Annons

Hemmastudiobelysning!

Produkter
(logga in för att koppla)
Blir det inte väldigt konstig färgtemperatur med lågenergilampor?

Vanliga lysrör ger ju en sjukligt grön färg.
 
Det går säkert bra. Problemet med energisparlampor, lysrör (som också är tänkbara i en box) och andra urladdningslampor är att de dels har en spektralkurva som är väldigt taggig och dels att det är ett underskott på rött i ljuset. Det här leder till att vissa färger undertrycks och att andra framhävs. Dessutom flimrar ljuset en smula vilket kan ställa till det på korta exponeringstider.

En lösning på problemet med taggigt spektrum skulle kunna vara att du blandar energisparlampor av olika fabrikat med lite olika kurvor för att få en jämnare fördelning av färgerna. Resultatet blir lite slumpartat men borde bli bättre än om du bara använder enbart en typ av ljuskällor. Om du sedan stoppar in några glödlampor i boxen så får du en komplettering med rött ljus. Fortfarande är det troligen långt från dagsljus men borde duga för enklare fotografering.

Kurvorna nedan kan vara till hjälp att förstå vad jag menar. En energisparlampa har en spektral fördelning av ljuset som liknar ett lysrörs, en energisparlampa är ju ett miniatyrlysrör.
.
 

Bilagor

  • fig 1 spektralkurvor kopia.gif
    fig 1 spektralkurvor kopia.gif
    8.9 KB · Visningar: 933
Har kollat upp detta med färgtemperaturen lite.

Från osrams hemsida:

Färgåtergivning Ra
Beroende på användning kan man ställa olika krav på färgåtergivningen.
En naturlig färgåtergivning är alltid en fördel. En sämre färgåtergivning kan aldrig ge ett mervärde. Måtten på färgåtergivningen är färgåtergivningsegenskaperna från ljuskällan. Det vanligaste sättet att ange detta är med färgåtergivningsindex Ra. Färgåtergivningsindexet Ra är måttet på hur väl det jämförda ljuset överensstämmer med ett referensljus. För att kunna bestämma Ra-värdet jämförs det aktuella ljusets förmåga att återge färger med förmågan hos referensljuset. Man använder här 8 normerade färgprover. Ju mindre färgavvikelser som uppstår, desto högre Ra-tal får ljuset. En ljuskälla med Ra = 100 återger färgerna optimalt jämfört med referensljuset.
Ju lägre tal, desto sämre återges färgerna. Färgåtergivningen Ra skall alltid anges tillsammans med färgtemperaturen Tf.

Några exempel på Ra index:
Glödlampa 100
Halogenglödlampa 100
Dagsljus 100
Fullfärgslysrör 85
Fullfärgslysrör special 95
Metallhalogenlampor 85-92
Enkelfärgslysrör 52
Kvicksilverlampor 50
Högtrycksnatriumlampor 20

Osrams lysrör 954/940/930 LUMILUX DELUXE har ett Ra index på mellan 90 och 100.

Exempel på spektrumfördelningen finns här: http://www.osram.se/Ljuskunskap/Spektralfördelningar/Lysrör/lysror.aspx

Håller med om att det kanske är detta som det faller på. Å andra sidan borde det väl gå att kompensera i PS om man känner till kurvan, ev kalibrera en egen kurva.
Plus eventuellt flimmer.


Ser ut som om det är vanligt med en topp vid gult ljus och vid orange. På andra lysrör finns en kraftig "bulle" vid gul/orange/röd.

Vid svartvit fotografering kanske det duger.
 
Senast ändrad:
Ni som byggt egna softbox - hur fäster ni kartongvidundrena (eller vad det nu är gjort av) mot själva lampan? Det är ju den som är het och tejp och sånt borde ju inte funka. Ståltråd? Visa gärna med bild hur det ser ut MELLAN själva "tratten" och lampan.
 
Clownfish skrev:
Ni som byggt egna softbox - hur fäster ni kartongvidundrena (eller vad det nu är gjort av) mot själva lampan? Det är ju den som är het och tejp och sånt borde ju inte funka. Ståltråd? Visa gärna med bild hur det ser ut MELLAN själva "tratten" och lampan.

använd spikband, finns på clas o eller järnaffärer. Formade det som en klyka som jag fäste fast i kartongen och sen en krok som man häktar fast i handtaget på lampan. På så vis hänger den sen kvar av sin egen tyngd och går lätt att ta bort.

Kolla konstverket ;-)
 

Bilagor

  • skiss.jpg
    skiss.jpg
    22.6 KB · Visningar: 832
Jag fäster inte min över huvud taget! På Clas Ohlssons 500-wattare, sticker själva "lamphållaren" ut en bit, vilket gör att man kan, med hjälp av tyngden från lampan, hålla uppe softboxen (som då inte sitter fast i nått stativ, utan står på en hylla eller liknande uppbyggnad!) Funkar alldeles utmärkt för mig... dock lite amatörmässigt! :)
 
Jag har gjort små vinklar av metall som jag skruvar fast i lampan och i boxen..
 

Bilagor

  • softbox1.jpg
    softbox1.jpg
    22.7 KB · Visningar: 790
Fästet syns lite taskigt på denna men man kan se luftspalten mellan lampan och boxen som gör att boxen inte blir varm..
 

Bilagor

  • softbox3.jpg
    softbox3.jpg
    31.3 KB · Visningar: 780
Snyggt bygge Peter!

Vad är din softbox gjord av? Har du fått förstärka den för att kunna fästa den så eller är mtrl tillräkligt styvt?
 
mlq skrev:
Snyggt bygge Peter!

Vad är din softbox gjord av? Har du fått förstärka den för att kunna fästa den så eller är mtrl tillräkligt styvt?

Tack..

Det är vanlig 3mm kartong, i det här fallet en blöjkartong.. Man tager hvad man haver :) Boxen är klädd med alufolie på insidan och framtill sitter två lager med bakplåtspapper.. Allt ihoptejpat med pakettejp..

Jag har använt metallclips (bilden) på boxen eftersom kartong inte är någe vidare att skruva i, plus att på detta vis så kan jag ta bort boxen utan att det "sliter" på den..

/Peter
 

Bilagor

  • clips.jpg
    clips.jpg
    18.8 KB · Visningar: 715
Snyggt bygge!
Men hur blir det med ljusstyrkan? Räcker den till? Vad får du för exponeringsvärden? Hur nära måste du ha boxen?
 
Dimage7d skrev:
Snyggt bygge!
Men hur blir det med ljusstyrkan? Räcker den till? Vad får du för exponeringsvärden? Hur nära måste du ha boxen?

Just denna boxen sitter på en liten 150-Wattare och jag har byggt två likadana som jag använder när jag fotar små produkter.. Ljuset är inte speciellt stark men i gengäld blir det väldigt mjukt och fint.. Hur nära jag har boxarna beror på hur jag vill ha ljuset på objektet jag fotar.. Min bild 'Ljussatt eller Belyst' http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=290018 har jag använt mina boxar till.. Värdena för just den bilden är f32 5s..

/Peter
 
BILLIGA PARAPLYN

Sluta pyssla med era helt livsfarliga softboxar snälla ni. det är en brandfara och jag har bittert fått erfara detta.

det finns paraplyn 90cm på cyberphoto för 300kr och det får ju ändå räknas som väldigt väldigt billigt eller hur?

sök bara på paraply på cyberphoto.se så kommer det upp vitt och silver.
 
Annars...

titta bland radannonser här på fotosidan under rubrik:

Övrigt(Foto)
 
ANNONS