Annons

Igentorkade munstycken på bläckstråleskrivare - går det göra något?

Produkter
(logga in för att koppla)

acarlsson

Aktiv medlem
Min svåger köpte för något år sen en Epson R2880, vilket är en A3+ fotoskrivare med åtta olika bläckpatroner. Så länge bläcket är fräscht ger den grymma utskrifter.

Men så torkade bläcket igen och jag (som är IT-konsult) fick hjälpa honom med att få den att fungera igen. Efter ändlösa sessioner av munstycke-rengöring och ett oerhört slöseri av bläck, så är det bättre, men ändå inte bra! Nu är flera patroner tomma och jag funderar på om det är någon mening att lägga pengar på mer bläck.

Jag har alltid hatat bläckstråleskrivare på grund av det här problemet. Själv har jag inte kört med bläck på många år, och Jag inbillade mig att branschen äntligen hade löst dessa problem!? Men tydligen icke (nu är Epson R2880 inte den nyaste skrivaren på marknaden längre och kanske är det bra idag?).

Vad gör man? Hystar skrivaren åt h*e eller köper trippla uppsättningar bläckpatroner, och hoppas att det kommer bli bättre?

Känner mig frustrerad för jag vill gärna hjälpa honom samtidigt som jag har tömt hela hans bläcklager genom "rengöring"...
 

Ventures

Aktiv medlem
Förr gick det att fukta med lite vatten över hålen. Nu var det många år sedan jag gav upp bläckstråletekniken. Mest beroende på de superdyra dropparnas förmåga att förångas eller var de tog vägen trots att skrivaren knappt använts.
 

Polar300

Aktiv medlem
"Igentorkade munstycken på bläckstråleskrivare - går det göra något?"
Det korta och grymma svaret är: Ja
Det är bara att bita ihop och köpa en motsvarande laserskrivare
- eller en egen offsetpress... Bläckstråleskrivare som inte används
dagligen ( alla färgers skrivarhuvuden ! ) torkar ihop, det bara är så...
Och vem skriver ut högupplösta färgbilder varenda dag?

dvs som ovanstående - BTDT...
/Odd
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fukta en disktrasa (anpassad storlek) med fönsterputs och låt den ligga framför munstyckena.
har fungerat fint för mig.
Jepp vanlig AJAX är ett oerhört effektivt lösningsmedel för bläckstråleskrivarbläck. Om ni inte tror mig så ta en bild utskriven på blankt eller "semigloss"- papper och fukta ett dasspapper ordentligt med fönsterputsmedlet och torka så ska ni se att ni vips kommer stå där med ett papper så vitt som om det aldrig skulle använts för en utskrift tidigare.

Jag har läst en recension av R2880 daterad 18 maj 2009. Vi pratar alltså om en skrivare som är mer än 12 år gammal med allt vad det innebär. Ungefär fem år efter det kom de första skrivarna med Epsons då nyutvecklade skrivhuvuden och nya bläck. Dessa var inte de dedikerade fotoskrivarna i SC-Pxxx-serien utan konsumentskrivarna Workforce.

De skrivare som min dåvarande Stylus R1800 hade som den senare förhållandevis irriterande små patroner.

Även min senare SC-P600 hade de äldre skrivhuvudena men större patroner och en verklig akilleshäl i form av samma kanal för matt svart och Photo Black. Det var just i bytena mellan dessa svarta bläcken jävulen fanns i dessa skrivare. Jag har aldrig upplevt några svårare problem med några andra bläck an de svarta. Först i de senaste SC-P900 och 700 har det problemet lösts genom att de två svarta bläcken nu fått egna fysiska kanaler precis som alla andra färger.

De nya skrivarna är också mycket snålare med bläcken, dels för att de inte behöver tömma svarta kanalen vid bläckbyten men även för att skrivhuvudena nu har inbyggda diagnostikfunktioner som låter rensningsprogrammen rensa de munstycken som behöver detta utan att slösa bläck på de som inte behöver det.

Det finns inga behov vad jag har upplevt att på samma sätt som tidigare köra nozzle checks i tid och otid typ varje vecka. Numera kör jag nozzle check bara innan jag ska skriva ut bara som en säkerhet så jag ser att allt är OK. Annars har jag gjort det en gång/månad på senare tid eller inte alls. Det märks även på uppstartsrutinen i maskinen att man inte längre kör någon automatisk rensningscykel/kontroll innan print längre. Förr kunde en skrivare som P600 stå och råma i en halv till en minut innan den blev skrivklar. Min nya P900 gör inget sådant överhuvudtaget och är skrivklar på en bråkdel av den tiden. Det tar inte många sekunder.

Vore jag som TS svåger skulle jag satsa på en ny A3+-skrivare som P700 som har samma teknik som P900 eller kanske skicka bilderna till Crimson om han ändå skrivit ut så sällan att hans R2880 till slut gav upp.
 
Senast ändrad:

Malcao

Avslutat medlemskap
Min svåger köpte för något år sen en Epson R2880, vilket är en A3+ fotoskrivare med åtta olika bläckpatroner. Så länge bläcket är fräscht ger den grymma utskrifter.

Men så torkade bläcket igen och jag (som är IT-konsult) fick hjälpa honom med att få den att fungera igen. Efter ändlösa sessioner av munstycke-rengöring och ett oerhört slöseri av bläck, så är det bättre, men ändå inte bra! Nu är flera patroner tomma och jag funderar på om det är någon mening att lägga pengar på mer bläck.

Jag har alltid hatat bläckstråleskrivare på grund av det här problemet. Själv har jag inte kört med bläck på många år, och Jag inbillade mig att branschen äntligen hade löst dessa problem!? Men tydligen icke (nu är Epson R2880 inte den nyaste skrivaren på marknaden längre och kanske är det bra idag?).

Vad gör man? Hystar skrivaren åt h*e eller köper trippla uppsättningar bläckpatroner, och hoppas att det kommer bli bättre?

Känner mig frustrerad för jag vill gärna hjälpa honom samtidigt som jag har tömt hela hans bläcklager genom "rengöring"...
Att köra upprepade rengöring av munstycke är inte att rekommendera då det förvärrar mer än det hjälper. Som andra skriver är rengöring med basiskt lösningsmedel ex. Fönsterputs på en trasa bättre och som Sten-Åke skriver så är skrivaren såpass gammal att det är bättre att köpa en ny och bättre skrivare,
 

Malcao

Avslutat medlemskap
"Igentorkade munstycken på bläckstråleskrivare - går det göra något?"
Det korta och grymma svaret är: Ja
Det är bara att bita ihop och köpa en motsvarande laserskrivare
- eller en egen offsetpress... Bläckstråleskrivare som inte används
dagligen ( alla färgers skrivarhuvuden ! ) torkar ihop, det bara är så...
Och vem skriver ut högupplösta färgbilder varenda dag?

dvs som ovanstående - BTDT...
/Odd
för fotografiska bilder på papper rekommenderas bläckstråleskrivare och man behöver inte skriva ut bilder dagligen för att de skall fungera under lång tid.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det finns två olika situationer man kan hamna i när bläck strular:
Antingen får man luckor i en nozzle check för en eller flera färger eller så har en färg (läs den svarta i allmänhet) helt gett upp.

I det första fallet kör man upprepade rensningar genom att lägga hushållspaper ordentligt indränkt med AJAX (quadruppelvikt (4 papper)) mellan skrivar huvudets gejder. Dra huvudet försiktigt över pappret och dra sedan ut det. Byt till nytt och upprepa tills färgen försvinner. Glöm inte att också göra rent uppsamlingspaddarna vid huvudets parkeringsläge. När det ser bra ut prövar du ned ett nytt nozzle check igen.

I det andra fallet är det helstopp och för mig har det bara gällt svart - aldrig någon annan färg. Då får man köpa en ny patron innan man ger sig på patronmunstycket som då är igensatt. Sedan kan man börja med att fukta direkt med "rikligt" med AJAX direkt på munstycket. Upprepa flera ggr och pröva sedan att ta en helt vanlig knappnål och stick den försiktigt genom vart och ett av de fyra hålen. Knappnålen har exakt samma diameter som hålen. Var försiktig så du inte sticker hål på munstycksslangen. När du är klar med att rensa kanalerna i munstycket sätter du ditcden nya oatronen och kör ett nozzle check. Du borde då få ut bläcket igen. Är det fortfarande luckor i rastermönstret för den krånglande kanalen så kan du firtsätta enligt första fallet tills kanalen funkar igen.

Jag tror faktiskt att man kan rädda de flesta Epson-skrivare med denna metod men jag vidhåller att det är bättre att köpa en ny i SC-PXXX-serien än att fortsätta med en så gammal skrivare som R2880. Det har hänt mycket med Epsons skrivare på 12 år och inte minst med både driftsäkerhet och driftkostnader men använder man den ändå inte hyfsat frekvent, så kanske man faktiskt ändå inte ska ha någon egen skrivare.

Även om båda mina tidigare skrivare R1800 och SC-P600 hade sina svagheter så fungerade båda två i över sju år och det är väl kanske ändå att betrakta som någon form av gräns för när det ändå börjar bli dags med ett byte och som sagt så är de nya skrivarnas teknik en helt annan än de äldres. Vad jag kan se nu så får man klart lägre driftkostnader och de nya skrivhuvudena och den nya designen med separata färgkanaler för Photo Black och Matte Black gör att man heltvenkelt inte kan få de problem vi exv. hade med SC-P600 och andra modeller som har samma typ av design. Tänk också på att öven bläcken utvecklats starkt och ofta har de fått betydligt bättre hållbarhet och bleks inte längre så lätt av solljus som förr.
 
Senast ändrad:

Christer2

Aktiv medlem
En lösning på problemet med igentorkade munstycken på Epsonskrivare kan vara att köpa en Canonskrivare :).

Efter att inte ha varit hemma på 18 månader, p g a resor, så var jag väldigt nyfiken på första utskriften på en 6-7 år gammal Pixma MP990 efter ett så långt utskriftsuppehåll.
Resultatet?

Perfekt utskrift!
 

JerryN

Avslutat medlemskap
En drastisk lösning jag gjort är

1) Koppla ur alla sladdar
2) Öppna balkongdörren...
3) Lämpa alltihop över räcket, le när den träffar marken.
4) Kratta ihop delarna
5) Kör till ÅV-stationen och lämna på rätt ställe.

Vid behov av utskrifter av "inte så noga"-karaktär får jobbets Ricoh A3-laser göra jobbet. Skall det vara kvalitet : Crimson.se

Så mycket mindre Treo det går åt i huset nuförtiden....
 

acke

Avslutat medlemskap
En drastisk lösning jag gjort är

1) Koppla ur alla sladdar
2) Öppna balkongdörren...
3) Lämpa alltihop över räcket, le när den träffar marken.
4) Kratta ihop delarna
5) Kör till ÅV-stationen och lämna på rätt ställe.

Vid behov av utskrifter av "inte så noga"-karaktär får jobbets Ricoh A3-laser göra jobbet. Skall det vara kvalitet : Crimson.se

Så mycket mindre Treo det går åt i huset nuförtiden....
Jag gjorde nyligen samma sak med en strulande skrivare, men jag hoppade över punkt 2-4. Istället lämnade jag in skrivaren på ÅV-stationens återbruksavdelning och lät dem avgöra om skrivaren gick att återställa i brukbart skick.
 
ANNONS