Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemnet bilder utan tillstånd

Produkter
(logga in för att koppla)

christian veltman

Aktiv medlem
Noterade att Hemnet nu bygger upp en bildbank med tidigare sålda bostäder.

Dom använder mina bilder utan tillstånd.
Kanske även dina?
Har du skrivit avtal för detta nya nyttjande?
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Jo, så mycket förstod jag. Men jag har hängt rätt mycket på Hemnet och aldrig lyckats se bilder på sålda objekt. Men de kanske har dem för internt bruk bara?
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Från texten du länkade till:

Vad krävs för att Hemnet ska kunna visa bilder av en såld bostad?

– Bostaden ska ha varit annonserad på Hemnet och mäklarkontoret behöver ha ett avtal med sin fotografagentur som tillåter att bilderna visas på Hemnet. Dessutom behövs både bostadsköparens och säljarens tillstånd. Eftersom det krävs medgivande i flera led kommer vi sannolikt nog inte att kunna visa bilder för 100% av alla sålda bostäder, men förhoppningen är att kunna visa bilder på majoriteten av sålda bostäder i Sverige!
 

andreas89

Aktiv medlem
Väldigt välkommen funktion! Vid tidigare bostadsköp har jag suttit och tittat i slutpriserna på Booli för att försöka bilda en uppfattning om marknadsvärdet på objekten, men man famlar lite i mörkret när man inte vet skicket på bostäderna som sålts.
 

cowboy

Aktiv medlem
När jag idag söker upp grannlägenheten (som såldes för cirka tre veckor sen) och trycker på "bilder" får jag (i stället för bilder) upp en inforuta med denna text:

Varför saknas bildrättigheter för bostaden?

Bilder för den salda bostaden kan tyvärr inte visas. Det saknas antingen medgivande från köpare och säljare eller bildrättigheter från fotoagenturen/ansvarig fotograf. Om du är fastighetsmäklare och är osäker pả om du har bildrättigheter för dina sålda bostäder på Hemnet - prata med din fotoagentur!


Screenshot 2023-11-23 at 21.55.46.png

Åtminstone i detta fall så verkar m a o Hemnet ha koll på att medgivande och rättigheter krävs.
 

PMD

Aktiv medlem
Hemnet behöver normalt bara medgivande från upphovsrättshavaren, vilket är fotografen. Om fotografen har överlåtit den ekonomiska delen av sin upphovsrätt (vilket är den enda del som går att överlåta) så behöver Hemnet ett medgivande från den som har övertagit den ekonomiska upphovsrätten.

Om Hemnet har träffat avtal med köparen och/eller säljaren av fastigheten om att inte använda bilderna annat än för den försäljning som gjordes så behöver man också medgivande från dessa, men ett sådant avtal har inget med upphovsrätt att göra.
 

christian veltman

Aktiv medlem
När jag idag söker upp grannlägenheten (som såldes för cirka tre veckor sen) och trycker på "bilder" får jag (i stället för bilder) upp en inforuta med denna text:

Varför saknas bildrättigheter för bostaden?

Bilder för den salda bostaden kan tyvärr inte visas. Det saknas antingen medgivande från köpare och säljare eller bildrättigheter från fotoagenturen/ansvarig fotograf. Om du är fastighetsmäklare och är osäker pả om du har bildrättigheter för dina sålda bostäder på Hemnet - prata med din fotoagentur!


Visa bilaga 172410

Åtminstone i detta fall så verkar m a o Hemnet ha koll på att medgivande och rättigheter krävs.
Visst låter det bra men inte har dom frågat mig om lov.
 

PMD

Aktiv medlem
Vi är på fel spår. TS vill inte ha råd om hur han ska hantera att Hemnet använder hans bilder utan tillstånd.
Han vill veta om någon annan har råkat ut för samma sak eller om någon här har skrivit ett avtal med Hemnet om bildanvändning för den nya tjänsten.
Det står ju tydligt i första inlägget (vilket TS påpekar lite försynt i inlägg #14).
 

sumpan

Aktiv medlem
Vi är på fel spår. TS vill inte ha råd om hur han ska hantera att Hemnet använder hans bilder utan tillstånd.
Han vill veta om någon annan har råkat ut för samma sak eller om någon här har skrivit ett avtal med Hemnet om bildanvändning för den nya tjänsten.
Det står ju tydligt i första inlägget (vilket TS påpekar lite försynt i inlägg #14).
Jag tycker TS kunde vara lite mer utförlig i sin frågeställning. Postar man en fråga på ett forum så kommer ju garanterat följdfrågor. Eller ska man bara svara "nej, nej" till TS?

Det framgår ju tydligt att hemnet åtminstone har ambitionen att göra rätt för sig.

Då vore det ju vara intressant att veta vem som gjort fel i det här fallet (hemnet eller mäklaren) samt vad Hemnet svarar TS.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vi är på fel spår. TS vill inte ha råd om hur han ska hantera att Hemnet använder hans bilder utan tillstånd.
Han vill veta om någon annan har råkat ut för samma sak eller om någon här har skrivit ett avtal med Hemnet om bildanvändning för den nya tjänsten.
Det står ju tydligt i första inlägget (vilket TS påpekar lite försynt i inlägg #14).
Du menar frågan "Har du skrivit avtal för detta nya nyttjande?".

Det beror ju på vad det står i ursprungliga avtalet med mäklaren. Det är inte säkert att det är ett "nytt nyttjande". Det kanske ryms inom befintliga avtalet.
 
ANNONS