Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur viktigt är det med fler Megapixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)

martinator

Aktiv medlem
Nej, jag menade alltså den spatiala upplösningen i bilden (som mäts i linjepar per millimeter). Den styr inte hur stor en utskrift blir men däremot är den en faktor i hur skarp bilden uppfattas.
Du menar upplösning i avseende hur små detaljer som kan återges?
Skarpt är för mig något helat annat och har med var du sätter fokus att göra samt kontraster. Ett subjektivt begrepp i många avseende.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Agree, tycker skärpa (sharpness) är relativt, mer intressant är hög detaljåtergivning och att bilderna eller partier i fotot inte är mjukt, pga att objektivet tecknar dåligt. Som sägs i tråden, idag kan man välja kamera utifrån hur man vill presentera sina bilder, typ 500px eller i tryck. Jag tycker mer megapixlar underlättar redigeringen, även om bilderna sedan visas i ett mindre format.

/Ulf
 
ANNONS