Annons

Hjälp! Konstig fläck på alla bilder (Nikon D50)

Produkter
(logga in för att koppla)

Pastamange

Aktiv medlem
Igår brände jag av några bilder mot en dimmig sjö. När jag kollade på bilderna så la jag märke till en fläck som återfanns på alla bilder. Fläcken uppstod efter att jag tagit 2 bilder (utan att jag bytt objektiv där imellan). Alltså - fläcken är inte med på de 2 första bilderna - men sedan på alla andra.

Det sitter inte i objektivet för jag har testat med två olika. Fläcken ändrar dessutom form beroende på hur ljus bilden är.

Kolla bifogad bild. Där ser ni några olika exponeringar tagna innomhus med olika bländare.

Jag har kollat på spegeln, men kan inte urskilja vad som skulle vara orsaken - förutom att den är lite almänt dammig..

Jag är ganska ny med att använda SLR-kamera bör tilläggas.

Det handlar om en Nikon D50.

Tacksam för svar. Vill gärna bli av med fläcken innan jul...
 

Bilagor

  • pricken.jpg
    pricken.jpg
    49.2 KB · Visningar: 582
Det är så enkelt alltså.. Skönt isf.
Men är det inte konstigt att fläcken dyker upp mitt under fotograferingen. Brännde av ett gäng bilder åt samma håll å typ samma vinkel...

OM det är så enkelt att det är damm - hur rengör jag. Tops och sprit? Fungerar det med vanlig asolsprit som man har hemma eller skall man ha nått speciellt?
 
Damm syns tydligare vid vissa bländare (har glömt av om det är stor eller liten).
Testa med en blåsbälg först.
 
Syns tydligare med mindre bländare.
Mindre bländare ger mer samlad projektion av bilden genom objektivet. Det orsakar större skärpedjup och att eventuellt damm i bildens väg framträder tydligare.
 
Pastamange skrev:

Men är det inte konstigt att fläcken dyker upp mitt under fotograferingen. Brännde av ett gäng bilder åt samma håll å typ samma vinkel...

Inte så konstigt, spegeln fälls upponer när du tar ett kort och bildar en storm inne i huset och kör du med zoom så skapar det över och undertryck som virvlar omkring dammet innuti.
 
Var och köpte ett blåsbälg nu på lunchen och tycker jag har blåst ganska ordentligt. Blåste mot sepeglen och siktade även lite in vid sidan. Dock kvarstår fläcken...

Gör jag fel?
 

Bilagor

  • prickar2.jpg
    prickar2.jpg
    70.7 KB · Visningar: 460
Pastamange skrev:
Var och köpte ett blåsbälg nu på lunchen och tycker jag har blåst ganska ordentligt. Blåste mot sepeglen och siktade även lite in vid sidan. Dock kvarstår fläcken...

Gör jag fel?

Visst damm går att blåsa bort. Annars krävs någon form av våtrengöring. Det finns ett antal olika på marknaden. Är du osäker så får du väl kontakta din lokala fotoaffär.

// Maxe
 
Men ni tror att det är damm ändå?
Jag var inne i två fotoaffärer på lunchen. Den första vill inte ta i kameran med tång.. Men han nämnde nått om alvarligare fel än damm. Dock La jag sedan märke till att dom bara sålde Canon där inne.. så..

I den andra fotoaffären var dom mer tillmötesgående och där köpte jag också blåsbäljen.

Vill ju inte råka ut för å skicka in den å va utan den i flera veckor.. Fy va tråkigt.
 
Re: Hur gammal är kameran?

Schappe skrev:
Har inte Nikon fri rengöring i 2 eller 3 år?

M V H Peter

Kameran blir 1 år i januari.. men ändå. Kan man lösa det själv så undviker jag gärna att skicka iväg den. Man har hört historier om att folk blir utan sin kamera i veckor och månader...
 
Du måste använda funktionen sensorrengöring i menyerna (eller vad nu Nikon kallar det), så spegeln fälls upp och du kommer åt sensorn.

/ Erik
 
Det räcker inte med att bara blåsa på spegeln. Man måste fälla upp spegeln och öppna slutaren för att kunna komma åt och blåsa på sensorn. Om du kollar i menyn ska det finnas någon som heter spegeluppfällning. Se till att ha ett fullt batteri när du börjar. Kolla instruktionsboken så står där exakt hur den funkar för man kan behöva trycka på knappar för att den ska öppnas. När du ser sensorn är det bara att blåsa på med blåsbälgen.
 
Jag har faktiskt lite snålt med batterier, så jag får testa det här ikväll efter att jag laddt kameran.

Jag återkommer så fort jag försökt med det här.

Tusen tack - all hjälpsamma människor som hänger här på fotosidan!
 
Yes!

När jag fällde upp spegeln och öppna slutaren så såg jag den lille rackaren direkt. Ett pump med blåsbäljen och det lilla dammkornet var ett minne blått :)

Tack och åter igen tack!
 
ANNONS