Annons

Hjälp mig med att fota flaskor i studio samt photoshop-hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
håller på att fota whiskyflaskor i min extremt provisoriska och enkla studio. Det är väldigt svårt tycker jag och det blir inte riktigt som jag vill med ljuset i bakgrunden och så.

har bara en stripbox också så jag fick ta två exponeringar med ljuset på motsatt sida och lägga ihop i ps. funkade sådär att få ihop det i ps då jag inte riktigt vet hur man gör. är dålig på photoshop så jag bara testar mig fram så det blir väldigt mycket fel och säkert krångligare än vad det behöver vara.

bakgrunden och underlaget och reflektionen har jag gjort själv i photoshop. fick inte till det på riktigt liksom.

Nu vill jag gärna ha eran hjälp på ur bilden kan bli bättre. vad är fel och vad ser konstigt ut?

det är i alla fall åt detta håll jag vill ha bilden.
 

Bilagor

  • signet2-2.jpg
    signet2-2.jpg
    39.9 KB · Visningar: 268
Senast ändrad:
Ja, likt ögat så skvallrar flaskor om hur de belysts. På din flaska ses tydligt stripboxarna. Symmetri är snyggt när det är perfekt symmetri. Bildgoogla "winebottle". Hur har de belyst? Men viktigast är hur vill du att flaskan skall ses? Ljuset som reflekteras i glaset berättar var flaskan befinner sig. Vad vill du förmedla?

Resten med bilden gillar jag. Inspirerande.
 
Ja, likt ögat så skvallrar flaskor om hur de belysts. På din flaska ses tydligt stripboxarna. Symmetri är snyggt när det är perfekt symmetri. Bildgoogla "winebottle". Hur har de belyst? Men viktigast är hur vill du att flaskan skall ses? Ljuset som reflekteras i glaset berättar var flaskan befinner sig. Vad vill du förmedla?

Resten med bilden gillar jag. Inspirerande.

Hehe ja alltså det är hela poängen med stripbox. Man ska se reflektioner från dom 😊
Men tack för input
 
Hehe ja alltså det är hela poängen med stripbox. Man ska se reflektioner från dom 😊
Men tack för input

Just speglingen av flaskan på underlaget ser lite konstig ut. Prova att ställa en flaska på en spegel och notera hur linjerna från flaskan fortsätter i spegeln. För övrigt tycker jag du fått till det bra.
 
Tycker flaskan ser riktigt bra ut!

Speglingen är dock lite konstig, ovansidan på plattan som flaskan står på skulle inte synas i en riktig spegling. Så perspektivet på speglingen är fel.
Kanske det skulle funka att ta en annan bild från en betydligt lägre position och lägga in den som en spegling (från ungefär samma vinkel som ljuset från flaskan skulle infalla på spegeln)

Edit: Har du två likadana flaskor kan du sätta en upp och ner under den du skall fota, sen mörkar/suddar du ut den nedre flaskan lite. (men då blir det kanske svårare att fixa till att det skall se ut som att flaskan står på en yta....)
 
Senast ändrad:
angående speglingen så har ni helt rätt. det ser konstigt ut. man ser ju ovansidan även i reflektionen och det borde man inte göra.

såg bara ett youtubeklipp hur man gjorde och då duplicerade dom bara lagret och sen flippade det nya och drog ner, samt ändrade opacitet eller använde en gradient. men det kanske inte funkar på alla motiv då.

Hade det bara varit flaskan utan den plattan så hade det ju fungerat.
Frågan är bara hur man ska göra då för att få en bra reflektion?
 
...Edit: Har du två likadana flaskor kan du sätta en upp och ner under den du skall fota, sen mörkar/suddar du ut den nedre flaskan lite. (men då blir det kanske svårare att fixa till att det skall se ut som att flaskan står på en yta....)

Dessutom blir det inte en spegelvänd flaska utan en upp-och-nedvänd sådan. Den nedre flaskan måste då markeras och spegelvändas för att få det någorlunda rätt.
 
Kolla på
http://www.luxury-insider.com/sites...hisky_competition_whisky_of_the_year_2016.jpg
Jag ser en stor ljuskälla rakt framifrån, och två svarta saker (svart kartong?) på sidorna.
Även här
https://maianhco.files.wordpress.com/2011/11/signet_glenmorangie_25yo.jpg
lyfter avsaknaden av ljus fram flaskans linjer.

första bilden är det nog en stor ljuskälla framifrån . Hur man nu gör det när man ska fota flaskan. ljuskällan borde vara vägen för kameran.

Andra bilden verkar dock vara två st strip-boxar. en på varje sida. Det är nog det absolut vanligaste när man fotar flaskor. man ställer dom lite bakom motivet och riktar dom framåt.

Goglar man glenmorangie signet och kollar på bilder så är det väldigt många (säkert 80%) av bilderna som är tagna med strip-boxar.

och genom att ställa boxarna längre ifrån eller närmare flaskan så får du ju reflektionerna antigen längre in på flaskan (som på min bild) eller ända ut i kanterna på flaskan så det blir mer som rimright.

märkte dock att om jag vill ha reflektionerna långt ut på flaskans kant så får jag flytta bak ljuskällan ganska mycket och då får jag inget ljus på flaskans framsida.
 
sådär nu har jag pillat lite till med bilden. Börjar bli nöjd faktiskt. Något som fortfarande ser konstigt ut? :)
 

Bilagor

  • Namnlöst-5-2.jpg
    Namnlöst-5-2.jpg
    39.8 KB · Visningar: 51
ANNONS