Annons

Hjälp med att trimma bilder med D90!

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Lite frågor först:
============
När använder ni blixt utomhus?
När kan det vara bra att använda blixt utomhus när det är starkt solsken som en klar vårdag/strålande sommardag?

Den här exponeringsutjämnaren verkar vara ett grymt bra hjälpmedel!

Hur gör ni med exponeringsmätningen:
-3D-frägmatrix ll - Landskap (Helst utan för mycket blå himmel)?
-Centrumvägd - Detaljer ex blommor, insekter
-Spot - ??

Här några bilder från idag - jättetacksam för förbättringstips:
Har kört på S-läget och 1/320

http://3.bp.blogspot.com/-bodyV6bcWu8/TYTxtq7WG2I/AAAAAAAAHUQ/makU0DkTIH4/s1600/1.JPG
###För ljust?
Bländare 7.1
exp 1/320
iso200
expbas: 0
Ljusmätning: Mittviktad medel

http://4.bp.blogspot.com/-Cmz1OC85GDw/TYTxtYQEsWI/AAAAAAAAHUI/YI-imT46LPE/s1600/11.JPG
####Mkt svåra förhållanden. Hur göra med klarblåhimmel samt mörk omgivning?
Bländare 7.1
exp 1/320
iso200
expbas: -0,7
Ljusmätning: På hela bilden

http://2.bp.blogspot.com/-oEZESrbOG48/TYTxtCDjTSI/AAAAAAAAHUA/DNZMs-RPbZM/s1600/3.JPG
####Överexponerat igen. Räcker det med exponeringsutjämning här?
Bländare 6.6
exp 1/320
iso200
expbas: -0,3
Ljusmätning: Mittviktad medel

http://1.bp.blogspot.com/-E0HsiigJJQQ/TYTxswIn5bI/AAAAAAAAHT4/2WJn1m9m73k/s1600/5.JPG
####K
Känns lite överexponerat?
Bländare 13
exp 1/320
iso200
expbas: 0
Ljusmätning: Mittviktad medel

http://2.bp.blogspot.com/-Bn9Uc1qcuIA/TYTxsfEGZ6I/AAAAAAAAHTw/NvsYHVq6Y8w/s1600/6.JPG
####Tog mga bilder här! Denna blev bäst. Hade den kunnat göras bättre?
Bländare 5,3
exp 1/320
iso200
expbas: 0
Ljusmätning: Mittviktad medel
 
Hej!

Jag brukar använda blixt när det som skall synas kommer att bli ”helt” svart pga skuggning ex ansikte i motljus, alternativt att färgerna är trista och behöver fräschas upp lite, annars använder jag inte blixt exempelvis sådana vybilder som du laddat upp för att jag är tveksam att det skulle bidra med något map min åsikt ovan.

Jag tycker att alla bilderna skulle tjäna på att tas på en annan tidpunkt på dagen. Jag anser att man många gånger måste välja vad som skall vara ”rätt” exponerat. Bilden med bilarna och husfasaden hade jag gjort mörkare för enligt min åsikt är bilarna och asfalten det minst intressanta. Mer blixtljus i de övriga riskerar att göra bilderna mer kontrastfattiga tror jag.

Spotmätning använder jag för att vara helt säker på att inte kameran skall ta hänsyn till något annat än just i ”mittpricken” och då kanske ett ansikte på lite avstånd.

Hans
 
Lär dig att läsa histogrammet om du ofta får felexponerade bilder. Då kan du ta en bild, se på histogrammet om den blev bra och sedan kompensera till nästa bild, så blir den perfekt :)

Att läsa histogram kräver lite erfarenhet, men börja titta på den när du tagit en bild så kommer du snart på hur det fungerar. Det viktiga är att du ser hur långt åt höger kurvan måste sluta för att bilden ska bli rätt exponerad, sedan blir resten som det blir helt enkelt.

Annars: Krångla inte till det i onödan med olika mättekniker och grejer i början, inför inte något nytt om du inte saknar det så länge du håller på att lära dig grunderna. Matrixmätning är oftast kanonbra! Sedan när du lärt dig grunderna kan du börja experimentera mera, men tills dess finns det många saker som är viktigare än mätmetod.
 
Intressanta synpunkter. suger åt mig allt nu. Jag vet hur jag vill att bilden skall bli - nu gäller det bara att lära sig fototekniken. :) Du har nog rätt vid tidpunkten att ljuset är som svårast men ibland måste man ju ta bilden just då.
Hur skulle du gjort "bilarna och husfasaden mörkare "? Stort tack för synpunkter!

Lär dig att läsa histogrammet om du ofta får felexponerade bilder. Då kan du ta en bild, se på histogrammet om den blev bra och sedan kompensera till nästa bild, så blir den perfekt :)...

Hur gör man detta? Är just nu bara ute efter att avbilda det jag ser... Tack för svar!
 
Här kan du läsa lite om histogram:

http://www.ekdahl.org/kurs/histograms/

Men det räcker inte att läsa och titta på exempelbilder, det krävs erfarenhet av hur ett histogram ska se ut när det är rätt exponerat. Jag skulle vilja säga att det som är allra viktigast med histogrammet är att se hur långt åt höger högdagrarna går, sedan får resten bli som det blir beroende på motivet. Men det där kommer du snart på med lite träning!
 
[QUOTE=Helmetrock;1648920
Det viktiga är att du ser hur långt åt höger kurvan måste sluta för att bilden ska bli rätt exponerad, sedan blir resten som det blir helt enkelt.

[/QUOTE
Hur menar du? Jag har inte läst på så mycket om histogram, men du menar att man ska först och främst ska se till att man har avslutat kurvan åt höger innan den slår i "väggen". Med andra ord - har man en kurva som är avslutad 1 EV innan max gränsen ska/kan (?) man öka exponeringen ett steg till?
 
Hur menar du? Jag har inte läst på så mycket om histogram, men du menar att man ska först och främst ska se till att man har avslutat kurvan åt höger innan den slår i "väggen". Med andra ord - har man en kurva som är avslutad 1 EV innan max gränsen ska/kan (?) man öka exponeringen ett steg till?

Det är här det där med erfarenhet kommer in :)

Ta en landskapsbild som exempel. Det finns ett visst antal olika ljusa områden som man såklart inte kan påverka sins emellan, man kan bara välja hur man vill exponera allihop på en gång. Enligt min erfarenhet blir bilderna oftast rätt exponerade när man lägger de ljusaste högdagrarna en viss bit från den högra kanten av histogrammet. Sedan kommer allt det andra i bilden att bli vad det blir men så länge det är inom kamerans omfång kommer det att bli hyfsat bra. Exakt var man ska lägga sig varierar mellan olika kameror och efter tycke och smak. Maxgränsen är alltså inte högra kanten utan en bit innan den. Har man problem med att omfånget är för stort för kameran kan man lägga sig längre åt höger för att skuggorna inte ska sota igen men då krävs det en hel del efterarbetning för att få ut något vettigt ur bilden.

När man läser olika guider till hur man läser histogram på nätet verkar det nästan som att man skulle kunna påverka hur hela histogrammet ser ut, men det går alltså inte.

Om större delen av bilden är en enda färg eller är ungefär lika ljus går det inte heller särskilt bra att använda histogrammet, t.ex. en mörk fågel mot en ljus himmel kommer att ge ett histogram med två toppar, em för himlen och en för fågeln och knappt något däremellan. Det betyder såklart inte att bilden är misslyckad utan att histogrammet inte kommer till sin rätt där.
 
ANNONS