Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Problem med SP-minneskort till 5D mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

misselemi

Medlem
Hejsan, jag har ett SP CF 400X minneskort på 32 GB som är ca 6mån gammalt. Någon som har erfarenhet om hur bra det funkar med en eos 5D mark II? Vilket kort rekommenderas?

Fråga/problem ett: Jag har filmat i minsta formatet 2 gånger 90min och båda gångerna har jag haft stora problem att spara filmerna på datorn(iMac 9.1)/extern hårddisk då bl a följande felmeddelande: "Det är ett problem med externt media. Byt externt media." Kommer upp. När jag väl har krånglat ett tag och filerna kan föras över så tar det väldigt lång tid ca 45 min per 30min frekvens (är det normalt?)

Fråga/problem två: Igår midsommar så fotade jag en del, runt 500 bilder och plötsligt runt 400.e bilden så säger kameran att minneskortet måste formateras om och det finns inga bilder tagna, fick då tipset att stänga av, ta ut minneskortet och sätta i det igen, då funkade det tack och lov. Men det känns ju som ett opålitligt kort, är det bara att kassera? Någon som vet hur livstidgarantin funkar?


Tacksam för svar Mvh Emelie
 
Gör som datorn föreslår, formatera om kortet. En inte ovanlig orsak till problem med minneskort är att filsystemet 'degenererar' med tiden - skapas om med formateringen.
 
Gör som datorn föreslår, formatera om kortet. En inte ovanlig orsak till problem med minneskort är att filsystemet 'degenererar' med tiden - skapas om med formateringen.

Jag brukar formatera kortet i kameran med jämna mellanrum. Och det är väl konstigt att det säger ifrån mitt under en fotografering?
 
6 månader? Lämna tillbaka kortet om du har kvittot kvar. Jag formaterar mycket mycket sällan och stöter aldrig på problem.
SP=Scandinavian Photo?


Fråga ett, filkopieringen: Det låter som om du kopierar filerna via USB 1.1, vilket har en hastighet på på 12Mb/s.
SD-kvalitet gör filer på ~130MB/min. Så en ½timmes film går loss på ca 4GB.
Google säger att (4000 MB) / (12 (Mb / s)) = 44.4444444 minutes

Prova att använda portar/enheter som är USB 2 hastighet, då bör det gå under 5minuter.
 
6 månader? Lämna tillbaka kortet om du har kvittot kvar. Jag formaterar mycket mycket sällan och stöter aldrig på problem.
SP=Scandinavian Photo?


Fråga ett, filkopieringen: hur stora filer? Via USB/FW? Direkt från kamera till extern disk?
SD-kvalitet gör filer på ~130MB/min. Så en ½timmes film går loss på ca 4GB. (HD ger 288MB/min).
Har du ledigt utrymme på datorns disk och den externa disken? Provat med annan sladd?

SP = Silicon Power, köpt från cyberphoto, reklamerar man dit isåfall? SP verkar inte finnas i Sverige.
Via usb. Direkt från kamera till extern disk, det gick lite fortare än till datorn, så det kanske är datorn som är för seg :/ Filerna är på ca 4GB, ska det ta typ 45 min då?
Jag har ledigt utrymme på på både datorn och externa. Jag har inte provat en annan sladd, funkar vilken som?
 
SP = Silicon Power, köpt från cyberphoto, reklamerar man dit isåfall? SP verkar inte finnas i Sverige.
Via usb. Direkt från kamera till extern disk, det gick lite fortare än till datorn, så det kanske är datorn som är för seg :/ Filerna är på ca 4GB, ska det ta typ 45 min då?
Jag har ledigt utrymme på på både datorn och externa. Jag har inte provat en annan sladd, funkar vilken som?

Precis, det är med Cyberphoto du gjort en affär.

Vad gäller disken tror jag inte kabeln spelar roll, mer som en vild chansning och möjligtvis en enkel sak att kolla.
Min teori är den att portarna du kopierar via kör på en äldre långsamare hastighet.
Kan du prova en annan USB port på datorn? Vilken dator/disk har du?
 
ANNONS