Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp ang. rättigheter vid bröllopsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Färdigställande av bilderna, kanske?

Jag tycker att hela upplägget verkar dåligt. De som vill anlita trådskaparen för att fotografera sitt bröllop har dålig koll på upphovsrätt och på hur bröllopsfotografer i allmänhet arbetar. Om det inte räcker med en verklighetsuppfattningsjustering på bruden så är det nog bäst att avstå från uppdraget.
 

Gote

Aktiv medlem
Jag kan förstå att ett brudpar kan vilja att bilder från deras eget bröllop inte ska läggas ut eller visas någon annanstans än där de själva vill.

Om jag förstått diskussionen rätt är det näst intill omöjligt pga fotografens upphovsrätt.
Känns faktiskt lite konstigt och till och med småaktigt.
Så är det absolut inte! Bara för att jag har upphovsrätten betyder det inte att jag kan göra vad jag vill med bilderna.

Det är skillnad på upphovsrätt och brukarrätt (eller vad det nu heter), alltså vad man får använda bilderna till. Upphovsrätten till mina bilder äger jag. Det är jag som skapar dem. Inte förhandlingsbart. Men hur de får användas är öppet för diskussion, och det går alldeles utmärkt att sälja brukarrätten (helt eller delvis) till kunden.

Fotografen och kunden ingår ett avtal där man reglerar både vad kunden och fotografen får göra med bilderna. Här är ett exempel på en avtalsmall från SFF.

Jag skulle t.ex. aldrig visa upp mina kunders bilder för någon annan utan skriftligt medgivande, och jag förväntar mig att kunden inte gör vad som helst med bilderna utan mitt medgivande. Jag levererar digitala bilder till kunder, och de har rätt att göra kopior och skicka till släkten, och de får göra egna utskrifter eller beställa kopior från Fuji o.s.v., men de får t.ex. inte sälja bilderna. Så man kan säga att en del av brukarrätten ingår i priset för fotograferingen.

För att återgå till den ursprungliga frågeställningen så skulle jag inte ta ett jobb där jag förväntas lämna ifrån mig råfiler.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag kan förstå att ett brudpar kan vilja att bilder från deras eget bröllop inte ska läggas ut eller visas någon annanstans än där de själva vill.

Om jag förstått diskussionen rätt är det näst intill omöjligt pga fotografens upphovsrätt.
Känns faktiskt lite konstigt och till och med småaktigt.
Nja, egentligen inte. Själva det uppställda, arrangerade bröllopsfotot måste man nog uppfatta som en porträttbild. Och då gäller upphovsrättslagens §27: "I fråga om beställd porträttbild äger upphovsmannen dock icke utöva sin rätt utan tillstånd av beställaren eller, efter dennes död, av hans efterlevande make och arvingar." Övriga bilder från bröllopet (vigseln, festen, vimmel) däremot kan man nog inte kan se som porträttbilder i lagens mening.

Den "rätt" lagtexten syftar på är upphovsmannens rätt att överlåta upphovsrätten. Upphovsmannen kan alltså publicera bilderna på t ex sin egen webbsajt, men inte sälja dem till en tidning.
 

iSolen.se

Guest
Hej,
Ska fotografera mitt första bröllop i mitten av nästa månad, tycker det ska bli jätteroligt, men bruden har lite krav som jag inte vet riktigt hur jag ska reagera på. Såhär har hon skrivit till mig: "Jag vill ha allt råmaterial oredigerat. Vill du göra redigeringar senare för något i skolan så får du lov att använda bilderna till just skolprojekt, annars är rättigheterna till bilderna våra".
Jag personligen tycker det skulle kännas oseriöst att lämna ifrån mig helt oredigerade bilder, jag vill ju leverera så bra bilder som möjligt. Har jag rätt att kräva det? Sen om det med att rättigheterna till bilderna skulle vara deras, klart att dom har det men "hur mycket"? Jag är väl ändå upphovsmannen och har såna rättigheter? Isåfall vilka? Jag använder ju såklart inte bilderna till något utan deras tillstånd, men dom får väl inte göra vad dom vill med bilderna utan min tillåtelse heller? Eller?
Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig att få lite klarhet =)
(Kan tillägga att jag just gått ut andra året på medieprogrammet, men vi har inte fått lära oss så mycket om upphovsrätter..)

//Lina
Är de duktiga på efterbehandling? Det är ju inte så skoj at se de egna bilderna misshandlas.

Dessutom kommer de nog se dig som en sämre fotograf eftersom du kommer leverera betydligt fler än du tänkt om du själv jobbat med bilderna.

Ingen bra referens alltså.

Snacka igenom det med dem ordentligt.

Ska du dessutom släppa rätten till bilderna måste du ta ordentligt extra för det.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Fotade ett ställe för en tidning. Ställets ägare hade beställt bilder och text till en annons i tidningen. Efteråt var alla nöjda, trodde jag. Fick ett mejl från stället att de ville ha alla bilder som jag fotat därifrån. Absolut svarade jag. Eftersom jag inte skulle fixa några bilder eller så svarade jag att jag kunde tänka mig 1000 kr för 71 bilder som han kunde lägga upp på sin sida. Mycket billigt. Svaret:

"Bilderna är tagna för min räkning så jag anser det vara mina bilder. Är det något du vill ta upp med tidningen kan du göra det med XXX."

Vad stället och tidningen haft för avtal vet jag inte, men jag och tidningen har inget avtal alls. Jag väljer nog att inte svara personen mer utan kanske raderar bilderna istället. Några pengar lär ju aldrig synas därifrån hur jag än gör.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Fotade ett ställe för en tidning. Ställets ägare hade beställt bilder och text till en annons i tidningen. Efteråt var alla nöjda, trodde jag. Fick ett mejl från stället att de ville ha alla bilder som jag fotat därifrån. Absolut svarade jag. Eftersom jag inte skulle fixa några bilder eller så svarade jag att jag kunde tänka mig 1000 kr för 71 bilder som han kunde lägga upp på sin sida. Mycket billigt. Svaret:

"Bilderna är tagna för min räkning så jag anser det vara mina bilder. Är det något du vill ta upp med tidningen kan du göra det med XXX."

Vad stället och tidningen haft för avtal vet jag inte, men jag och tidningen har inget avtal alls. Jag väljer nog att inte svara personen mer utan kanske raderar bilderna istället. Några pengar lär ju aldrig synas därifrån hur jag än gör.
Om du inte hade något avtal med tidningen, på vems uppdrag fotade du?
 

Picture Nerd

Aktiv medlem
Personligen skulle jag .... inte gått med på ett sådant krav som du tar upp här. Anledningen är enkel: om jag lämnar ifrån mig ett råmaterial och bruden (eller den hon väljer) gör ett dåligt arbete med efterarbetet kommer de som får se bilderna att undra varför de anlitade en så dålig fotograf till bröllopet... Jag som fotograf kan ha gjort ett lysande arbete, men någon annans redigering kan väldigt enkelt förstöra mitt rykte. Det är dock ett personligt ställningstagande, det finns inget rätt eller fel.
Instämmer i det jag citerat från Uffe Nordholm. Och självklart har du upphovsrätten och kan använda bilderna till att göra reklam för dig själv som fotograf. Däremot tycker jag inte att du ska begränsa upphovsrätten för deras del till mer än att de undviker att associera dina bilder med sammanhang där du inte vill figurera eftersom det kan ge dig dålig PR. Och att de alltid anger dig som fotograf. Alltså bör de fråga dig om de har rimlig anledning att ana att ett sammanhang kan vara speciellt känsligt. Är det ett kommersiellt sammanhang ska du givetvis ha extra betalt av dem.

Om det finns någon eller några enstaka bilder som du får ta av dem mot att du inte publicerar den/dem offentligt i ex.vis din portfolio bör du undantagsvis gå dem till mötes. Det tycker jag är en snygg gest som visar att du respekterar dem som kunder. Men aldrig aldrig något undantag när det gäller att inte lämna ifrån dig bilder som du inte fått redigera ända fram! Det är i varje fall det råd jag ger.
 
Senast ändrad:

lwestman

Ny medlem
Tack alla för svaren, dom hjälpte jättemycket. Ursäkta att jag är seg att svara, men nu tror jag det har löst sig med allting. Jag ska fota bröllopet, har gått med på att både skicka redigerade och vissa oredigerade bilder, och det att dom ville ha rättigheterna till bilderna blev det nog lite missförstånd om, hon menade typ bara att dom ville vara säkra på att jag inte publicerade bilderna hursomhelst och det var redan en självklarhet för mig (att jag inte ska göra). Så, som sagt, jag hoppas det har löst sig och hoppas att det hela går bra. Håll tummarna för mig på lördag, haha =)
 

WeeBee

Aktiv medlem
Är bruden eller brudgummen fotointresserade? Om de inte är det kan du vända brudens krav mot dem: fotografera bröllopet så gott du kan, men se till att använda kamerans AEB-funktion liberalt (om din kamera har AEB). Och använd bara råformatet. När du fotograferat hela bröllopet lämnar du ifrån dig en DVD-skiva med flera hundra råfiler till bruden och låter henne (och troligen hennes make också) stå för allt arbete med att välja ut "bra" bilder och redigera dem. Du kan dessutom passa på att testa många olika kompositioner när du ändå håller på, och använd AEB på alla versioner.
.
OT: Vad är AEB?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
AEB är "automatic exposure blending", vilket betyder att kameran automagiskt varierar exponeringen på bilderna den tar. Med min 5D kan jag ställa in hur mycket variation det skall vara mellan bilderna och sedan ta tre bilder på raken (det måste jag göra själv), och en bild kommer att bli exponerad "rätt", en bild kommer att bli underexponerad och en bild kommer att bli överexponerad.

Ovanpå AEB kan jag förstås använda den "vanliga" exponeringskompensationen (ratten märkt +/-), och då kan jag få tex tre bilder som alla är underexponerade, men olika mycket.
 

WeeBee

Aktiv medlem
AEB är "automatic exposure blending", vilket betyder att kameran automagiskt varierar exponeringen på bilderna den tar. Med min 5D kan jag ställa in hur mycket variation det skall vara mellan bilderna och sedan ta tre bilder på raken (det måste jag göra själv), och en bild kommer att bli exponerad "rätt", en bild kommer att bli underexponerad och en bild kommer att bli överexponerad.

Ovanpå AEB kan jag förstås använda den "vanliga" exponeringskompensationen (ratten märkt +/-), och då kan jag få tex tre bilder som alla är underexponerade, men olika mycket.
Aaah! Det har jag nog lekt med. Visste inte bara att det hade någo fint namn också. :p

Jösses va elakt tips detta om AEB var i såfall. ^^
 
ANNONS