Annons

Hur långt är det till oändligheten?

Produkter
(logga in för att koppla)

andgi

Aktiv medlem
gray skrev:
jag har inte hunnit testa kollimator metoden men jag skall senare i kväll. Min enda undran är om det krävs lika linser t.ex två 85:eek:r när den ena skall justeras eller om det duger med en zoom som justeras till ca 85 på min 20D som referens och med den 85:a på 1Ds som skall justeras? Fram för praktiska prov!
Jag tror inte att objektiven behöver ha samma brännvidd. Jag har använt en Fujica AZ-1 med ett Taukumar 50/1.8 som kollimator-kamera. Jag tror att det är besvärligt att använda en kamera med AF-objektiv till detta eftersom ofta inte är lika lätt att fokusera dessa exakt på oändligheten (avståndsskalan är ofta dålig), och dessutom är bra fokushjälpmedel guld värda. Tänk också på att det inte spelar någon roll i vilken av kamerorna du tittar - jag tittar alltid genom Fujican eftersom den har bättre fokushjälpmedel.

/Anders
 

bEPH

Aktiv medlem
Nu kanske jag är ute och cyklar, men borde det inte vara bra med så lång brännvidd som möjligt vid kollimatormetoden?
Detta för att fokus på oändligheten är mycket noggrannare med lång brännvidd, ett 8 mm fisheye borde inte vara så bra enligt min teori.
 

gray

Aktiv medlem
Nu har jag provat kollimator-metoden. Det funkar med en zoom, men jag lärde mig att kollimator-kameran lins bör vara ordentligt ljusstark för att den cirkel i vilken jag betraktar målkamerans mattskiva igenom skall vara tillräckligt stor. Jag provade med Canons 50 1.8 och dess öppning var helt OK. Dock har linsen inget fast stopp för fokusringen vid oändligheten vilket gör förfarandet lite vanskligt. För övrigt måste jag verifiera Canon-linsen först innan jag kan använda den som mätnormal.

Jag kan visa ett inslipningsförlopp när jag använder min optiska "testbänk"

Nedanstående figur visar hela mätbilden.
Testobjektet finns inom den svarta ramen i bildens mitt.
 

Bilagor

gray

Aktiv medlem
Tredje bilden bilden visar när jag provar efter att ha justerat adaptern ett första steg. Bländare 1.7

Bättre än första bilden, men långt ifrån bra!
 

Bilagor

Senast ändrad:

gray

Aktiv medlem
Fjärde bilden slutligen visar hur det hela blev när jag avslutade justeringen. Fortfarande bländare 1.7.
Jämför nu denna med andra fotot (av utsnitten) som visar vid bländare 8

Jag har bara inkluderat ett foto med bländare 8 för den ojusterade adaptern. Det syntes ingen skillnad på de övriga fotona för bländare 8.
 

Bilagor

Senast ändrad:

andgi

Aktiv medlem
Jag "verifierade" min uppställning genom att testa två kameror jag antog var ok mot varandra (AZ-1 och en Pentax S-3 med en 50:a respektive en 135:a). Jag tror att det vill mycket till för att båda skall vara fel på så vis att felen precis tar ut varandra..

Längre brännvidd är nog bättre, ja.

/Anders
 

gray

Aktiv medlem
Jag får nog använda mig av två kameror när jag arbetar med brännvidder större än 50 mm. Jag köper ditt påstående, Anders, att det är tveksamt att felen kan ta ut varandra. Jag skall göra några praktiska prov senare. Det blir enklare att mäta vid köksbordet mellan slipningarna än att springa in och ut till något ställe i närheten där min "provbänk" kan bli längre.

Jag får dock fortsätta att ta foton som jag förstorar för att verifiera justeringarna. Jag är tveksam om det räcker att bara titta i sökaren. Jag provade med en justerad och en o-justerad adapter på ett objektiv, men det var svårt att se skillnaden.

Jag har beställt en fokuseringsskiva Ec-B till min kamera. Förhoppningsvis kommer det att hjälpa.

Lång bränvidd är nog att föredra. Problemet är bara att jag måste ha en ljusstark tele för att få en stor betraktningscirkel. Det blir svårt att se något om objektivet är för ljussvagt.
 
Senast ändrad:

gray

Aktiv medlem
PS

Jag glömde att säga att i den lilla fotoserien ovan så var objektivets fokuseringsring hela tiden ställd på oändligheten.
 

gray

Aktiv medlem
Ytterligare en reflektion blir att denna metod nog fungerar utmärkt för att testa om mitt objektiv fram- eller bakfokuserar. Enklare än att fotografera linjaler i 45 graders vinkel! Nackdelen är att det inte går att räkna ut i mm hur stor felfokuseringen är, men som en första enkel test är den snabb!

Lämpligt objekt att fota kan vara en tjugokronorssedel, som jag såg någon, som jag tyvärr glömt namnet på, föreslå i en annan tråd. Observera att vi nu inte behöver långa fotoavstånd, några meter fungerar bra. Använd mittre fokuspunkten!

Slå över kameran i Av-mode och ställ in största bländaren. Lämpligt kan vara att använda stativ och ev trådutlösare.

Låt kameran automat-fokusera på sedeln och ta ett foto.

Öka bländaren till 8 eller 11 och upprepa ovanstående förlopp.

Titta på bilderna i datorn vid 100% och se om du ser någon skillnad i upplösning.

Ingen skillnad = Riktig fokusering
Skillnad = Felaktig fokusering

Observera att ägare av L-objektiv kan fotografera en 500 kronors sedel :)
 
Senast ändrad:

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
He he,den var bra!

Off-topic kanske men ändå:
Jag undrar om det finns någon erfarenhet med M42-adaptrar till digitala EOS?
Jag har ett par Pentaxgluggar och ett par på ingående också. Det finns ju några olika M42-adaptrar att köpa.
Får man även där problem med skärpan?
 

gray

Aktiv medlem
Ja vi kan få samma problem med M42-adaptrar. Är de för tjocka så hamnar oändligheten "fel".
Jag har en M42 adapter och en Zeiss Jenna 28 2.8 objektiv som jag inte har testat. Många M42 objektiv har en pinne som skall tryckas in för att vi skall erhålla önskad bländare.

Om inte, så står objektivet hela tiden på max bländare. Lösningen är att antingen låsa pinnen i intryckt läge med en droppe superlim (kan vara svårt att ta bort) eller på vissa objektiv är det en förhållandevis enkel mekanisk operation som behövs för att ta bort pinnen. Den kan senare återmonteras.

Men detta återstår som sakt att prova på mitt objektiv. Innan dess törs jag inte utala mig om hur bra adaptern är.

Jag har även en adapter för att montera Nikon-objektiv på mina Canon kameror. Dock har jag inget sådant objektiv nu, så jag har inte testat det ännu. Jag får besöka min eminente fotohandlare och gråta åt mig ett låneobjektiv så att jag kan prova :)

Canons kameror är helt eminent konstruerade med avseende på adaptrar. Deras objektiv skall monteras närmare filmplanet än dom flesta andra tillverkares. Även själva "objektivhålet" är generöst tilltaget. Det betyder att det går att montera alla möjliga objektiv bara man lyckas hitta en passande adapter (inte alltid så enkelt).

Dock går det ironiskt nog inte så bra att använda Canons gamla_objektiv (Jag minns inte just nu om de kallas FD eller något annat). Det finns enkla adaptrar men då kan vi inte fokusera på oändligheten. Om vi köper en adapter med lins så går det att fokusera på oändligheten men för det mesta till priset av försämrade optiska egenskaper.
 

gray

Aktiv medlem
Jag tror nog att just M42 adaptrar tillsammans med contax/Y adaptrar är de vanligaste, så det är inte så omöjligt att hitta dessa. Om du inte hittar någon så kan jag nog hjälpa dig att hitta en lämplig adapter. Jag tänkte testa min M42 adapter nästa vecka så då kan du få veta mer dvs om det blir ris eller ros :)
 

gray

Aktiv medlem
Intressant artikel. Den hade jag missat! Vore kul att prova en sådan adapter för att testa mot kamerans fokusindikering. Får nog beställa en sådan!

Jag har tittat närmare på min pentacon och insåg att den var en auto-variant. Det inebär att det finns en liten "slide" på objektivet. När jag ställer den i manuellt läge så är problemet löst dvs objektivet följer den bländare jag ställer in utan att behöva greja med någon ombyggnad!

Det innebär att min nyfikenhet nog kommer att driva mig till praktiska prov i morgon :)
Så då får du veta resultatet.
 

bEPH

Aktiv medlem
den funkar säkert, frågan är bara hur bra, jag har en liknande och den funkar, har inte gjort några större test dock
 
ANNONS