Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur sälja dyr utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Hej!
Jag såg precis att en xpan betingar över 40,000 på begagnatmarknaden, så nu tänkte jag sälja mitt ex. Jag har tidigare använt tradera, med bra erfarenhet, men det är ju ganska mycket penagar. Kan man sälja så dyra saker där som privatperson? Litar folk på en, och kan man lita på dem? Jag misstänker att man kan gå via något företag, men då skall de väl ha en väldigt stor del av kakan som jag förstår det? Någon med erfarenhet?
 

lonian

Aktiv medlem
Gränsen för skatt är väl över 50 tusen. Annars är det väl bara att sälja på.
Finns ju även Ebay.
 
Senast ändrad:

Johan Carlström

Aktiv medlem
Jag tänkte inte så mycket på skatten, utan att det kan bli en tvist om en oseriös köpare påstår sig inte ha fått någon kamera exempelvis. Då blir det väldigt jobbigt plötsligt...
 

Ventures

Aktiv medlem
I min värld köper och säljer man småprylar av mindre värde på tradera. Något forum där "rätt" sorts köpare finns bör vara bättre. Blocket i sista hand. Och ingen går väl och köper något man inte kan ta på "blåskontot" utan att göra upp affären öga mot öga?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du kan ju skriva i annonsen att affären görs upp öga mot öga och swischbetalning på plats.
För en affär på 40 000 så behöver man inte utesluta att man samtidigt tar en nöjestrip dit man kan mötas.
 

Astacus

Aktiv medlem
Varför inte Fotosidan? Jag har sålt dyrare saker än så här. Eventuella intressenter som varit medlemmar länge och varit aktiva med flera köp/sälj-annonser brukar funka bra. Har både köpt och sålt massor här och hittills inte råkat ut för några otrevligheter.
 

sceptic

Aktiv medlem
Kolla med LPFoto, de säljer regelbundet betydligt dyrare fotoprylar än så och har gjort det i åratal.

Ja, de tar provision på försäljningen, men de når också rätt köpare (och därmed högre priser) på ett sätt du inte kan göra själv genom att annonsera på Blocket eller FB.

Jag sålde ett gammalt, ovanligt Minolta SR-objektiv via dem (100 mm f/2.0), som gick för över 4000. Det hade jag förmodligen aldrig fått på Blocket/Tradera, där det helt enkelt inte finns så många som tycker nåt sånt är värt de pengarna.
 

Johan Carlström

Aktiv medlem
Hej!
Ja, det är nog en bra idé bra att kolla med LP! De tar 20%. Tidigare hittade jag någon som tog 50%!!! Det gjorde mig avigt inställd.
Jag skulle själv dra mig för att köpa en så dyr sak från en främing på tradera med 20 omdömmen. Jag gör ett försök här.

Mvh
//
Johan
 

Astacus

Aktiv medlem
Tja, LP tar väl inte så dåligt heller. Säljaren betalar, mycket riktigt, 20%. Köparen betalar 22,5% extra på det klubbade priset + en (försumbar) slagavgift. Så det där med 50% i ”kringkostnader” är ändå inte så långt borta. Troligen lite olika bara hur transaktionskostnaderna belastar köpare resp. säljare.
Räkneexempel: Du får ditt objekt klubbat för 50.000 och betalar då 10.000 till LP. Köparen betalar 61.250. LP tjänar totalt 21.250, d.v.s 42,5% på det klubbade priset. Inte jättelångt från de 50% du nämnde.
(OBS: Jag har inga som helst synpunkter på avgifterna, LP och andra som driver auktioner måste självklart också tjäna pengar. Jag har handlat flera gånger hos LP och alltid varit nöjd. Dock aldrig sålt där)
 

Johan Carlström

Aktiv medlem
Tja, LP tar väl inte så dåligt heller. Säljaren betalar, mycket riktigt, 20%. Köparen betalar 22,5% extra på det klubbade priset + en (försumbar) slagavgift. Så det där med 50% i ”kringkostnader” är ändå inte så långt borta. Troligen lite olika bara hur transaktionskostnaderna belastar köpare resp. säljare.
Räkneexempel: Du får ditt objekt klubbat för 50.000 och betalar då 10.000 till LP. Köparen betalar 61.250. LP tjänar totalt 21.250, d.v.s 42,5% på det klubbade priset. Inte jättelångt från de 50% du nämnde.
(OBS: Jag har inga som helst synpunkter på avgifterna, LP och andra som driver auktioner måste självklart också tjäna pengar. Jag har handlat flera gånger hos LP och alltid varit nöjd. Dock aldrig sålt där)
Hoppsan, då var det väl dyrt! Kanske skall satsa på tradera ändå… och träffas personligen.
 

sceptic

Aktiv medlem
Hoppsan, då var det väl dyrt! Kanske skall satsa på tradera ändå… och träffas personligen.
Notera att det är fördelat på både köpare och säljare, som säljare får du således 80 % av det klubbade slutpriset (och köparen får hålla i bakhuvudet att han/hon kommer få betala mer än det faktiska budet).

Du kan ju för all del börja med gratisannonsering här och på Blocket/Facebook och se om nån nappar.
 

apersson850

Aktiv medlem
Köpa eller sälja via annonserna här på Fotosidan fungerar bra, tycker jag.
Jag köper/säljer ingenting utan att träffa motparten. Är det för långt bort får det vara.
Du kan tjäna 30000 på hobbyverksamhet varje år utan att det räknas som företagande. Notera tjäna. Har du köpt en grunka för 100000 och säljer den för 60000 begagnad kan du tjäna 70000 till innan du ligger på mer än +30000 kronor.

Naturligtvis skriver säljaren ett kvitto där prylens serienummer, mottagen summa och noteringen om att den utgör full likvid för varan finns angivet.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tradera är nog ett alldeles utmärkt ställe att sälja den typen av prylar. Även internationella köpare brukar hitta dit när det gäller så speciella saker. Just nu finns det en Xpan till salu, med bud på 45000 kr.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Sälj på Tradera, välj inom Sverige, använd reservationspris och endast upphämtning så borde det väl fungera och välj ett hyggligt högt utgångspris så folk förstår att det inte är lågt pris som gäller och att du förstår värdet på varan, använd gärna länkar i beskrivningen för att få med så mkt information som möjligt gärna till andra sajter där priset framgår. Självklart riktigt bra egna tagna bilder på varan i annonsen.
 

Brix

Aktiv medlem
Hej!
Jag såg precis att en xpan betingar över 40,000 på begagnatmarknaden, så nu tänkte jag sälja mitt ex. Jag har tidigare använt tradera, med bra erfarenhet, men det är ju ganska mycket penagar. Kan man sälja så dyra saker där som privatperson? Litar folk på en, och kan man lita på dem? Jag misstänker att man kan gå via något företag, men då skall de väl ha en väldigt stor del av kakan som jag förstår det? Någon med erfarenhet?
Det är ju det som är poängen med att ha omdömen, för att se hur pålitlig en köpare/säljare är. Om en person enbart har massa positiva omdömen så är ju det ett bra tecken på att personen är pålitlig/seriös.

Sälj på Tradera, välj inom Sverige, använd reservationspris och endast upphämtning så borde det väl fungera och välj ett hyggligt högt utgångspris så folk förstår att det inte är lågt pris som gäller och att du förstår värdet på varan, använd gärna länkar i beskrivningen för att få med så mkt information som möjligt gärna till andra sajter där priset framgår. Självklart riktigt bra egna tagna bilder på varan i annonsen.
Nackdelen med att ha enbart upphämtning är ju dock att man begränsar antalet potentiella köpare. Sen om man kör med reservationspris så ser jag inte så mycket mening med att ha nåt högre än 1:- i utropspris. Själv så brukar jag nästan alltid köra 1:- utropspris och använder väldigt sällan ens reservationspris. Det är ju just när man säljer väldigt dyra saker som jag tycker reservationspris kan vara värt att använda.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det enda som man måste vara observant på gällande omdömen är under vilken tid de tillkommit och om det är omdömen som köpare eller säljare. Det kan ju gå ganska snabbt att samla på sig en hög med positiva omdömen genom att köpa en massa billiga varor som man betalar direkt efter auktionen. Det brukar ge positiva omdömen.

En krona som utropspris visade sig åtminstone på ebay.co.uk och ebay.de vara bra och gav de gånger jag sålde ett högre slutpris än konkurrenter med liknande antal omdömen och lika varor. Varför vet jag inte. Samma fenomen råder på Tradera men då är det inte så dyra saker som säljs, slutpriser över hundra kronor är sällsynta men utgångspris en krona är magiskt.
 
ANNONS