Annons

Hur limma fast gummit på D2X-hus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad gör man då när F5an släpper vid handgreppet?
Det dräller av skruvar under, så limning är uteslutet.

Finns det ngn tejp att få tag på?
Jag har funderat på dubbeltejp till mattor men den verkar vara för tjock.
 
Erik Schalin skrev:
Vad gör man då när F5an släpper vid handgreppet?
Det dräller av skruvar under, så limning är uteslutet.

Finns det ngn tejp att få tag på?
Jag har funderat på dubbeltejp till mattor men den verkar vara för tjock.

Jag köpte en rulle dubbelhäftande tejp på Netto för 19:- den funkar kalsbra och det blir bara en halv millimeter tjockt. Precis som originalet som också sitter med dubbelhäftande tejp kan jag tänka. Mitt gummi var löst, sladrigt och för stort så jag skar till en bit fint svart läder istället, det blev vackert kan du tro. Första reaktionen blev: Sånt vill jag åxå ha!!! :)
 
Maxieboy skrev:
Jag köpte en rulle dubbelhäftande tejp på Netto för 19:- den funkar kalsbra och det blir bara en halv millimeter tjockt. Precis som originalet som också sitter med dubbelhäftande tejp kan jag tänka. Mitt gummi var löst, sladrigt och för stort så jag skar till en bit fint svart läder istället, det blev vackert kan du tro. Första reaktionen blev: Sånt vill jag åxå ha!!! :)
Alltså vanlig dubbelhäftande hushållstejp?
 
Erik Schalin skrev:
Alltså vanlig dubbelhäftande hushållstejp?

Jag vet inte om det finns så många sorter att välja på. Den jag köpte är 50mm bred på en 15 meters rulle kommer från tyska "Profiline" och är avsedd för att fästa skyddspapper på golv enligt illustrationen på förpackningen. Själva klistret är på en tunn väv så det går att ta loss igen med lite våld. Kolla i Färghandlen är mitt tips om du inte hittar på byggvaruhusen.
 
*bump*

Någon som vet om man kan beställa en styck gummibit för bakstycket och ta bort det gamla + limma på det nya själv? Går det och vad kostar det i så fall? Gällande tum-gummi greppet på min D50.

/Fredrik
 
Det har hänt att jag fått köpa gummibitarna från Nikon Service..med det var för några år sedanEtt problems som vi fått dras med sedan F5 kom..tror själv att problemet att det lossnar är inte tejpen i sej utan att gummit ändrar form..dvs. sväller. Dom borde väl kunna lösa gummiblandningen till en slitstarkare variant tycker man efter så pass många år..

Har haft problemet på 990.995, D1, D2H o nu har min 3 år gamla D2x börjat svälla i handgreppet..

Ett tips: Att skära i gummi kräver ju vass kniv.(skalpell) och det är svårt nog ändå att få snygga snitt om den blivit för stor. Jag.brukar slänga in gummibten i frysen sen jag markerat vad som skall bort´, blirlite lättare då
/GF
 
Frågan är ju, om man behöver lämna in huset eller ta bort gummit av ngn anledning så sitter det som berget med Cyano-lim. Sen kan man nog behöva vara vaksam om man avänder aceton lr liknande. På vänster sidan, vid trådutlösingången av min d2x, sitter det faktiskt ett chip av ngt slag. Tråkigt om man råkar smälta eller förstöra det med cyano-lim eller aceton. Bara en tanke. Någon som vet nån tunn, men stark dubbelhäftande tejp?
 
Jag undrar samma sak som Xenom här ovan. Har försökt limma gummigreppet till min GRDIII med tunn dubbelhäftande tejp från clasohlson (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=148913162) men det sitter väldigt väldigt dåligt.

Jag vill inte använda något lim av starkare sort som föreslås i början av denna fyra år gamla tråd, då det sitter den del skruvar under gummigreppet som man antagligen vill kunna komma åt vid eventuell reparation i framtiden.
 
Jag undrar samma sak som Xenom här ovan. Har försökt limma gummigreppet till min GRDIII med tunn dubbelhäftande tejp från clasohlson (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=148913162) men det sitter väldigt väldigt dåligt.

Jag vill inte använda något lim av starkare sort som föreslås i början av denna fyra år gamla tråd, då det sitter den del skruvar under gummigreppet som man antagligen vill kunna komma åt vid eventuell reparation i framtiden.

Jag tror inte att du hittar bra produkter i dagligvaruhandeln. Clas i sjön är ju mest för hobbybruk. Kontakta denna firman och be om varuprov på olika tunna dubbelhäftande tape. Tala om att du är i fotobranchen och vad du skall sätta fast, (gummi mot plast eller metall) så skickar dem pronto, kostnadsfritt. http://www.skandiatape.com/Ovrigdubbelhaftande.html
 
Nikon original är ju inte sååå bra, eller hur?

Å andra sidan har de nog inte valt ett dåligt klister med avsikt utan det är förmodligen det bästa för ändamålet som valts. Om det inte vore för att det lätt ska gå att få bort gummit vid service skulle nog inte problemet vara lika stort.
 
Vad gör man då när F5an släpper vid handgreppet?
Det dräller av skruvar under, så limning är uteslutet.

Finns det ngn tejp att få tag på?
Jag har funderat på dubbeltejp till mattor men den verkar vara för tjock.

Jag testade med dubbelhäftande tejp till mattor för gummit på min D300, men det sitter inte så jättebra. Den är också ganska tjock. Ett problem för mig är dock att gummit nog svällt lite för mycket, det kanske hade fungerat bra annars.
 
Ingen insatt person som vet vilket adhesiv som används av Nikon "i original"? Dubbelhäftande tejp finns i en uppsjö av olika adhesiv (klister) för olika material, användnings- och temperaturområden etc, om man lämnar hobbynivån. Här t.ex. är en tape som fäster silikongummi mot metall.
http://solutions.3m.com/wps/portal/...JJ60IS8FSO6Q3GD3_nid=5JZ4V87GXFbeZV5WZ3NX25gl
Troligen svårt för privatpersoner att köpa.

Svar på min fråga: It's Sliontec 5486 high adhesive double faced tape.
Tyvärr hittar jag ingen information om återförsäljare.
Ett nytt gummigrepp till en D2 kostar c:a 30 USD inklusive adhesiv på e-bay.
Det står "No 5486" på adhesivet på dessa.
 
ANNONS