Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur förvara kamera för att förhindra fuktfläckar och tillväxt av svampsporer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Jag har en Panasonic FZ1000, alltså kamera utan extra objektiv och undrar hur jag bäst ska förvara den när jag inte använder den?

Jag bor litet och vill inte lägga pengar på separata skåp eller liknande för kameran. Kameran är inte vädertätad vilket gör att fukt kan komma in vid fuktigt väder utomhus.

Inomhus har jag en luftfuktighet på max 50% om det inte råkar vara en extremt varm och fuktig sommar.

Jag fick tips om kiselgel men att det funkar enbart om kameran är förvarad i en tätslutande plastpåse eller liknande.

Jag kör luftfuktare på nätterna då luftfuktigheten ofta blir för låg för mig själv men finns risk för kameran? Jag har alltså inte ett annat rum eller källare/vind att förvara kameran.

Hur känsliga är kamerorna egentligen om man ser till svenska förhållanden avseende luft, fuktighet, värme, kyla?

Tacksam för tips.
 

Falumas

Aktiv medlem
Svamp brukar gilla fukt, hyfsat mörkt och lite varmt.
UV och torrt brukar svamp ogilla.
Har man en gång fått svamp i objektivet måste det rengöras, har man inte fått svamp så är nog att utsätta det solljus (UV) ingen dum idé. Sensorn tycker nog dock inte om att få direkt solljus på sig under längre tider.
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
Bor man i Sverige så behöver man nog inte oroa sig för mycket om man förvarar sina kameraprylar "normalt"

Jag hade dock med mig min Rolleiflex till Filippinerna för några år sedan. Skulle fotografera min bekant som bor där, och upptäckte då att spegeln m.m var belamrad med små vattendroppar.

Klimatet där är inte lika skonsamt för kameraprylar m.m.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Jag har en Panasonic FZ1000, alltså kamera utan extra objektiv och undrar hur jag bäst ska förvara den när jag inte använder den?

Jag bor litet och vill inte lägga pengar på separata skåp eller liknande för kameran. Kameran är inte vädertätad vilket gör att fukt kan komma in vid fuktigt väder utomhus.

Inomhus har jag en luftfuktighet på max 50% om det inte råkar vara en extremt varm och fuktig sommar.

Jag fick tips om kiselgel men att det funkar enbart om kameran är förvarad i en tätslutande plastpåse eller liknande.

Jag kör luftfuktare på nätterna då luftfuktigheten ofta blir för låg för mig själv men finns risk för kameran? Jag har alltså inte ett annat rum eller källare/vind att förvara kameran.

Hur känsliga är kamerorna egentligen om man ser till svenska förhållanden avseende luft, fuktighet, värme, kyla?

Tacksam för tips.
Ta ur batteriet när du låter den ligga och vila.
 
ANNONS