Annons

Hur blir man känd som fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
När det bara fanns en tevekanal kunde man bli känd som naturfotograf och naturfilmare om man gjorde bra filmer (och fotografier). Sven Gillsäter och Jan Lindblad är nog inte så kända längre men på den tiden var de stora namn.
Mattias Klum kom väl fram i brytningstiden mellan monopolteve och kommersiell teves, och internets, genombrott. Vilka naturfotografer som är nu är lika kända som de jag har nämnt vet jag inte.
Vi som såg på hylands hörna kan ju inte glömma Jan Lindblad, som var megakändis i Sverige på den tiden. Han kunde ju "allt", även om det kanske inte var så lyckat alla gånger. Mycket framstår som komiskt idag. Men han hade ju ett driv som få och det är väl vad som krävs för att synas, särskilt idag.
 

Terje H

Aktiv medlem
På senare tid har jag börjat kolla in kända fotografer och deras bilder. Mest för att se vad för bilder dom har och försöka förstå vad det är som gör dom bra. Kom då och tänka på vad det är som gör att vissa blir väldigt kända. Eller HUR dom blir kända.
Hur blir man en känd fotograf? handlar det enbart om att ta bra bilder och sen sköter sig allt själv? Eller halkar dom flesta in på ett bananskal? Krävs det enormt hårt arbete (förutom själva fotandet) som att göra reklam för sig och att synas överallt?
Måste man ha gått massa utbildningar?
Eller är det bara slumpen som avgör vem som blir känd?
En av mina favoritfotografer är Hans Strand som är ruskigt duktig tycker jag. Han är ju väldigt känd, men vet inte varför. Visst tar han bilder i toppklass men räcker det?

Vad är det som är viktigt för att bli känd? Vad är era tankar kring detta?
själv har jag ingen aning men det vore kul att bli känd ;)

/andreas
Marknadsföring, marknadsföring, marknadsföring...
Om du dessutom är nyskapande, duktig och har en tydlig profil är det en fördel.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vi som såg på hylands hörna kan ju inte glömma Jan Lindblad, som var megakändis i Sverige på den tiden. Han kunde ju "allt", även om det kanske inte var så lyckat alla gånger. Mycket framstår som komiskt idag. Men han hade ju ett driv som få och det är väl vad som krävs för att synas, särskilt idag.
Det kanske är dags för något contentbolag att starta en ny version av Idol: Fotostjärnan där hugade drömmare får tävla i tv mot likasinnade om vem som blir juryns och publikens favorit. Den som vinner blir inte bara känd, utan får också kontrakt på några lukrativa uppdrag.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det kanske är dags för något contentbolag att starta en ny version av Idol: Fotostjärnan där hugade drömmare får tävla i tv mot likasinnade om vem som blir juryns och publikens favorit. Den som vinner blir inte bara känd, utan får också kontrakt på några lukrativa uppdrag.
Du får göra en "pitch" och skicka in till tv4. 😀
Det verkar ju inte finnas någon gräns för vad folk ställer upp på för att få bli "kändis" med tanke på vad som visas.
 

Falumas

Aktiv medlem
Fotografen vs AI:t ligger nog närmare till hands.

Till och med Adobe verkar väl i princip vara beräeda att slänga bort camera raw nu eftersom det är AI som gäller. "Skip the photoshoot" eller vad är det som är Adobes nya slogan?
 
Senast ändrad:
ANNONS