Annons

Hjälp med värdering av äldre objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan alla fotosidan användare, första gången jag anväder forumet. Hoppas någon ser vad jag skriver och kan hjälpa mig.

Idag fick jag hem ett kamerapaket jag köpte över en annons. Det innehöl bl.a tre st analoga linser.

Då jag inte känner mig bekväm med äldre objektiv utan autofocus + att zoom-omfånget inte faller mig i smaken, så har jag tänkt att sälja dessa.

Det består av (sålångt jag kan avläsa):

- Pentax-A SMC 1:1,7 50mm inklusive ett Hoya skylight filter.
- Vivitar 28-70mm 1:3,5-4,8 Macro
- Tokina SZ-X 80-200mm 1:4,5-5,6

Ni som vet, vad är de värda vid en försäljning?
Vill få sålt dem så fort som möjligt.

Tack på förhand
 

Bilagor

  • objektiv.jpg
    objektiv.jpg
    82.3 KB · Visningar: 288
pentaxen kanske du kan få en slant för ca 500:- - 1000 kr. De andra kanske runt 200:- om du lyckas hitta en köpare.

Äldre manuella Tamron / Sigma står inte speciellt högt i kurs. Vivitar ännu sämre.

Pentaxen är ett bra objektiv men inte alls ovanlig.
 
Pentax objektivet är nog intressant för många.Är det Pentaxfattning på de andra,så gör ett paket pris, kanske runt tusenlappen..eller strax under
 
Skulle gissa på ca 700-800 kr för alla tre. Dock rätt besvärligt att hitta en köpare till. En kamera som kostade ca 15000 kr för åtta år sen ex Nikon F100 med Batterigrepp kan fås i toppskick begagnad idag för 2500 kr. Analogt är det tyvärr inga pengar i idag.
 
paul innergård skrev:
Analogt är det tyvärr inga pengar i idag.

Fast i detta fall var det väl optik, och den är ju inte digital idag heller. Menade du bara omoderna fotoprylar i största allmänhet, kanske? Eller menade du att zoomarna har ett illa valt omfång för dagens halvformatskameraor?

Per.
 
perstromgren skrev:
Fast i detta fall var det väl optik, och den är ju inte digital idag heller. Menade du bara omoderna fotoprylar i största allmänhet, kanske? Eller menade du att zoomarna har ett illa valt omfång för dagens halvformatskameraor?

Per.
Jag utttryckte mig väl lite fel. Lätt att förknippa äldre optik med analog utrustning. Oavsett så är de knappast antireflexbehandlade för att passa en sensor. Tänkte inte på att Pentax är bakåtkompatibelt. Prisbilden jag uppgav tror jag dock ändå stämmer
 
maxc skrev:
pentaxen kanske du kan få en slant för ca 500:- - 1000 kr. De andra kanske runt 200:- om du lyckas hitta en köpare.

Äldre manuella Tamron / Sigma står inte speciellt högt i kurs. Vivitar ännu sämre.

Pentaxen är ett bra objektiv men inte alls ovanlig.

Okey, bra att få ett humm om priserna, tack för det.

Testade att lägga ut obejktiven på blocket, har fått bud på precis de priserna du säger här.

Blir till att skicka iväg dem till första bästa :)
 
ANNONS