Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur backup-lagrar du dina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hur backup-lagrar du dina bilder?

  • Extern disk

    Röster: 263 14.3%
  • CD-R skiva

    Röster: 703 38.4%
  • DVD skiva

    Röster: 492 26.8%
  • Annan dator/server

    Röster: 136 7.4%
  • gör ingen backup

    Röster: 239 13.0%

  • Totala väljare
    1,833
  • Enkät stängd .

Michael f8

Aktiv medlem
Det finns många exempel på större företag som fungerar lika som mitt. Ett av dom mer kända är IKEA, nu är det inte där jag jobbar.

/Karl
Det finns både fördelar och nackdelar med att en liten firma ska försöka försöka fungera som de stora företagen.
Små företag med få människor som är väldigt flexibla och är engagerade utan stor/trög administration har sina fördelar, den ska ni vara rädd om inte kopiera företagskulturer från stora IKEA rakt av.

Sparka gärna dåliga medarbetare, men tycker man de bra och tillför något, är det bara dumt om man sparkar när de en dag gör ett(?) misstag/fel/toktänk, en kultur som lätt kan bli kontraproduktiv.


Michael
 

Falumas

Aktiv medlem
Det finns både fördelar och nackdelar med att en liten firma ska försöka försöka fungera som de stora företagen.
Små företag med få människor som är väldigt flexibla och är engagerade utan stor/trög administration har sina fördelar, den ska ni vara rädd om inte kopiera företagskulturer från stora IKEA rakt av.

Sparka gärna dåliga medarbetare, men tycker man de bra och tillför något, är det bara dumt om man sparkar när de en dag gör ett(?) misstag/fel/toktänk, en kultur som lätt kan bli kontraproduktiv.


Michael
Håller med om små fel, så som den som tog med 50GB till jobbet men skulle någon ta med 500GB till jobbet skulle det fylla ganska många av servrarna vilket skulle göra att vi förmodligen tappade affärsviktig informartion när någon försöker spara viktiga saker. 500GB är inget litet misstag.

/Karl
 

avslutad111027

Avslutat medlemskap
Håller med om små fel, så som den som tog med 50GB till jobbet men skulle någon ta med 500GB till jobbet skulle det fylla ganska många av servrarna vilket skulle göra att vi förmodligen tappade affärsviktig informartion när någon försöker spara viktiga saker. 500GB är inget litet misstag.

/Karl
Skulle 500gb fylla "många av servrarna"? Dags att uppgradera maskinparken?

Rätt långt ifrån topic nu så jag sätter punkt här. Kan bara konstatera att jag är glad att jag arbetar på ett mindre och flexibelt företag där vi inte bara ser saker svart eller vitt.
 

Falumas

Aktiv medlem
Skulle 500gb fylla "många av servrarna"? Dags att uppgradera maskinparken?

Rätt långt ifrån topic nu så jag sätter punkt här. Kan bara konstatera att jag är glad att jag arbetar på ett mindre och flexibelt företag där vi inte bara ser saker svart eller vitt.
300GB ledigt utrymme är inget som jag upgraderar för, har flera servar med mellan 300GB och 2000GB ledigt utrymme så ett antal av dom skulle bli fulla om någon lade in 500GB på just den servern.

Jo, tror inte vi kommer lyckas övertala varandra. :)

/Karl
 

j2^

Aktiv medlem
Ja vi undrar hur och vart du gör dina backuper på dina digitala bilder? Förvarar du backup enheten på samma fysiska plats som din dator?

Jag tillhör kategorin "Är du inte klok?"

I min arbetsstation har jag mina arbetsdiskar ur prestandahänseende, och det är väl inte mer med det. På denna använder jag Backup Exec System Recovery, och sparar backuppen till min server. Hela systemet är krypterat med BitLocker.

I min garderob har jag min server/vmware-host bestyckad med 6 x 750GB disk i en RAID6-konfig. Med undantag för själva startpartitionen så är hela datavolymen skyddad med dmcrypt. (Detta innebär förvisso att jag vid uppstart av maskinen måste logga på via SSH för att dekryptera
volymerna och starta de virtuella maskinerna).

Till denna maskin har jag en 1TB-USB-disk till vilken jag löpande kopierar de riktigt kritiska filerna. Denna disk hamnar med jämna mellanrum i mitt bankfack, varvid jag tar med den 1TB-disk som ligger i bankfacket och börjar om.

Men, därutöver har jag ännu en server med 3x1TB (många MÅNGA mil bort) till vilken jag helt enkelt speglar backuperna på alla virtuella maskiner, och därigenom även samtliga bilder.
 

j2^

Aktiv medlem
Hur gör du när du upptäcker när t.ex din chef gjort en sådan privat databackup?
Det var förvisso inte jag som fick frågan, men _jag_ skulle (och har) rapporterat det till _hans_ chef på vårat Europakontor, varvid en skriftlig varning kom som ett brev på posten... eller nåja, via DHL.
 

EGW

Aktiv medlem
Jag backar upp alla bilder på en extern USB-hårddisk. Jag kör en sådan backup minst en gång i veckan. Detta gäller bilder på datorns interna hårddisk.

På den externa disken lägger jag också upp ett arkiv av bilder jag inte bearbetar så aktivt längre. Detta arkiv backar jag upp på externa USB-hårddiskae nr 2 och 3. Till dessa 2 och 3 backar jag också upp datorns interna hårddisk en gång per månad. 2 och 3? En gång i månaden flyttar jag helt enkelt en av diskarna till bankfack, och hämtar hem den andra, som ligger där. De är alltså i stort sett indentiska till innehåll, utom när det gäller det material som tillkommer under månaden.

För att kunna hitta bilder jag söker efter använder jag programmet ACDSeePro, som har en förnämlig databasfunktion. Jag taggar alla bilder avseende olika saker, som var bilden är tagen, vem som tagit den (jag har en del vänners bilder i systemet) och en lång rad parametrar som beskriver motivets karaktär.
 

TRG

Aktiv medlem
Jag har en rymlig papperskorg på min dator. Dit slänger jag 99 % av mina foton. Den bästa halva procenten av mina foton laddar jag upp på Flickr. Visserligen har jag i och med det endast backup på redigerade foton, inte på RAW-filerna. Jag borde kanske spara RAW-filerna till mina halvbra foton på en minnespinne. Men ännu har jag inte lyckats ta nåt bra foto, så det här med backup har inte känts så viktigt ...
 

EGW

Aktiv medlem
Jag har en rymlig papperskorg på min dator. Dit slänger jag 99 % av mina foton. Den bästa halva procenten av mina foton laddar jag upp på Flickr. Visserligen har jag i och med det endast backup på redigerade foton, inte på RAW-filerna. Jag borde kanske spara RAW-filerna till mina halvbra foton på en minnespinne. Men ännu har jag inte lyckats ta nåt bra foto, så det här med backup har inte känts så viktigt ...
Jag skulle inte vilja falla tillbaka på backup på Flickr eller någon annan nätsajt. Med bilderna sparade med begränsad storlek och upplösning. Självklart är det framför allt RAW-bilderna man behöver spara. En pinne räcker inte långt för det ändamålet. En RAW-fil från min kamera upptar 25 Mbyte.

Externa hårddiskar är billiga nuförtiden. Du kan skaffa en på en terabyte, den räcker långt!
 
ANNONS