Annons

Hitta vilt

Produkter
(logga in för att koppla)

jn4u

Aktiv medlem
Läst igenom trådar i området innan. Men tänkte se om det finns något nytt att tillägga.

Tänkte höra om någon kan hjälpa till lite hur man skall gå till väga för att hitta vilt i skogen. Jag har fotograferat vilt innan men då har det mest varit vid fågeltorn eller på svärfars marker och där ser man djuren på morgonen genom fönstret till kåken. Eller slumpmässigt när man vad pappaledig och gick med grabben på morgonpromenad i samhället. Det är enklare djur, knappast lo.

Alternativ ett som förstått är att spana med bil. Om solen går upp vid 6 så kanske man skall börja en tur då vid halv sex. Jag har även fått reda på att man skall spana vid havre åkrar, vid vatten drag och gläntor. Vad är det jag skall leta efter? Vad skall jag titta på hur jag skall köra om man tittar på eniro? Hur planerar man en sådan resa? Hur lång tid burkar vara lagom att åka?

Det andra alternativet är att gå ut från där jag bor. Förmodar även där att skall ge mig ut innan solen går upp. Jag hittat några ställen där det finns rådjurskit. Även i närheten av jakttorn. Hitta någon gran sätta mig under den. Jägar kompisar till mig har även förklarat att det är motvind som gäller och att man skall sitta så man inte skapar siluetter. Om jag går ut på dagen och rekar först vad skall jag titta efter då?
 
Enligt min måttliga erfarenhet är kalhyggen i gryning och skymning ganska bra för rådjur och älg.

Ett annat tips är givetvis att prata med folk: jägare, fågelskådare, andra fotografer. De kan veta var t ex lo brukar synas.
 
Enligt min måttliga erfarenhet är kalhyggen i gryning och skymning ganska bra för rådjur och älg.

Ett annat tips är givetvis att prata med folk: jägare, fågelskådare, andra fotografer. De kan veta var t ex lo brukar synas.

Lo är inte aktuellt, Bara enklare djur att hitta.
 
Läst igenom trådar i området innan. Men tänkte se om det finns något nytt att tillägga.

Tänkte höra om någon kan hjälpa till lite hur man skall gå till väga för att hitta vilt i skogen. Jag har fotograferat vilt innan men då har det mest varit vid fågeltorn eller på svärfars marker och där ser man djuren på morgonen genom fönstret till kåken.

Ett tips som jag anv är att studera den lokala fågelkubbens hemsida, i ditt fall blir det http://www.jonkopingsfagelklubb.se/ och därmed få tips om lämpliga platser.

Om du har några Natura 2000 områden i din närhet som är skyddad natur så brukar de innehålla mycket vilt.

Tidsmässigt så gäller det för däggdjur att var uppe med solen och för fåglar några timmar senare och att ha tålamod och försöka att studera naturen och djurens rutiner.

Mvh Göran
 
Gryning är enligt mig bäst. Problemet är bara att djuren är på plats och det är svårt att ta sig fram utan att bli upptäckt.
Skymning är enklare. Var ute ett par timmar innan skymningen. Problemet är att det snabbt blir mörkt.

Var finns djuren?
Överallt. Sitt inte hemma och leta efter "de bästa områdena". Gå ut och sätt dig i skogen några timmar, det är djur överallt =)

Ett tips är att ta en spaningssväng med bilen vid skymning. Kolla var på åkrarna som djuren verkar uppehålla sig.
Nästa kväll far du dit ca 2 timmar tidigare. Lägg dig väl skymd i dikeskanten och vänta. Beakta även vindriktningen. Lägg dig dock inte i närheten av stigar. Det är där djuren kommer och då springer de på dig och blir skrämda.
 
Sätt dig i ett område i gränsen mellan två naturtyper. Ex skog och åker eller tom i gränsen av ett hygge och äldre skog. Sitt still och vänta. Under långa tråkiga pass vid älgjakt har jag vid flera tillfällen haft mesar som klättrat på mig.

Vill du fota däggdjur så tänk på att sitta i rätt vind så att de inte känner din doft långt innan du ser dem.
 
ANNONS