Annons

Hyra gömsle för fotografering.

Produkter
(logga in för att koppla)

Pettson76

Medlem
Hej på er!

Jag kommer att kasta mig ut här med lite funderingar som jag hoppas att jag kan få lite svar på.
Jag är lite inne på att hyra gömsle i först hand någonstans här i Sverige (övriga norden är också av intresse)

Gömsle för fotografering av diverse vilda djur, allt från fåglar till våra större rovdjur.
Vad har ni för erfarenheter?
Vad rekommenderar ni!?
Det är ju trots allt ni som provat som är proffs på detta.

Finns det någon bra sida med samlade länkar till olika platser (gömslen) så att man slipper sitta och googla.
Finns det någonstans man kan läsa om betyg/omdöme (som inte ägaren själv lägger ut då det ofta är 5+). Missförstå mig inte nu men det är bra om man får höra båda sidor och såklart även mindre bra saker så att man själv kan avgöra.

Så, ta 5min och berätta, dela med er.

Tack på förhand!

Mvh
Magnus
 
Du kan kanske kolla med Jan Gustafsson (Han är även medlem här på Fotosidan) som är en förnämlig fågelfotograf:
 
Att hyra gömsle vid Hornborgasjön på våren är ju en klassiker. Man kommer väldigt nära tranor och sångsvanar. Rekommenderas dock bara för riktiga entusiaster, eftersom gömslena är väldigt trånga och primitiva, och man måste stanna i dem i många timmar.
 
Finns en fb grupp "Gömselfotograferna" riktigt bra med olika tips där ryms alla alt från enklaste tältgömslet (eller bilen som gömsle, fasta gömsle eller hyrgömslen rekommenderas som kunskapskälla
Är man intresserad finns det många ställen att hyra har långtifrån provat alla men Björnar har jag fotat både i Helsingland hos Vargas och i Finland hos Lassi båda har sina olika fördelar men hos Lassi finns ju även järv och varg. Kungsörn i Gysingen Kungsörn och Havsörn hos Olle-Martin i Norge. Tranor samt änder i gömsle Hornborgasjön Bences gömsle i Unger samt Zimanga i Sydafrika.
Vilka vill jag tillbaka till? Alla faktiskt alla. Finland känner man sig välkommen till och där levereras fina bilder och händer mycket är 3 år sen sist så en vända blir det nog snart.
Zimanga i Sydafrika där har det också utvecklas mucka med nya djurarter sen jag var där. Olle Martin ja var länge sen så skälv klart. Bence så klart, Gysingen och Hornborgasjön är ju enkelt och inte så dyrt blir nog en sväng snart kanske något annat ställe med_DSC1121 (2).jpg_DSC4796b (1).jpgLRM_EXPORT_152072662976795_20191002_032230721.jpegDSC_1146.jpgMikael_Roos-4.jpg
 
Att hyra gömsle vid Hornborgasjön på våren är ju en klassiker. Man kommer väldigt nära tranor och sångsvanar. Rekommenderas dock bara för riktiga entusiaster, eftersom gömslena är väldigt trånga och primitiva, och man måste stanna i dem i många timmar.
Tack för ditt svar. Jag hade nog föredragit ett lite bekvämare gömsle även om just Hornborgarsjön hade varit trevligt.
Mvh
Magnus
 
Finns en fb grupp "Gömselfotograferna" riktigt bra med olika tips där ryms alla alt från enklaste tältgömslet (eller bilen som gömsle, fasta gömsle eller hyrgömslen rekommenderas som kunskapskälla
Är man intresserad finns det många ställen att hyra har långtifrån provat alla men Björnar har jag fotat både i Helsingland hos Vargas och i Finland hos Lassi båda har sina olika fördelar men hos Lassi finns ju även järv och varg. Kungsörn i Gysingen Kungsörn och Havsörn hos Olle-Martin i Norge. Tranor samt änder i gömsle Hornborgasjön Bences gömsle i Unger samt Zimanga i Sydafrika.
Vilka vill jag tillbaka till? Alla faktiskt alla. Finland känner man sig välkommen till och där levereras fina bilder och händer mycket är 3 år sen sist så en vända blir det nog snart.
Zimanga i Sydafrika där har det också utvecklas mucka med nya djurarter sen jag var där. Olle Martin ja var länge sen så skälv klart. Bence så klart, Gysingen och Hornborgasjön är ju enkelt och inte så dyrt blir nog en sväng snart kanske något annat ställe medVisa bilaga 161718Visa bilaga 161722Visa bilaga 161723Visa bilaga 161720Visa bilaga 161721
Stort tack för ditt svar Mikael och fina bilder!
Ska kolla upp gruppen på FB omgående.

Mvh
Magnus
 
Friskens Gömsle i Vittskövle, Skåne kan jag rekommendera! Mycket trafik på rovfågel eftersom det inte bara är örnar, även mycket glada och ormvråk! Bilder från mitt besök 2019: https://skogsmulle.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=385479

Örngömslet i Gysinge är en klassiker som är väldigt välbesökt, dit har jag varit två år i två dagar vardera: https://skogsmulle.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=383687
Men det är lite enahanda då det i princip bara är havsörn man har möjlighet att fota där. De kommer ned i klump och sedan är det tomt långa stunder. Men å andra sidan hade vi 26 örnar nere samtidigt vid ett tillfälle. Svårt att få en plats i gömslet då man måste boka redan på förhösten för nästkommande säsong.

Birdsafarisweden har ett örngömsle i Västmanland. Mest inriktat på kungsörn och där får man också vara beredd på mycket väntan i gömslet. Men på en fin plats som garanterat är ostörd. Jag har suttit två dagar där utan framgång.

Wild Nordic har örngömsle, björngömsle m.m. i Gästrikland.
 
Friskens Gömsle i Vittskövle, Skåne kan jag rekommendera! Mycket trafik på rovfågel eftersom det inte bara är örnar, även mycket glada och ormvråk! Bilder från mitt besök 2019: https://skogsmulle.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=385479

Örngömslet i Gysinge är en klassiker som är väldigt välbesökt, dit har jag varit två år i två dagar vardera: https://skogsmulle.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=383687
Men det är lite enahanda då det i princip bara är havsörn man har möjlighet att fota där. De kommer ned i klump och sedan är det tomt långa stunder. Men å andra sidan hade vi 26 örnar nere samtidigt vid ett tillfälle. Svårt att få en plats i gömslet då man måste boka redan på förhösten för nästkommande säsong.

Birdsafarisweden har ett örngömsle i Västmanland. Mest inriktat på kungsörn och där får man också vara beredd på mycket väntan i gömslet. Men på en fin plats som garanterat är ostörd. Jag har suttit två dagar där utan framgång.

Wild Nordic har örngömsle, björngömsle m.m. i Gästrikland.
Tack för ditt svar.
Något att titta närmare på!

Mvh
Magnus
 
ANNONS