Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! redigera bilfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det tror jag att jag gjorde. Jag kan bara inte minnas att det stod något om att lova att betala böter för trafikbrott.
Det var fyra år sen.
Nä, och det står nog inget heller om man tänker efter. Trafikbrott i form av fortkörning drabbar ju föraren. Inte ägaren. Felparkringsavgift däremot står nog med i avtalet att den som hyr är skyldig att betala.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nä, och det står nog inget heller om man tänker efter. Trafikbrott i form av fortkörning drabbar ju föraren. Inte ägaren. Felparkringsavgift däremot står nog med i avtalet att den som hyr är skyldig att betala.
Exempel på villkor (OKQ8):

"7. HT:s ansvar vid överträdelser av trafik- och parkeringsbestämmelser mm

HT ansvarar gentemot UH för ekonomiska påföljder på grund av överträdelser av vägavgifter,överlast, bomavgifter, trafik- och parkeringsbestämmelser, som kan drabba UH i egenskap av fordonets ägare. Detta gäller dock inte om överträdelsen orsakats av sådana bristfälligheter på fordonet som HT varken känt eller bort känna till. Om HT inte i rätt tid betalar eventuella böter, kostnader eller avgifter hänförliga till fordonshyran orsakade av överträdelser för vilka han svarar, utan UH i egenskap av fordonets ägare tvingas betala dem, har UH rätt att, förutomavgiftsbeloppet, debitera HT en administrativ avgift på SEK 495:- inkl moms för varje ärende. Detsamma gäller parkeringsavgifter som uppkommit under HT:s hyresperiod men som faktureras UH i egenskap av fordonets ägare i efterhand."

Men nu känns det kanske lite urspårat... ;)
 

Ventures

Aktiv medlem
Vi kan fortsätta spåra ur för jag tror svaren finns på första sidan i tråden. ;)
Man bör vara på sin vakt om man hyr bil i vissa länder. En kompis hyrde bil i Polen och fick sedan ett kravbrev från uthyraren som påstod att kompisen hade orsakat lackskador för 20.000. Det var totalt påhitt och verkar vara satt i system. Eftersom kompisen själv är polack och har viss koll på juridiken där lyckades han till slut ta sig ur det hela.

En annan grej är tjänstebilar. Min fru fick aldrig några trängselskatträkningar när hon hade tjänstebil. Oklart om arbetsgivaren eller leasingbolaget betalade. Skulle ha passat på att felparkera också. :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vi kan fortsätta spåra ur för jag tror svaren finns på första sidan i tråden. ;)
Man bör vara på sin vakt om man hyr bil i vissa länder. En kompis hyrde bil i Polen och fick sedan ett kravbrev från uthyraren som påstod att kompisen hade orsakat lackskador för 20.000. Det var totalt påhitt och verkar vara satt i system. Eftersom kompisen själv är polack och har viss koll på juridiken där lyckades han till slut ta sig ur det hela.

En annan grej är tjänstebilar. Min fru fick aldrig några trängselskatträkningar när hon hade tjänstebil. Oklart om arbetsgivaren eller leasingbolaget betalade. Skulle ha passat på att felparkera också. :)
I mitt leasingavtal ingår vägtullar inom Sverige. Det är en form av skatt. Och skatter ingår i månadsavgiften.

Biltvätt ingår också. Det är en sorts underhållsservice.
 
ANNONS