Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort till Canon EOS 5D Mark IV

Produkter
(logga in för att koppla)

KarW

Aktiv medlem
Heej!
Jag har råkat förlägga mina minneskort i samband med att min kamera åkte in på lagning. Så jag skall skaffa både ett nytt CF-kort samt ett SD kort.

Jag vill gärna höra med er andra som har en Canon EOS 5D Mark IV vad ni använder för kort? Jag filmar inte med min kamera utan håller mig till stillbilder. Det kan dock bli lite seriebildtagningar ibland på fjärilar, sländor o dyl. Jag fotar alltid i RAW.

Jag har sett olika namn på SD- korten; SanDisk Ultra, SanDisk Extrem Pro osv
Vad är eg skillnad mellan dessa?

Elgiganten säljer ett Sandisk Extreme Pro 128 GB för 235 kr så jag tänker mig att köpa detta då det är ett bra pris. Jag vet ju att kameran enbart stöder UHS-1

Vad det gäller CF-kort vet jag ingenting! Råd mig snälla!

En helt annan fråga...
Kan fel slags minneskort orsaka kortslutning i kameran?

Jag råkade nämligen ut för det med min nuvarande EOS5Dm4. Tyvärr hade garantitiden gått ut när detta hände. Jag skulle ut och fota men skulle först göra ett annat ärende. Jag tog fram och förberedde min kamerautrustning så att jag bara kunde ta den när jag kom hem. Satte på den och kollade av batteritid osv och slog sedan av den igen. Jag vet ju att den stänger av sig själv efter en stund men det sitter i från min gamla kamera som inte gjorde detta. Jag la den på sängen och åkte och gjorde mitt ärende. Det var vid jul för snart 1,5 år sedan.

När jag kom hem igen så var kameran skållhet!!! Och gick inte att fota med. Batterierna var det inget fel på. Canon ville inte stå för kostnaden då de menade att en kamera inte ligger och får kortslutning av sig själv. Men det var precis vad den gjort. Jag hade använt kameran jättelite, endast 200 exponeringar, pga svår sjukdom Tack vare min kameraförsäkring hos Gelvert, så tog de kostnaden på 8.500 kr som Canon ville ha för att laga den o jag behövde endast betala självrisken på 1500 kr. Det hade inte varit roligt att behöva betala 8500 kr ytterligare för ett kamerahus jag köpt för 40.000 kr o endast använt jättelite.

Nu ska jag använda kameran för första gången igen efter lagningen för 1 år sedan. Nu kommer ju tankarna att det kanske berodde på att jag använde mitt CF-minneskort som jag hade i min gamla Olympuskamera. SD-kortet var däremot helt nytt. Jag vill verkligen inte råka ut för samma sak igen.
Hoppas ni kan hjälpa mig reda ut mina frågetecken.

Mvh Karin

Länken här visar SD-kortet jag tänkt köpa:
 
SanDisk i din länk skriver i kamerans maxhastighet för SD-kort, runt 90 MB/s.

För CF kan man gå ännu högre, runt 130 MB/s. Använder man två kort samtidigt kommer hastigheten begeänsas av det långsammaste.

Den äldre modellen Canon EOS 5D kunde man kortsluta med vissa äldre objektiv.
 
5D Mark IV har stöd för CF-kort enligt UDMA7-standarden upp till 167 MB/s.

Det finns rätt många CF-kort som är skamlösts skrivhastigheter på 160MB/s. Med ett sådant kan du ta fler bilder i råformat i en serie. Det kan också vara viktigt som du vill filma i 4K.

Kameran klarar bara av att utnyttja SD UHS-I-kort upp till 95 MB/s. Så det är helt onödigt att köra dyrare UHS-II-kort.
 
Priset på kortet har ett ganska linjärt förhållande till kortets prestanda, så "ju dyrare desto bättre" tror jag gäller. Tillverkaren och återförsäljarten har förstås en viss inverkan på priset och väger man in just priset som en negativ faktor så får man hitta en lämplig brytpunkt.
Ska du inte filma med kameran så krävs inte lika hög hastighet som för stillbildstagning, annat än möjligen vid serietagning av många stillbilder med maximal hastighet.

"Kortslutning" är ett alldeles för generellt begrepp för att avgöra vad som har hänt i kameran, Att kameran blev väldigt het tyder på att det har varit en ganska ordentlig kortslutning och de där 8,5 tusen kronorna kan det mycket väl kosta ifall det är många komponenter inuti kameran som har blivit förstörda och måste bytas. Det var tur i oruren att inte sängen där kameran låg fattade eld.
Det som är mest intressant för din del är förstås att det inte inträffar igen. Jag har svårt att tro att ett defekt minneskort eller ett minneskort som satts i på felaktigt sätt så att något av kontaktstiften böjts och kortslutit mot ett närliggande stift skulle kunna orsaka sådan värme, även om det räcker för att få kameran att sluta fungera. Det är inte så höga strömmar som går till och från ett minneskort så att de skulle kunna orsaka en större uppvärmning.
 
ANNONS