Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! sony a35 suddiga kanter.

Produkter
(logga in för att koppla)

gaisaren gbg

Aktiv medlem
Köpte äntligen min efterlängtade sony a35. Men jag har efter c:a 5 timmar med kameran inte fått till det med sidoskärpan. Jag har tagit flera hundra kort men skärpan på höger sida är hela tiden oskarp. Om jag förstorar upp dert märks det ganska tydligt.

Det är klockrent i mitten,men vänstra hörnet är något oskarp medans högra är mer tydligt. Har testat alla olika inställningar som jag kan komma på b.l.a autofokusläge,af område,mätmetod m.m. Undrar verkligen om det skall vara så. Min canon sx130 är klart mycket bättre på kantskärpan.

Sen har jag ett annat stort problem som uppkommer när man lutar kameran på närkort med BLIXT. Då får jag en skugga nertill (som en halvmåne). Men om jag drar in objektivet lite så försvinner det. Antagligen så har blixten svårt att fokusera när objektivet är längst ut. Det räcker bara att jag drar in objektivet lite för att det skall försvinna. Men det är mycket irriterande att man inte kan använda kameran precis som man vill med blixt vid lutande närbilder.

Hoppas verkligen att det finns någon som kan hjälpa mig med lite information angående mina problem med oskarpa kanter och halvmåne skugga (med blixt)

Jag som hade längtat så mycket efter en systemkamera så blir det sådana här problem med en gång. Kan ochså säga att jag jobbar mycket med att förstora upp kort,vilket då gör att det är mycket viktigt för mig att ha en kamera med bra kantskärpa.

Jag vill ochså be om ursäkt för min dåliga teckenhantering,
Mycket tacksam för svar.
 
Gällande blixten så hamnar objektivet i vägen vid närbildsfoto och ger en skugga helt enkelt. Gällande oskärpan i kanten så verkar objektivet vara ett sk måndagsexemplar som du bör byta via garantin...
 
Ang skärpan, blända ner till t ex 8 och prova igen. Halvmånen kommer av att objektivet skymmer blixtljuset i underkanten. Skaffa en extern blixt eller ett kortare objektiv. Jag förstår dock inte hur lutningen av kameran skulle kunna påverka det.
 
Ang skärpan, blända ner till t ex 8 och prova igen. Halvmånen kommer av att objektivet skymmer blixtljuset i underkanten. Skaffa en extern blixt eller ett kortare objektiv. Jag förstår dock inte hur lutningen av kameran skulle kunna påverka det.

Gjorde som du sa,tog ett vanligt enkelt kort rakt framifrån på två tavlor.
Vänster ram lite suddig men acceptabelt,mittenpartiet är klockrent med perfekt skärpa,
höger ram är helsuddigt (katasrofalt dåligt). Gjorde även några andra inställningar med
samma dåliga resultat. Hade inte köpt denna kameran för 1000 spänn då den presterar
otroligt dålig kantskärpa. Måste vara fel på kameran.

Tack för ditt svar och tips.
Blir att lämna tillbaka denna kassa kameran och köpa en annan kamera men vilken
skall jag köpa har jag inte den blekaste aning om.
 
Gjorde som du sa,tog ett vanligt enkelt kort rakt framifrån på två tavlor.
Vänster ram lite suddig men acceptabelt,mittenpartiet är klockrent med perfekt skärpa,
höger ram är helsuddigt (katasrofalt dåligt). Gjorde även några andra inställningar med
samma dåliga resultat. Hade inte köpt denna kameran för 1000 spänn då den presterar
otroligt dålig kantskärpa. Måste vara fel på kameran.

Tack för ditt svar och tips.
Blir att lämna tillbaka denna kassa kameran och köpa en annan kamera men vilken
skall jag köpa har jag inte den blekaste aning om.

Då är det nog som Peter sa, ett måndagsex.

Edit:
1000 kronor sa du? Den kostar 6790 kr på Scandinvianphoto...
 
Senast ändrad:
Då är det nog som Peter sa, ett måndagsex.

Edit:
1000 kronor sa du? Den kostar 6790 kr på Scandinvianphoto...

Bara vräkte ur mig något då jag var så besviken,jag betalade 5500 för kamera,väska,8 minne. Köpte kameran på cyberfoto. Skall ringa dom nu på morgonen och se vad dom säger. Har redan packat ner kameran i lådan för den skall tillbaks. Man blir ju så skeptisk till kameran då man har blivit missnöjd, så man tvekar lite om man skall satsa på samma kamera igen.

Skall bli roligt och se vad cyberfoto säger om detta problemet. Hör av mig senare och meddelar om vad jag skall göra med mitt kameraköp.
 
Man blir ju så skeptisk till kameran då man har blivit missnöjd, så man tvekar lite om man skall satsa på samma kamera igen.

Du har bara haft otur, inget annat. Detta händer alla leverantörer och modeller, då och då.

Beträffande blixtproblemet: hade du möjligen motljusskyddet på? I så fall, ta bort det. Men det är nog så att du inte kan få blixtbilder vid närgränsen, det är ett rent geometriskt bekymmer. Vill du ofta ta sådan bilder, är det klokt att komplettera med en extern blixt.

Per.
 
Du har bara haft otur, inget annat. Detta händer alla leverantörer och modeller, då och då.

Beträffande blixtproblemet: hade du möjligen motljusskyddet på? I så fall, ta bort det. Men det är nog så att du inte kan få blixtbilder vid närgränsen, det är ett rent geometriskt bekymmer. Vill du ofta ta sådan bilder, är det klokt att komplettera med en extern blixt.

Per.

Jag provade både med och utan motljuskyddet. Menar du att dom allra flesta modellerna ute på marknaden har detta problemet, att blixten gör så man får en skuggbild längst ner på fotot (som en halvmåne). I så fall måste man verklige öv erväga att köpa till en blixt.
 
Blixtproblemet är inget Sonyunikt, du får samma problem med alla märken under dom förutsättningarna.

Cyberphoto brukar vara mkt generösa när det gäller reklamationer och garantier.
 
Om du läser manualen till kameran kan du säkert läsa om ditt blixtproblem. Jag använder aldrig den inbyggda "blixten" utan använder externa. Men ha motljusskyddet på.//K
 
Innan du skickar tillbaks kameran, testa med ett annat objektiv. Gå in i någon butik och be att få titta på ett annat och se om det blir samma sak med det.
På så sätt kan du utesluta kameran - eller inte.
 
ANNONS