Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med första kamera köp

Produkter
(logga in för att koppla)

milan979

Medlem
Lutar mig mer och mer mot en fuji, ska se om jag kan prova någon i butik men roligt att höra rekommendationer. Då var man inte helt ute och cyklade när man läste lite.
Jätte bra generella tips också.
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag sitter själv helt fast i Fuji-träsket och tycker att X-T-serien är exakt vad jag vill ha. Men om jag är riktigt ärlig så tror jag att i princip nästan alla mina bilder lika bra hade kunnat tas med en av de mera avancerade kompaktkamerorna, alltså med fast zoomoptik och 1" eller m4/3.sensor.

T ex:Screenshot 2021-03-14 at 09.41.41.png

Den har m4/3-sensor och manuella inställningar i stort sett som en Fuji. Annars tycker jag att många tillverkare i sin iver att minska storlek och kostnad bantat bort litet för mycket reglage. Dessvärre är det ju inte helt enkelt att prova om man trivs med reglage och menyer om man står vid disken i fotobutik i tio minuter,
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag sitter själv helt fast i Fuji-träsket och tycker att X-T-serien är exakt vad jag vill ha. Men om jag är riktigt ärlig så tror jag att i princip nästan alla mina bilder lika bra hade kunnat tas med en av de mera avancerade kompaktkamerorna, alltså med fast zoomoptik och 1" eller m4/3.sensor.

T ex:Visa bilaga 155145

Den har m4/3-sensor och manuella inställningar i stort sett som en Fuji. Annars tycker jag att många tillverkare i sin iver att minska storlek och kostnad bantat bort litet för mycket reglage. Dessvärre är det ju inte helt enkelt att prova om man trivs med reglage och menyer om man står vid disken i fotobutik i tio minuter,
LX100 har förvisso en m4/3-sensor, men hela används inte, vilket syns på antalet pixlar jämfört med en m4/3 kamera med samma sensor. Den beskärs olika beroende på vilket sidförhållande man valt, så rent praktiskt är sensorn lite mindre än m4/3.
 

ajoe

Aktiv medlem
LX100 har förvisso en m4/3-sensor, men hela används inte, vilket syns på antalet pixlar jämfört med en m4/3 kamera med samma sensor. Den beskärs olika beroende på vilket sidförhållande man valt, så rent praktiskt är sensorn lite mindre än m4/3.
Jag vet, men skillnaden är inte stor och den är större än en 1"-sensor.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Är foto i mörkare miljö viktigt så gäller antingen stor sensor eller ljusstarkt objektiv eller båda. Fuji med 18-50/2,8-4 plus något objektiv för porträtt och foto i sämre ljus (t ex 35/1,4 och/eller 56/1,2) är ett alternativ. Fuji gör bra grejer och skall man inte ha flera objektiv är det i regel inte dyrare (om man kan tänka sig att köra med den egna adaptern med N/C).

En annan väg att gå är Canon EOS RP med 24-105 STM plus en adapter för då kan man köra billiga begagnade EF objektiv.

Annars beg Nikon Z6 beg I kit med 24-70/4. Med adapter kan man sedan skaffa relativt billiga AF-S 24, 50, 85 f/1,8 objektiv om man vill.

Det som är fördelen med Nikon/Canon system är just tillgången till relativt billiga objektiv med F- resp EF-fattning med full funktionalitet (i Nikons fall så länge de är AF-S, AF-I eller AF-P).
 
Senast ändrad:

unoengborg

Aktiv medlem
Är du intresserad av att byta objektiv?
Kommer du någonsin lägga 15 000kr på ett objektiv?
Nu ska du inte skrämmas, även om du har rätt i att bra optik som är värd att köpa kostar en hel del och priser kring 15 000 är inget ovanligt så länge vi inte talar om extrema telen eller vidvinklar som oftast är betydligt dyrare. Men köper man begagnat kan man få ned priserna en hel del. Och en del bra objektiv är inte alls dyra. T.ex. brukar man kunna få något "nifty fifty" som fungerar bra för t.ex porträtt på en aps-C kamera för under eller kring tusenlappen för de flesta märken.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Att tänka på är att det kan vara knepigt att se i sökaren vid starkt solljus, speciellt från sidan..jävligt irriterande. Därför har jag inte längre någon Fuji..
Det problemet gäller väl i stort sett alla spegellösa. Brukar kunna lösas med en mera tättslutande ögonmussla eller en bit svart tejp.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nu ska du inte skrämmas, även om du har rätt i att bra optik som är värd att köpa kostar en hel del och priser kring 15 000 är inget ovanligt så länge vi inte talar om extrema telen eller vidvinklar som oftast är betydligt dyrare. Men köper man begagnat kan man få ned priserna en hel del. Och en del bra objektiv är inte alls dyra. T.ex. brukar man kunna få något "nifty fifty" som fungerar bra för t.ex porträtt på en aps-C kamera för under eller kring tusenlappen för de flesta märken.
Frågan är inte till för att skrämmas.
Den är till för att definiera hur användaren tänker ekonomiskt runt fotoutrustning.

Vi lär oss ett par saker av svaret som var nej.
1 foto får inte kosta vad som helst. Och det är mycket klokt.
2 Man är egentligen inte intresserad av det värsta av det värsta.
Good enough blir bra.
Men man vill heller inte ha det billigaste med tanke på den inledande texten.
3 En kompakt funkar inte.
Fast vilka objektiv som är intressanta vet vi egentligen inte.

JAG tror att en APS-formatare o en normalzoom med 2,8 över hela området är mer än OK i detta fallet. O de är inte vansinnigt dyra.
Som andra objektiv vill normalt nybörjaren ha ngt tele.
Fast oftast är man mer betjänt av ngn ljusstark normal 24 eller 35.
O en blixt.... En blixt är aldrig fel att kunna hala fram, godox 685.
Personligen ser jag fördelar i spegellösas ögonfokus. Jag rekommenderar det men det är kanske så att budget spricker men missad skärpa är inte kul.
 

Lostierna

Aktiv medlem
Vilka grejor är du mest intresserad av idag? Ett hus, ett eller flera objektiv.

Nu kollar du vikten och volymen.

Sen fyller du nån petflaska med vatten så att det motsvarar vikten. Ha den alltid med dig när du är ute i en väska, ha den så i +2 veckor. Jämför oxå med hur stor plats det tar i din väska.

Fundera på om du verkligen kommer släpa med dig sakerna när du åker på semester (vad får du ta bort för att klara viktgränsen om du skall ha med dig dina fotogrejor?)

Tycker du det är värt att släpa på grejorna? Kanske titta på mindre saker och göra om proceduren med vikten.

När skall ut sen när du är på semestern, måste du ha med dig en stor väska? Klarar du dig med en liten? Kanske får plats i fickan?

Mitt val blev M43 och då ett litet hus, det är oxå saker som inte drar så mycket uppmärksamhet till en när man sliter fram det. Så för mig blev det ett enkelt val men jag är en glad amatör.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Olympus och Panasonic.
Bra grejer. Dock är de mer begränsade i sämre ljus (så länge motivet inte är stilla för då hjälper bildstabilisering eller stativ) p g a mindre sensorer. Det är helt enkelt en fråga om vikt kontra foto i sämre ljus och med mindre skärpedjup ("suddigare bakgrund").
 

Lostierna

Aktiv medlem
Lekte lite för nån dag sen med mitt ny införskaffade hus. Jag fotade lite på 90talet men inget avancerat utan bilder på grabben när han var liten men tröttnade på att det blev för mycket att släpa på så det blev inte så mycket under några få år. Skaffade en Lumix GX80 innan jul, inte blivit vansinnigt mycket bilder utan försöker lära mig kameran. Fick tag på en Lumix GM1 i förra veckan och det har inte blivit många bilder alls än med den men det blir väl mer när det är lite varmare ute.

Men jag är rätt nöjd med bakgrundsoskärpan på den här bilden, Lumix GM1 & Olympus 45mm.

Gav 1400 för kameran beggad (utan lins) och 1590 för det objektivet så det är inte bara vikt man sparar gentemot FF även om vikten är direkt fånig på den setupen då det väger in på 320gr för dom tillsammans.


20210313-174551.JPG.JPG

Lumix GX80 + 12-32 kitlens. Riktigt turistfoto, hade haft kameran mindre än en vecka och ville fota när snön hade kommit, kompositionen är inte alls bra men det är fotat tvärs över vattnet handhållet och det blev fort kallt om fingrarna. Gav 3290 för det paketet nytt och vikten biffiga 499gr. Solen gick ner 1546 och kortet är taget 1709... Men visst, sakerna jag fotade är ju stilla :D

P1000120.JPG

Visst, det hade säkert blivit bättre bilder med en FF men hade jag gått ut med dom grejorna? Vis av min ålder och erfarenhet, näe det hade jag inte gjort. Men det är mitt val. Jag är nöjd och det är ju lixom huvudsaken,
 

milan979

Medlem
När jag jämför här med några FF alternativ såsom sony a7RII eller z6 så blir dock fuji x-s10 i mörker lite mer noisy... är DPs jämförelse kanske inte helt rättvis?
 

Cygni

Aktiv medlem
Bra grejer. Dock är de mer begränsade i sämre ljus (så länge motivet inte är stilla för då hjälper bildstabilisering eller stativ) p g a mindre sensorer. Det är helt enkelt en fråga om vikt kontra foto i sämre ljus och med mindre skärpedjup ("suddigare bakgrund").
Med 25mm f1,8 lyckas jag hålla min M1'a still ner till en 8dels sekund utan problem. Man behöver inte gå upp i ISO så mycket när man har bra bildstabilisering.
Med mitt 300mm har jag även den hållt för hand en 8dels sekund vid ISO 200 f22. Då samarbetar bildstabiliseringen i objektivet med det i huset.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Med 25mm f1,8 lyckas jag hålla min M1'a still ner till en 8dels sekund utan problem. Man behöver inte gå upp i ISO så mycket när man har bra bildstabilisering.
Med mitt 300mm har jag även den hållt för hand en 8dels sekund vid ISO 200 f22. Då samarbetar bildstabiliseringen i objektivet med det i huset.
Som jag skrev - så länge motivet är stilla, ja. Är det rörliga motiv och sämre ljus då måste man gå upp i ISO och då hjälper inte bildstabilisering eller stativ.
 

milan979

Medlem
Överväger att kanske satsa på ff trots allt just nu. Antingen nikon Z6 eller Sony a7 iii. Får bli begagnat då det annars blir för dyrt för mig.
Vilket pris är tänkbart för de inklusive lins?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Överväger att kanske satsa på ff trots allt just nu. Antingen nikon Z6 eller Sony a7 iii. Får bli begagnat då det annars blir för dyrt för mig.
Vilket pris är tänkbart för de inklusive lins?
Det är en stor fördel ibegpris till Z6 fördel. Kanske 12.000kr för kameran och inte många tusen till för det förträffliga 24-70/4. Sonys Zeiss 24-70/4 är mycket sämre liksom Sony 28-70/3,5-5,6. Man behöver komma upp i Sony 24-105/4 för liknande prestanda men den kostar mycket mer då den finns beg. Så Nikon blir mycket billigare.

Däremot, kan du tänka dig att köra adaptera Canon EF på din Sony blir det "billigt". Canon EF 24/70/4 IS är väldigt bra och 24-105/4 IS gen ett är även den bra och kan köpas för 3000kr beg. Så för adaptrad optik har Sony en fördel, men då ökar storleken.
 

milan979

Medlem
Det är en stor fördel ibegpris till Z6 fördel. Kanske 12.000kr för kameran och inte många tusen till för det förträffliga 24-70/4. Sonys Zeiss 24-70/4 är mycket sämre liksom Sony 28-70/3,5-5,6. Man behöver komma upp i Sony 24-105/4 för liknande prestanda men den kostar mycket mer då den finns beg. Så Nikon blir mycket billigare.

Däremot, kan du tänka dig att köra adaptera Canon EF på din Sony blir det "billigt". Canon EF 24/70/4 IS är väldigt bra och 24-105/4 IS gen ett är även den bra och kan köpas för 3000kr beg. Så för adaptrad optik har Sony en fördel, men då ökar storleken.
Tack, tror jag ska försöka satsa på Z6 då. Adapter låter mer komplicerat.
 
ANNONS