Annons

Hjälp! Vilket fiberpapper för plastkopierare?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej analogare :)

Jag har i många herrans år kopierat mina svartvita bilder på Ilford multigrade plastpapper (pearl-varianten då jag tycker blankt plastpapper ser fruktansvärt fult ut). Har i många år varit nöjd, men de sista åren får jag känslan av att det inte riktigt ser "äkta" ut, utan mer digitalt.. Nu ska jag köpa fiberpapper för första gången, frågan är, vilken sort jag ska välja? Samt gärna lite tips så jag inte tröttnar innan jag ens kommit igång ordentligt med fiberpapper.. :)

Tack!

/Danne
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Jag tror inte det finns några dåliga papper kvar på marknaden så mitt råd blir att välja det man kommer över, själv kör jag framförallt med Fomabrom Variant och Adox MCC och vill då helst ha matt yta.

Att tänka på när det gäller fiberpapper så kan det ske olika grader av sk "dry down" effekt, dvs den bild som ser bra ut i framkallnings- eller fixskålen kan efter torkning se kontrastlös och tråkig ut. Därför bör man alltid avgöra exponeringstid på torrt papper. Effekten är olika på olika papper, och kanske även beroende på vilken framkallade man använder (?).
Jag glömmer hela tiden bort att kompensera för dry down, framförallt om jag inte varit i mörkrummet på ett tag, och när jag tittar på de torkade bilderna så blir jag förbannad.... :)

En länk: http://www.lesmcleanphotography.com/articles.php?page=full&article=28
 
ANNONS