Annons

Hur få plats med jättemånga bilder på en cd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jorro

Medlem
Va f*n?

Hej!

Jag har tagit ett antal bilder i skolan som jag nu önskar få in på en CD-skiva. Dom jag har köpt är dessa på Clas Ohlson som heter CD-R80.

Min fråga blir nu vilket alternativ jag har eftersom alla bilder tyvärr inte kommer att få plats på dessa skivor. Jag önskar få plats med dessa bilder på endast EN SKIVA eftersom jag skall ordna kopior till alla i klassen.

Snälla hjälp!!

Tack på förhand/Antonio
 

Eveningstar

Aktiv medlem
Efter som du skall dela med dig till andra så är det ett hett tips att förminska ner bilderna.
Dels för att alla inte förstår hur man ser bilder i annat än 100% inzoomning, för att de tar mycket mindre plats, och delst för att om det blir en tvist om upphovsrätt så har du och endast du de stora originalfilerna.
Ett tips är att aldrig ge bort sina originalfiler (undantag finnes såklart!)

Så mitt råd är:
Förminska bilderna till kanske 1024x[vad det nu blir] och då får du nog in upp mot 1000 bilder om du inte sparar i övernådigt hög kvalité
 

Jorro

Medlem
Hallå!

Det kommer att bli ca 500 bilder (?) när det är klart. jag har ingen aning vilket filformat det är.

tack för ditt svar/A
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Det hela beror såklart helt och hållet på hur mycket cd,n rymmer och hur många MB filerna utgör totalt.

500 bilder in på ca 700MB blir ju ca 1,4MB/bild.

/Niclas,
 

Linmajon

Aktiv medlem
Antonio,
Det finns två saker som påverkar bildfilens storlek.
1) storleken, dvs hur många bixlar den består av.
2) Hur hårt bilden är komprimerad. Jag antar att det är bilder i jpg-format du menar. (andra format är normalt väääääldigt sällsynta)

500 Bilder? Det är ganska många. Du måste i praktiken göra något för att automatisera förminskiningen (som jag antar det blir fråga om) av alla bilder. Annars har du ganska mycket arbete framför dig.
Exempelvis kan man höra med någon som kan ex. göra ett makro i Photoshop som fixar alla bilder¨på 'nolltid'.
500 bilder får plats på en skiva med ganska god kvalitet.
Vore jag dig skulle jag sannolikt skala ned bilderna till 1000 pixlars bredd. (eller höjd för stående bilder)
 

ljokiaho

Aktiv medlem
Ta o minska de bilder du ska, ha till dem i klassen till 1024 i bred o höjd bilder till 800 i höjd. o spar dem i P Shop läge jpg o låg 3 a, så e de skarpa på bild skärmen. o de blir under 100 kb i storlek, o då får du in 6500 bilder på en 650 MB CD. Så får de välja va de vill ha, för kopior så då får du fixa det eller ge dem de stora jpg filerna. Som du har kvar, minska aldrig original jpg filen de e nog små o göra bilder av. Men sänd in dem, till ett foto labb de e inte lönsamt o skriva ut färg bilder.
 

Jorro

Medlem
Hej ALLA!!

Ni är grymma. Jag har förminskat bilderna 50% så att dom flesta kom ner i storlek 50kb, det är JPEG-bilder.

Räcker det här eller?

Shot/Antonio
 

jonwam

Aktiv medlem
Om medelstorleken per bild är ca 50 kB räcker en 700 MB skiva till kring 14000 bilder, så det borde inte vara några problem... ;-)
 

Jorro

Medlem
Hmm? Det låter jäkligt bra. Då förminskar jag bilderna till ca 50 kB. Tack för hjälpen. Bra att jag kan nöja mig med skivorna som jag köpt på Clas Ohlson (CD-R80).

Imorgon är det måndag, f*n vad skönt ;-) .
 
ANNONS