** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

hur bli en bra naturfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
har inte fotograferat mer än två år, men tycker jag fått några bra bilder redan:) Kan vara intressant att få några goda tips på vägen till hur jag kan bli en riktigt duktig och framgångsrik naturfotograf.:confused: Vet inte om detta är en vettig diskussion, men är mycket tacksam för eran goda råd på vägen. :) Snälla ni, ju flera tips dess bättre::) :D :confused:
 
Naturfotografering. Vad menar du? Naturen är ju hur stor som helst.
Om du berättar lite mer vilken typ av naturbilder du vill fotografera får du säkert lite mer handgripliga tips.

Jag vill till att börja med rekommendera dig att TITTA mycket på andras bilder, för att inspireras och få idéer.

Då är ju Fotosidan bästa stället!

Ett tips man ofta får om just naturfotografering är att gå ut och fotografera i sin närhet, vardagliga småsaker, blommor, träd osv.

Jag vill påstå att det är jättesvårt. Själv har jag den erfarenheten att "det aldrig blir av" att gå ut och fota i skogen nästgårds.

Då vill jag hellre rekommendera att resa bort. Man ser saker på ett annat sätt när man inte är "hemmablind", och man är från början inställd på att fotografera hela tiden.

Detta gäller kanske mer landskap, växter och sådana motiv som inte springer sin väg.
 
Dom tips jag kan komma med är;

Övning
Expriment
Kodak Elite Chrome Extra Colour:D

När jag började plåta så gick jag långtidssjukskriven och började plåta för att hålla mig igång. Jag gick samma promenad varje dag, den tog ungefär 1,5 timmar. Varje promenad så toga jag en rulle. Detta gjorde att jag tillslut var tvungen att börja leta efter nya vinklar och nya objekt att plåta. Vilket ledde till att den kreativa processen kom igång.

Med andra ord; Var inte rädd för att bränna film.

MVH
Greve Nickon:cool:
 
Calle S skrev:
Ett bra tips är väl att du lägger upp lite bilder vi kan få titta på och kommentera?
:( har ingen skanner, och tycker det är för dyrt att få bilder inskannade i fotoaffären.:) tills dess får jag titta på andras bilder å suga åt mig så mycket tips som möjligt:p
 
Bryggarn skrev:
Naturfotografering. Vad menar du? Naturen är ju hur stor som helst.
Om du berättar lite mer vilken typ av naturbilder du vill fotografera får du säkert lite mer handgripliga tips.

Jag vill till att börja med rekommendera dig att TITTA mycket på andras bilder, för att inspireras och få idéer.

jag tycker allt i naturen är lika intressant:) har svårt att bestämma mig. Dessutom har jag inte råd att ge mig ut på några resor, ekonomin tillåter det inte:( man kanske så småningom.

:D har redan tittat på minst 500 bilder här på fotosidan, och kommenterat ett femtital. har kommenterat ALLA bilderna till Terje Hellesö och kommit med några frågor till honom:) men inte fått några svar ännu:(

:D ska börja kommentera ännu flera fotografers bilder
 
Greve Nickon skrev:
Dom tips jag kan komma med är;

Övning
Expriment
Kodak Elite Chrome Extra Colour:D

När jag började plåta så gick jag långtidssjukskriven och började plåta för att hålla mig igång. Jag gick samma promenad varje dag, den tog ungefär 1,5 timmar. Varje promenad så toga jag en rulle. Detta gjorde att jag tillslut var tvungen att börja leta efter nya vinklar och nya objekt att plåta. Vilket ledde till att den kreativa processen kom igång.

Med andra ord; Var inte rädd för att bränna film.


tack Daniel:) fast ditt filmtips har jag redan provat, och jag gillade inte färgerna. Använder mest Fuji Velvia och Provia 400. tack för ditt tipps med promenaden:D
 
Om du gillar Terjes bilder borde väl hans bok "Naturen som fotomotiv" vara en bra inspirationskälla. I övrigt finns det massor med bra böcker om (natur)fotografering på marknaden. Knata ner till bibblan och botanisera lite så dyker det säkert upp någoting intressant. Kanske en bok om fotokomposition för att öka på bildspråket? Tidningen FOTO har haft en artikelserie med namnet Naturfotoskolan som går att beställa som särtryck för en billig penning osv.

Lycka till!

/Ingo
 
ingo skrev:
Om du gillar Terjes bilder borde väl hans bok "Naturen som fotomotiv" vara en bra inspirationskälla. I övrigt finns det massor med bra böcker om (natur)fotografering på marknaden. Knata ner till bibblan och botanisera lite så dyker det säkert upp någoting intressant. Kanske en bok om fotokomposition för att öka på bildspråket? Tidningen FOTO har haft en artikelserie med namnet Naturfotoskolan som går att beställa som särtryck för en billig penning osv.


tack för dina underbara tips :) ska genast ta mig till biblioteket. måste få tag i Terjes bok!:) ska även beställa Naturfotoskolan :D tack för dina tips!!!
 
Pär Lundqvist har skrivit många bra böcker och en heter Landskapsfotografering. Med titelns hjälp så kan du ju lista ut vad den tar upp. Fast den är allmän också så den är given i bokhyllan (köpte den för en hundring av antikvariatet)
 
Det finns en annan ny bok som jag kan rekommendera, den kom för någon månad sedan, den är förvisso på engelska, men är jäkligt bra, den heter "creative landscape photogrpahy" kolla längen till Amazon
 
Om pengar är en begränsning för dig liksom för de flesta av oss andra, ja då är rådet självklart: Köp film för pengarna och öva mycket.

Övning ger färdighet. Nya fotoprylar ger ofta bara hål i plånboken.:p
 
Fotografera med dom grejer du har, köp film för pengarna och framför allt ha tålamod och ägna mycket tid åt motiven. Det är fotografen och dom ljusförhållanden som råder som gör en lyckad bild, och inte vilken kamera man har. Om du vill inspireras så finns det en tidning som heter Camera Natura, den är lite väl dyr men bilderna är oftast mycket bra.

Lycka till:)
 
Mitt bästa tips är att kolla på mycket bilder. Titta på bilder från de bästa naturfotograferna: Terje Hellesö (som ju finns här på fotosidan), Hannu Hautala (finne med suveräna fågelbilder), Jörn Böhmer Olsen/Rolf Sörensen (norrmän), Pål Hermansen (norrman det också), Galen Rowell (amerikan med suveräna landskapsbilder), Frans Lanting (amerikansk djurfotograf), Hans Strand (svensk) och Michio Hoshino (japan som tyvärr blev björndödad för några år sedan).

Detta är naturfotografer som alla har det där lilla extra i sina bilder - du får inspiration i mängder. Alla har också en personlig stil som gör det lätt att skilja ut dem från den stora mängden.

Det jag lärt mig som naturfotograf har jag lärt mig genom att kolla deras bilder i deras böcker.

Men kopiera inte dem, skapa din egen personliga stil. Egentligen är de också omöjliga att kopiera.

Några läroböcker i naturfoto: kolla också upp fotograferna John Shaw (amerikan), Bård Löken (norrman) och Freeman Patterson (kanadensare).

Kanske kan du kontakta SvenGe fotoböcker på: www.svenge.fotobocker.com

De kan kanske hjälpa dig att hitta de böcker du söker.

mvh
Tobbe
 
Naturfotografens allra bästa utrustning är dessutom tålamod. Jag har plåtat ett område stort som ca 4 fotbollsplaner i 4 år. Det tvingar fram nya vinklar, det har redan sagts, men även nya tider på dygnet. Prova att gå till samma ställe flera gånger i olika årstider, i olika väderlekar, vid olika tider på dygnet. Tålamod, det är att gå upp kl 4 en sommarmorgon och invänta gryningen. Att kanske misslyckas den dagen men komma tillbaka nästa, osv.

Du, pengar är bra spenderat på en robust thermos och ett lass med mackor också.
 
Ska du fota vyer eller naturens enstaka föremål?.Begreppet naturfoto är erhört vidgat.Men som en del redan sagt-maila till Terje och fråga om råd.Läs böcker och tidningar. Det tog 25 år för mej att bli en någotsånär duktig fotograf
 
ANNONS