Annons

Hemmastudiobelysning!

Produkter
(logga in för att koppla)
Denna har jag kommit fram till med mina två 500-wattare idag.
Den ena "naken" och den andra täckt av ett ark smörpapper :=)

P1010898_mek.jpg


(kraftigt retuscherat i photoshop)
 
Oj oj..

Nu blir man klart inspirerad...

Dags att kicka ut den inneboende kompisen och bygga dedikerad studio i det rummet..
Inte för att jag skjuter så många porträtt att det är justifierat e.g, men det verkar vara riktigt kul att bygga egen ljusrigg. :)

/James
 
Dove skrev:
Läckert Pavel!!!

Denna skapelse ser riktigt avancerad ut! Coolt!

Är det ALU-folie på insidan? Jag har oxå tankar på att lägga in något lite mer reflekterande på insidan som t.ex ALU-folie.

Haha de ser avancerade ut men det är de inte *S*
Japp, jag la in alu-folie, även bra på så sätt att den skyddar nog mot värmen också...
 
Pavel!

Hej Pavel!
Först måste jag be om ursäkt för att jag aldrig svarade på ditt mail som jag fick för ett tag sen! Tack för alla tips!

Sen så skulle det va kul om du ville lägga upp lite resultatbilder med din fina nya softbox (fast jag gillar nog min öl-softbox bäst)! ;)

MVH Karl!
 
Hej på er hemmapulare,
Jörgen undrade var man kan hitta billiga vita paraplyer. Jag köpte nyss ett med diametern 120 cm för 390kr av www.photax.se men de har även 85cm för 190kr om jag mins rätt. Lite bättre pris än 630kr i alla fall.
 
Re: Pavel!

Karlington skrev:
Hej Pavel!
Först måste jag be om ursäkt för att jag aldrig svarade på ditt mail som jag fick för ett tag sen! Tack för alla tips!

Sen så skulle det va kul om du ville lägga upp lite resultatbilder med din fina nya softbox (fast jag gillar nog min öl-softbox bäst)! ;)

MVH Karl!

Hehe, jag försökte bara kopiera så mycket av Daniels som det gick. Ska dock göra en till variant, som din öllåda ;)

Ska testa den på Tisdag, så efter det får ni se resultatet. =)
 
kuisma skrev:
Tjusigt! Mycket mer förtroendeingivande än ölsoftboxarna, i min smak. Fast man har nog roligare när man dricker ur ölen. :)

Ett tips bara - du ser att du bara använder ca halva paraplyet. Du kan alltså om du vill göra ljuskällan betydligt större genom att öka avståndet och rikta strålkastaren så den precis fyller upp hela paraplyet med ljuskäglan.

Tack tack...

Ska försöka ha det i minnet nästa gång jag plåtar.

Mvh Johan F
 
Blev lite inspirerad av era byggen och beslutade mig för att också göra en softbox. Stötte dock på problem när jag skulle fixa bakplåtspapper. Har varit runt och letat lite men hittar bara bruna. Om man fotar i svartvitt så antar jag att det inte spelar så stor roll men om man fotar i färg lär det väl inte bli så bra? Eller har jag fel? Och så undrar jag då förstås vart ni andra har köpt era vita papper?
Hälsningar Tomas
 
Till mitt första och hittills enda studioexperiment använde jag glasfiberväv av den sorten man klistrar på väggar för att sedan måla. Värmetåligt är det i alla fall. Tål att sitta nära bygglampan. Någon box gjorde jag aldrig utan hängde väven i snören från taket, framför lampan.

Per
 
Mitt lilla bidrag

Hejsan!
Jag är en liten gör-det-själv-hemma-i-byggsats-kille så självklart har jag testat lite också.

Jag började med följande tips:
Bouncer hemmabygge

Jag tyckte det var lite bökigt att hänga av alla dörrar hemma (vem orkar köpa skärmar när man testar? ;)) så jag vill ha något lite enklare.

Jag har ett svart paraply och två eller en 500w, beroende lite på uppställning i övrigt. Till det har jag en 300w som jag brukar studsa mot någon skärm.

Min uppställning ser ni på bilden. Där är hemmastudion med bakgrund inte upplockad, men själva ljuskällan är klar i alla fall!

Exempelbilder kommer strax...

Hoppas att det hjälper någon, era tips har hjälpt mig i alla fall!


Mvh Martin
 

Bilagor

  • hemmastudio.jpg
    hemmastudio.jpg
    18.7 KB · Visningar: 2,716
Där kommer kanske det dumma, jag fick tag i det gratis av en kompis. Det är ett tjockt paraply i någon mjuk plast. Vit på insidan för att reflektera och svart på utsidan. Anledningen till att jag kunde låna det var att det var begagnat redan från början och någon hade försökt förbättra det med vit färg. Skillnaden, som jag förstått det, med att studsa istället för att låta skina rakt igenom är riktningen på ljuset: rakt igenom -> ljuset sprider sig mer, studsa -> ljuset blir mer koncentrerat.

Kolla här:
Photax.se:s paraplyer
Det jag har ser ut ungefär som det svarta längst ned i mitten. Vill du se priser på dom får du komma ihåg själva artikelnumret och söka i deras prislista som finns att tillgå från menyn till vänster (om du går in på deras huvudsida, www.photax.se)! :)
 
Senast ändrad:
Man kan inte säga att bouncer är helt och hållet en reflektor eftersom ljuskällan sitter framåt mot modellen och passerar ett eller två lager med tyg. Däremot reflekteras ju en del av ljuset från blixten i det silvriga tyg som sitter på sidorna av bouncern.
Det lättaste om man ska ha bra ljus är att bygga eller köpa en bouncer eller vända lampan bort från motivet och låta det reflekteras i ett paraply, silvrigt, vitt eller annat lämpligt.
Det underlättar också om man kan ha belysningen stående framme så man inte behöver sätta upp allt på nytt varje gång man ska plåta. Då kan man justera in ljuset så man får det så man vill ha det.
www.tille.se
 
Det finns väl dessutom många olika skolor när det gäller namn på utrustningen...? En del kallar "softboxar" för bouncers och andra säger att bouncers är den lilla plastbit (eller motsv.) som du kan dra ut från tex en blixt för att just studsa delar av blixten. Kärt barn har många namn.

Själv använder (måhända felaktigt) softbox som benämning på den där tuffa pyramiden som du sätter runt blixten vilket ger en stor och fin ljuskälla. Bouncers är något du använder just för att studsa ljuset och står i direkt anslutning till en ljuskälla. Reflektorer reflekterar ljus för att lätta upp och har ingen ljuskälla direkt associerad med den... Om någon annan vill kalla det annorlunda så räcker det ju med att dom beskriver funktionen så hänger jag nog med! :) Visst är det fascinerade hur olika ett ord kan uppfattas av olika individer? Ta "julafton" tex. Jag associerar det till god mat, lugn och ro, släkt och vänner. Andra associerar det till när farsan var full, söp och spöade upp familjen. Ändå pratar vi båda om "julafton"...

/Martin som sitter och filosoferar
 
testade min idag

Idag testade jag mitt hemmabygge.
Den funkade och några bilder får ni se sen, fast då var det att jag bara använda två lampor. hade inte råd att köpa bakgrund

min konstruktion började dock kollapsa rätt hårt i slutet, tejpen började smälta *S*

så jag måste göra om den lite =)

Ni får se resultatet lite senare =)
 
Snyggt...

Går det att få en närbild på paraplyfästet?

Jag gillade också den enkla och geniala iden för fastsättningen av den nedre strålkastaren. För att citera Peter Dalle "täntke inte på det..."

--jalle


Cederbom skrev:
Hejsan!
Jag är en liten gör-det-själv-hemma-i-byggsats-kille så självklart har jag testat lite också.

Jag började med följande tips:
Bouncer hemmabygge

Jag tyckte det var lite bökigt att hänga av alla dörrar hemma (vem orkar köpa skärmar när man testar? ;)) så jag vill ha något lite enklare.

Jag har ett svart paraply och två eller en 500w, beroende lite på uppställning i övrigt. Till det har jag en 300w som jag brukar studsa mot någon skärm.

Min uppställning ser ni på bilden. Där är hemmastudion med bakgrund inte upplockad, men själva ljuskällan är klar i alla fall!

Exempelbilder kommer strax...

Hoppas att det hjälper någon, era tips har hjälpt mig i alla fall!


Mvh Martin
 
ANNONS