Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur snabb extern ssd behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)

Larus

Aktiv medlem
Hej!
Har precis skaffat en Mac Studio M1 Max (beg).
Behöver externa ssd:er nu, där alla bilder ska ligga. Kommer alltså att redigera direkt från dessa.

Men hur snabba behöver de vara egentligen för Lightroom och Photoshop?
(Kanske lite videoredigering i DaVinci Resolve också, 4K-filmer.)

Man kan köpa enclosures för m.2 nvme och komma upp emot skriv/läs-hastigheter på över 2000Mb/s (via Thunderbolt/USB4).

Alternativet är "färdigbyggda" ssd:er typ Samsung T7. Dessa ger knappt halva hastigheten via USB.

Det blir dyrare med m.2-alternativet, nån tusenlapp mer för 4TB.
Är det overkill med dessa höga hastigheter eller nästan nödvändigt?

Blir de snabbare onödigt varma?

Tacksam för råd! :cool:

Mvh
Lars
 

Falumas

Aktiv medlem
Om den stödjer USB 3.2 Gen 2x2, så finns det nästan lika snabba alternativ som är billigare och mindre.

Jag kör en Kingston XS2000, kostade 2900kr för 4TB och den är i princip lika snabb som ovanstående TB-disk som kostar mer. Dessutom är den mer portabel än Lacie-diskarna.

Samsungs T9 är nästan lika snabb och är billigare.

Även TB-diskarna ligger dock bara på en tredjedel av en modern SSD i hastighet, men både USB 3.2 Gen 2x2 och TB räcker för 4k film om du inte har extremt gigantiska RAW-Videofiler. USB 3.2 Gen 2x2 ligger på 2000 MB/s medan TB ligger på 2800 MB/s, dagens interna diskar ligger runt 7000 MB/s.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Här är en lång med bra tråd för TB4 chassin plus m.2 för MX macarna.
Du behöver inte ta den från början utan skumma de sista sidorna så får du de bästa tipsen.

 

Larus

Aktiv medlem

Larus

Aktiv medlem
Om den stödjer USB 3.2 Gen 2x2, så finns det nästan lika snabba alternativ som är billigare och mindre.

Jag kör en Kingston XS2000, kostade 2900kr för 4TB och den är i princip lika snabb som ovanstående TB-disk som kostar mer. Dessutom är den mer portabel än Lacie-diskarna.

Samsungs T9 är nästan lika snabb och är billigare.

Även TB-diskarna ligger dock bara på en tredjedel av en modern SSD i hastighet, men både USB 3.2 Gen 2x2 och TB räcker för 4k film om du inte har extremt gigantiska RAW-Videofiler. USB 3.2 Gen 2x2 ligger på 2000 MB/s medan TB ligger på 2800 MB/s, dagens interna diskar ligger runt 7000 MB/s.
Tack!
USB 3.2 Gen 2x2 är väl något som inte slagit igenom stort än så länge?
Krångligt med alla dessa USB-standarder, och vilka roliga namn de har sen! :)
 

Larus

Aktiv medlem
Här är en lång med bra tråd för TB4 chassin plus m.2 för MX macarna.
Du behöver inte ta den från början utan skumma de sista sidorna så får du de bästa tipsen.

Tackar! :)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
En fråga: Är inte datorns hårdvara den begränsande faktorn till 95% när det gäller fotoredigering? (grafikkort, ram, processor etc). Jag har programmen på SSD men alla filer på snurrdiskar. Har aldrig hört att det skulle gå nämnvärt snabbare och smidigare med själva redigeringen bara för att filerna ligger på snabb SSD. Bilden finns ju i datorns arbetsminne innan den sparas ner till disken. Jag förstår att det är något jag missat?!
 

Falumas

Aktiv medlem
Vid bildredigering är det ganska liten (knappt märkbar) skillnad, men jag märker skillnad på snurrdisk och en riktigt snabb SSD när det kommer till videoredigering.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En fråga: Är inte datorns hårdvara den begränsande faktorn till 95% när det gäller fotoredigering? (grafikkort, ram, processor etc). Jag har programmen på SSD men alla filer på snurrdiskar. Har aldrig hört att det skulle gå nämnvärt snabbare och smidigare med själva redigeringen bara för att filerna ligger på snabb SSD. Bilden finns ju i datorns arbetsminne innan den sparas ner till disken. Jag förstår att det är något jag missat?!
Jag märker det vid export av många bilder från min konverterare.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det finns långsamma och snabba snurrdiskar också.

Jag har ca 12TB bilder och filmer, vilket jag lagrar på 3 ställen. Så för mig blev det snurrdiskar, har 3x16TB nu. 48TB SSD tyckte jag blev för dyrt.

Filmredigering brukar jag dock göra på en SSD.
 
ANNONS