

Att sensorn är samma betyder inte att hela signalkedjan är det. Jag antar att även CFA:n kan skilja, för att inte tala om bildprocessningen. Alltså behöver resultatet inte bli likadant m.a.p. färger, dynamiskt omfång med mera.
 

jphotog

Aktiv medlem
Vem tillverkar Hasselblads objektiv numera?
Nittoh. Jag tror de numera ägs av DPI, men tillverkningen sker i Japan.

H-objektiven görs av Fujinon, också Japan.

Kamerorna monteras i Göteborg i sydvästra Japan där det mest regnar och solen aldrig skiner
 
Senast ändrad:

jphotog

Aktiv medlem
Kameran (om de planerade uppgraderingarna kommer inte dröjer för länge) är riktigt bra. De har fixat de flesta riktiga problemen som avsaknad av IBIS och fasdetektering. Nu väntar vi spänt på Eye-AF och 4k video.

Objektiven verkar kanonbra, men jag är lite besviken på brännvidderna som ligger ganska nära varandra.

XCD Motsvarande i småformat
35/2.5 30/2
55/2.5 43/2
90/2.5 71/2

De kanske borde ha ersatt 65/2.8 och 135/2.5 istället för trycka in 55/2.5 och 90/2.5 imellan. Då hade de haft absolut världsklass i brännvidder som liknar småformatets 30mm, 50mm och 105mm.
 
ANNONS