Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemmastudiobelysning!

Produkter
(logga in för att koppla)
kan väl också meddela att värmen inte är några problemos, så länge man stänger av den när den inte används!
 

Bilagor

  • soft2.jpg
    soft2.jpg
    41.4 KB · Visningar: 3,905
Så här blev då resultatet av min ljussättning (so far...)! Vad tror ni? Funkar det?
 

Bilagor

  • karl.jpg
    karl.jpg
    45.6 KB · Visningar: 3,878
Paraplyer

Ingen som vet var man kan köpa billiga VITA paraplyer som man kan använda istället? Det ser väl lite proffsigare ut och sen så är de lättare att hantera.. Jag har inte hittat vita paraplyer på ett halvår, dom säljer ju bara ut svarta, röda och blå.. :eek:(
Men jag gillar era byggen!
Keep on the good work!
 
Hej...

Kan detta vara till hjälp?

Så här kan det se ut när jag plåtar.

Mvh Johan F
 

Bilagor

  • dsc04812_1.jpg
    dsc04812_1.jpg
    31.8 KB · Visningar: 3,742
Re: Paraplyer

joggac skrev:
Ingen som vet var man kan köpa billiga VITA paraplyer som man kan använda istället? Det ser väl lite proffsigare ut och sen så är de lättare att hantera.. Jag har inte hittat vita paraplyer på ett halvår, dom säljer ju bara ut svarta, röda och blå.. :eek:(
Men jag gillar era byggen!
Keep on the good work!

Hej...

Dom vita paraplyerna du ser i min bild i tidigare inlägg här, är köpta på scandinavianphoto... dock lite dyra kanske (630:)... annars kan jag inte hjälpa dig.

Lycka till !

Johan F
 
Johan!

Du har inte några exempelbilder tagna i din studio? Skulle va kul att se ett porträtt eller nåt...

Tack!
MVH Karl
 
Kovo112 skrev:
Hej...

Kan detta vara till hjälp?

Så här kan det se ut när jag plåtar.

Mvh Johan F

Tjusigt! Mycket mer förtroendeingivande än ölsoftboxarna, i min smak. Fast man har nog roligare när man dricker ur ölen. :)

Ett tips bara - du ser att du bara använder ca halva paraplyet. Du kan alltså om du vill göra ljuskällan betydligt större genom att öka avståndet och rikta strålkastaren så den precis fyller upp hela paraplyet med ljuskäglan.
 
Var får ni för slutartider/bländare med dubbla 500-wattare?
Jag testade med två nyinköpta bygglampor à 500 watt idag och fick slutartider på 1/40 f/2,8 - underxponerat.
Jag måste göra nåt allvarligt fel eller så har min kamera så pass kass ljuskänslighet ;)
 
Var får ni för slutartider/bländare med dubbla 500-wattare?
Jag testade med två nyinköpta bygglampor à 500 watt idag och fick slutartider på 1/40 f/2,8 - underxponerat.
Jag måste göra nåt allvarligt fel eller så har min kamera så pass kass ljuskänslighet ;)

Kameran har ju en inbygd ljusmätare använd dig utav den.
 
Så här kan det också se ut. Luftigare och säkare än instängd i softbox. Klarar kontenuerlig drift utan något som helst problem med värme. Stativ, paraply och led kommer från HAMA.

spotlight.jpg


Bländare och slutartider är naturligtvis mycket avhängigt på hur många steg reflektorer/diffusorer tar, hur många spottar som används etc. Rent generellt gäller dock att det blir ganska långa tider/stora bländare, men inte något som alls ger problem för modellfoto. Naturltigtvis kommer man inte i närheten av den mängden ljus blixtar producerar.
 
Senast ändrad:
Såhär ser det ut hemma hos mig, kom gärna med synpunkter:
 

Bilagor

  • 4673_161256.jpg
    4673_161256.jpg
    13.8 KB · Visningar: 3,382
Lustigt, tänkte på just denna tvättkorg från IKEA igår. Dock var den inte så lämpad för porträtt som jag nu hade i åtanke, så jag började snida till en softbox. Skall helt klart testa tvättkorgen för stilleben.

Bjanha: har du några bilder med denna tvättkorg upplagda?

/jns
 
ANNONS