Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket ska/får man ta betalt för en bild med syfte marknadsföring?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Jag tog en bild häromveckan som jag hoppas på att ett visst företag skulle kunna tänkas vilja ha i sin bildbank. Såklart inget säkert; har inte frågat ännu.

Anledningen till att jag inte frågat dem ännu är att om de skulle säga att de är intresserade så har jag inte någon som helst erfarenhet eller hum om vad man kan begära för summa för bilden.

Och hur lägger man upp kontrakten? Sen är det skillnad om de ska få använda bilden fritt eller bara en gång, får man delade rättigheter eller förlorar jag mina rättigheter till bilden?

Massor med underfrågor här, men första steget är prissättningen; jag vill inte sälja för billigt, men inte heller framstå som pretentiös snobb som begär överpris.

Kunden i detta fall är stort bolag.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Svaret på alla frågor är. Det är olika, du bestämmer själv vad du vill erbjuda dem.
Säljer du till ett företag ska du nog erbjuda fri publicering/användning och ta lite extra betalt för det. Du kan också behöva tillägga att du fortfarande äger rättigheten till bilden så de får inte sälja/låna ut den till 3:e part. (allt sådant skriver du också på fakturan som du skickar dem). Om de ska ha ensamrätt beror ju på vad de vill betala. (blir ju lite dyrare.)

Är det en väldigt unik bild så kan du ta bra betalt - är det bara en bild som du tror kanske passar just det företaget men inte är särskilt unik så får du lägga dig lägre i pris. Du kanske ska googla på några bildbyråer och på google för att se om det finns liknande bilder innan du prissätter.
 

WeeBee

Aktiv medlem
Svaret på alla frågor är. Det är olika, du bestämmer själv vad du vill erbjuda dem.
Säljer du till ett företag ska du nog erbjuda fri publicering/användning och ta lite extra betalt för det. Du kan också behöva tillägga att du fortfarande äger rättigheten till bilden så de får inte sälja/låna ut den till 3:e part. (allt sådant skriver du också på fakturan som du skickar dem). Om de ska ha ensamrätt beror ju på vad de vill betala. (blir ju lite dyrare.)

Är det en väldigt unik bild så kan du ta bra betalt - är det bara en bild som du tror kanske passar just det företaget men inte är särskilt unik så får du lägga dig lägre i pris. Du kanske ska googla på några bildbyråer och på google för att se om det finns liknande bilder innan du prissätter.
Hej, och tack för ditt svar! Jo, förstår det att det beror på hur unik bilden är etc. Men snackar vi 10k+, eller är det vanligen 1000-lappar man snackar? Jag har liksom noll referenser. Har en fördom om att sånt här kan ha ganska saftiga priser, men igen jag vet att inget.
 
Senast ändrad:

Graylingman

Aktiv medlem
Jag tog för en del år sedan en relativt unik bild som en organisation ville köpa rättigheten att använda i sin marknadsföring. De köpte rätten för en femårsperiod för 35k + moms. De har inte en exklusiv rätt, utan jag får också använda bilden och även sälja publiceringsrätt till andra kunder. Dock ej för marknadsföringsändamål/reklam. Jag vet än idag inte om det var en bra eller dålig deal :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har någon gång hört att stora företag kan pröjsa någonstans mellan 0,5 och 1 MSEK för produktion av en tio sekunder lång reklamfilm.
Beställningsjobb går naturligtvis inte att jämföra med en bild du redan har. Men det är tydligt att det finns gott om flis i budget för marknadsföring.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag tog för en del år sedan en relativt unik bild som en organisation ville köpa rättigheten att använda i sin marknadsföring. De köpte rätten för en femårsperiod för 35k + moms. De har inte en exklusiv rätt, utan jag får också använda bilden och även sälja publiceringsrätt till andra kunder. Dock ej för marknadsföringsändamål/reklam. Jag vet än idag inte om det var en bra eller dålig deal :)
Jag tror du fick en helt okej deal, och jag tror också det måste vara en ganska speciell bild för att komma upp i de summorna. En som inte så lätt går att återskapa.
 
ANNONS