Annons

Hemmastudiobelysning!

Produkter
(logga in för att koppla)

Karlington

Aktiv medlem
Tänkte bara höra med er duktiga studiofotografer vad ni anser om denna ljussättningen.
Den består av två 500W halogenlampor, varav den ena är riktad snett uppifrån vänster och den andra står på golvet och lyser mot en frigolitskiva, för upplättning... eller nåt! :)
Skickar med en bild så får ni se!
Behöver all hjälp jag kan få, så jag vore hemskt tacksam om ni ville kommentera! Bakgrunden är förjävlig, jag vet! :)

PS. Christel, om du läser detta så vore jag glad om du kunde hjälpa mig! DS.
 

Bilagor

  • bajs.jpg
    bajs.jpg
    46.8 KB · Visningar: 11,089
Så länge du riktar en naken 500W halogenlampa rakt i ansiktet på dig, kommer du aldrig kunna lätta upp skuggorna den ritar i ditt ansikte. Om du stället använder ett paraply som du antingen lyser igenom eller studsar den i, blir det genast mycket mjukare.
Sedan är det rätt som du säger angående bakgrunden, men den fixar du ju lätt till genom att belysa upp den jämnt och fint med ytterligare en lampa.
 
okej

tack Mikael!

är "paraplyeffekten"/spridningseffekten viktig, eller går det att använda ett plant föremål som lampan kan lysa på?

Sen så undrar jag lite över hur man ska göra med rummets befintliga belysning, så som taklampor, skrivbordslampor etc. Ska dessa vara på eller ska man endast utgå från sin "studios" belysning? I mitt fall två halogenlampor a 500W..

Tacksam för svar!
 
Backa bakgrunden så den hamnar väl utanför skärpeplanet. Borde bli en meter bort eller så ungefär på en höft.

Avstår att kommentera ljuset, då jag inte är hemma på det området än.


/Roland - prisar digitalkamerans uppfinnare
 
Karl,

jag förstår inte riktigt vad du menar.
Knepet är att du måste få den punktformade ljuskällan att bli stor. Att reflektera mot eller genom ett "plant föremål" åstadkommer det. Försökt dock inte lysa genom frigolitskivan, om du inte har mycket starka lampor ... ;-)

Övrigt ljus (fönster, taklampor etc) tar du bort, då de stör. Dels färgar de ljuset fel, om du inte råkar ha samma lamptyp överallt, dels har du inte kontroll på dem vad gäller riktning, styrka, storlek etc. Två gånger 500W kommer du långt med.

Sedan är det ju inte svårare än att pröva sig fram!
 
Mikael

Ledsen att min beskrivning blev lite diffus, men nu förstår jag i alla fall; Ljuset måste spridas! Tackar ööööödmjukast för er hjälp! Fonden ska backas och ljuset justeras! Dyker säkert upp med fler frågor, tills dess får ni ha det så bra!

Fortsätt gärna diskutionen i denna tråd! Det finns säkert mer att tillägga!

MVH Karl
 
Jag är också oerhört intresserad av att lära mig mer om ljussättning för hemmabruk. Just nu har jag två bångstyriga 500W halogen som inte vet sin plats.

Gärna med ritning... *hint* *hint*

=)
 
Ritning och ritning, bra tips är det iaf! Jag kör på samma modell hemma. Ett tips för reflekskärmar är vita dörrar, antingen till rum eller garderober. Är dom hyfsat lätta att lyfta av fungerar det utmärkt som reflektorer!

Bouncer hemmabygge
 
Så här har jag gjort...

Den vänstra halogenlampan är satt rätt högt upp så att ljuset faller snett uppifrån på modellen. Dem andra står på golvet och studsar mot en frigolitskiva, för att lätta upp skuggljuset från huvudljuset! Som sagt jag är värsta amatören på detta, så jag vet inte om detta är nån bra idé! Värt att prova kanske!

Värt att tillägga är att på bilden ovan, är det (som Mikael konstaterat) inget "ivägen" för den vänstra lampan! Dvs inget lakan eller liknande...
 

Bilagor

  • dfdf.jpg
    dfdf.jpg
    23.3 KB · Visningar: 10,988
Senast ändrad:
Re: Så här har jag gjort...

Karlington skrev:
Den vänstra halogenlampan är satt rätt högt upp så att ljuset faller snett uppifrån på modellen. Dem andra står på golvet och studsar mot en frigolitskiva, för att lätta upp skuggljuset från huvudljuset! Som sagt jag är värsta amatören på detta, så jag vet inte om detta är nån bra idé! Värt att prova kanske!

Värt att tillägga är att på bilden ovan, är det (som Mikael konstaterat) inget "ivägen" för den vänstra lampan! Dvs inget lakan eller liknande...
Att prova och göra fel är vad man lär sig på! :)

Det ser ut som du börjar förstå vad du är ute efter i ljusväg nu. Lite personliga reflektioner bara;
- bouncer är en reflektor, du menar nog "diffusor" i din skiss.
- jag skulle tro att din diffusor och reflektor äter ungefär lika många steg, vilket gör att du riskerar att få två skuggläggande huvudljus i ställe för ett upplättat huvudljus. Prova som du gjort, jämför sedan med att flytta båda spottarna till vänster sida bakom diffusorn och flytta reflektorn närmare, vinklad så den tar ljus från får spottarna bakom diffusorn. Blir det för skarpa skuggor, kan du då prova en tredje variant där du placerar diffusorn lite på trekvart, så att allt ljus mot modellen går via diffusorn, samtidigt som spotten lyser naket på reflektorn, fortfarande från vänster sida.
Men som sagt, du måste prova dig fram.
 
Mikael

Tack så hemskt mycket för dina tips! Orutinerat av mig att kalla det för bouncer! :) Tror jag börjar få grepp om det här med ljussättning (lite granna iaf)! Ska nog genast springa iväg och testa dina förslag! Kanske slänger upp en till bild på mig, om jag lyckas få till det någorlunda. :)

Tack igen!
MVH Karl
 
Karl,

Titta på den här bilden jag tog i veckan.

Den är lite rolig, för dels ser du resultatet av ljussättningen, plus att om du sedan tittar i reflexerna i hjälmen, ser du precis hur den är utförd. Du ser diffusorskärmen till höger och reflektorn till vänster. Du kan även där ana en till diffusorskärm till höger som belyser upp bakgrunden med samma ljuskälla som huvudljuset. Effektljuset i håret ser du dock bara resultatet av.
 
Hmm... okej... tror jag förstår!
Det hade vart aningens lättare om du ville göra en skiss (liknande den jag gjort här ovan), men jag tror jag ungefär kan ana ditt arrangemang i hjälmen! :) Tack igen för din hjälp!
 
Bränns den inte upp?

Bränns inte kartongen upp av halogenlampan!? Eftersom den alstrar väldigt mycket värme...
Om det funkar så verkar det vara väldigt smidigt, och bra. Har du någon skiss på den du gjort?

/ Fredrik
(tänker också bygga en "studio" med halogenlampor...)
 
Daniel

Tackar så mycket för att du delar med dig av dina eleganta lösningar! :) Ska genast springa in i förrådet efter lite kartong och ståltråd! Men jag har en fråga bara: Vilka av dina bilder är tagna med denna ljussättning bland dina album? Är dom under albumet Studio tagna på detta vis? Tacksam om du ville svara på detta...

MVH Karl
 
Beakta alltid säkerheten!

Jag måste kasta in en allvarlig varning för liknande konstruktioner som denna softbox. Att lägga brännbara material i det närmaste dikt an mot en 500W byggstrålkastare utan skydd mot värmestrålningen, kommer medföra brand.
Det är inte en frågan om "om" utan "när". Tyvärr.

Att samtidigt ha den hängandes över en modell, kan ta en ände med förskräckelse.
 
Dove,

Om softboxen är byggd med hälften av profesionalismen dina bilder besitter, känner jag mig trygg igen.
 
Snabbt hemmabygge!

Fixade lite kartong och tejp, och vips så hade man sig en softbox som verkar funka alla tiders! :) Daniel nämnde något om att hans var lite amatörmässig... *hostar lite försynt* Smaka på denna:
 

Bilagor

  • soft1.jpg
    soft1.jpg
    33 KB · Visningar: 3,910
ANNONS