Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Heta pixlar

Produkter
(logga in för att koppla)

ja-foto

Aktiv medlem
Tänkte be om hjälp med en test av heta pixlar vid långa exp,tider.
Om jag tar en jpegbild på 30s med kameralocket på,(alltså helt svart bild) så får jag ca 15-20 synliga heta pixlar. Önskar att någon av er orkar göra samma test för att se vad ni får får för resultat?
Själv har jag använt jpeg bara för att ACR kompenserar bort de heta pixlarna vid framkallning.,

Tack på förhand för ert intresse.
 
Tack för att ni tog er tid att hjälpa mig.
Peter, min fundering var om min gamla Canon håller på att ge upp, men jag förstår nu att fenomenet inte är helt ovanligt.

Jag använde ISO 800 och 30sec exp,tid.
 
ISO 800, 30 sek på min Pentax K-x: 2 st måttligt lysande. Tyckte det var ett roligt test, då jag funderat på hur mycket man kan exponera utan att sensorn blir "sliten", om den blir sliten. Kör mycket långtidsexponeringar med min kamera. Senast jag var ute blev det ovanligt mycket, närmare fyra timmar sammanhängande exponeringstid. Sensorn verkar ju må bra för det. Däremot, tar jag in bilden i ett bildbehandlingsprogram och höjer kurvorna rejält kommer hela vintergatan fram, oräkneliga heta pixlar. Har kameran gått varm ser jag av gamla bilder att det kommer fram fler pixlar, kanske 150. Men de är inte heldöda, utan mörkröda, utan att de egentligen stör bilden. Så länge man inte bildbehandlar kraftigt. Emellanåt pixelmappar jag kameran (den har en inbyggd funktion för det).

Edit: Tar tillbaks det där med att det blir mer när kameran gått varm, ser att det var på ett högre isovärde, så det kanske beror mer på det.
 
Senast ändrad:
Jag testade också på min 7D.

Det som är lite lustigt är att om jag sätter kameran på RAW+JPG och lyfter in bilderna i Lightroom så for jag olika resultat.

RAW-bilden visar bara en vit pixel.

JPG-bilden däremot innehåller ca 10 vita och en antal röda och blå pixlar.

Är Lightroom "smartare" än kamerans JPG rendering?

Testat vid ISO 800 och 30 sekunders exponering.
 
Exakt så blir det för mig med.
ACR verkar automatiskt justera pixelfel i rawfiler.
Mina jpegbilder kan innehålla ca 15-20 st heta pixlar, så även rawfilerna tills man framkallar i ACR då det endast blir 1-2 st pixlar som syns, det är ju bra :)
 
Hur många döda och heta pixlar skall man behöva acceptera? Jag hittade kanske tio stycken på min Pentax K-5 igår. Nu löste jag det genom att löra en pixelmappning.
 
Hur många döda och heta pixlar skall man behöva acceptera? Jag hittade kanske tio stycken på min Pentax K-5 igår. Nu löste jag det genom att löra en pixelmappning.
Då har du några miljoner kvar. Tror du hinner sälja kameran eller slita ut den på annat vis innan det blir problem för dig p.g.a. heta pixlar.
 
Okej, det är inget att bry sig om då? Tänkte mest om det var något som omfattades av garantin. Jag har ingen koll på hur många döda/heta pixlar man förväntas acceptera på en kamera för närmare tio tusen spänn.
 
Hitta döda / heta pixlar

Att försöka hitta döda / heta pixlar i JPEG-bilder är ingen höjdare, eftersom komprimeringen kan skapa artefakter. Testa på kamerans högsta råformatläge, sätt på objektiv- och sökar lock för att förhindra ljusläckor. Skjut sedan med 30 sekunders slutartid på olika isotal.

Vissa av dessa felaktiga pixlar går dock att själv fixa till på de flesta moderna kameror. Jag har skrivit ihop en liten guide om hur man hittar och rättar till heta pixlar:
http://www.ilovephoto.se/index.php/sv/117-hitta-doeda-pixlar-pa-din-digitalkamera
 
Okej, det är inget att bry sig om då? Tänkte mest om det var något som omfattades av garantin. Jag har ingen koll på hur många döda/heta pixlar man förväntas acceptera på en kamera för närmare tio tusen spänn.

Det beror lite på var du köpt din kamera. På Cyberfoto skickade jag in min 5d Mark II med en död pixel på CCD. Vid fotografering kan man leva med den, men vid videofilmning blir de ganska snabbt mycket störande.
 
ANNONS