Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inbyggd blixt / trådlöst blixt Går inte ihop

Produkter
(logga in för att koppla)

Kingkong1

Aktiv medlem
Hur stänger man av kamerans inbyggda blixt när man använder en trådlös blixt?

Jag använder mig av en Nikon speedlight sb 910 och en Nikon D7000.
Jag har läst mig fram och följer instruktioner men ändå funkar det inte så jag hoppas någon kan hjälpa mig.
Jag ställer in samma grupp och kanal på blixt som kamera. På den inbyggda blixten väljer jag --- som betyder att den ska vara avstängd.
För att detta ska funka måste man ha inbyggda blixten uppe. Min sb910 gör som jag vill med ttl funktion och löser ut trådlöst men däremot så gör inte kameran som jag vill. Kamerans inbyggda blixt slår också ut och det vill jag inte. Hur löser man problemet utan att köpa ett lock som man sätter framför?
 
Den inbyggda måste avge en signalblixt för att utlösa den externa blixten. I de flesta fall är detta inget problem eftersom det lilla ljus som kommer med i exponeringen från förblixten är försumbart. De enda gånger det kan störa är när man fotograferar något som är blankt, t ex en kakelvägg med blanka plattor, där den inbyggda blixten reflekteras.

Om det är viktigt att undvika reflektionen kan du använda en blixtutlösare som går på radiovågor i stället eller skaffa en utlösare att sätta på kameran som avger infrarött ljus för att utlösa den externa. Båda dessa lösningar gör att du förlorar automatiken för blixtstyrka (TTL) om du inte köper en ganska dyr radiomojäng.

Kan hända är det enklast att bara hålla något strax framför den inbyggda blixten de gånger det har någon betydelse.
 
Det finns en liten IR skärm som blockerar det synliga ljuset men släpper igenom IR och på så sätt låter dig styra den externa ytan att inbyggda syns. Nikon original vet ej vad den heter.
 
Den trådlösa styrenheten heter SU-800 och rekommenderas varmt. Men den kan du styra nästan hur många blixtar som helst i olika grupper och styra exponeringen som du vill ha den. Den kör TTL och high speed sync. Lite sämre när man är utomhus dock.
 
Steven,

i Din D7000 gör du likadant som han i videon, du sätter kameran till cmd-mode.
Den inbyggda blixten stänger du av som han gjorde.
Pop-up-blixten måste sedan vara uppe, för att vara aktiv i sitt cmd-mode.
En extern blixt sätter du i slave-mode.

Den inbyggda blixten kommer sedan ändå att avge en blixt, detta för att trigga den externa.
Den 'förblixten' kommer ej nämnvärt att påverka bilden. Detta är så det funkar.
Prova med att sätta ett värde på den inbyggda blixten vs. ha den avstängd.
(men som sagt den ska vara uppfälld)
 
Steven,

i Din D7000 gör du likadant som han i videon, du sätter kameran till cmd-mode.
Den inbyggda blixten stänger du av som han gjorde.
Pop-up-blixten måste sedan vara uppe, för att vara aktiv i sitt cmd-mode.
En extern blixt sätter du i slave-mode.

Den inbyggda blixten kommer sedan ändå att avge en blixt, detta för att trigga den externa.
Den 'förblixten' kommer ej nämnvärt att påverka bilden. Detta är så det funkar.
Prova med att sätta ett värde på den inbyggda blixten vs. ha den avstängd.
(men som sagt den ska vara uppfälld)

Hej

Jag tycker att den inbyggda blixten påverkar genom att ibland ge röda ögon och ibland slagskuggor samt i vissa fall påverka ljusheten om än i begränsad omfattning, dock är det klart störande att blixtens signalblixt i någon form påverkar slutresultatet, därför anser jag att IR-skärmen är väldigt bra att ha.
 
Jag tog fram min D7000 och SB-900 och tog några bilder i spegeln. Med inbyggda blixten i TTL-läge blev det som väntat en stor blixt mitt i kameran. Med inbyggda blixten avstängd (läge "--") blev det ett litet men ändå ljus från blixten. Men IR-skyddet monterat framför blixten syntes inget ljus från blixten.
Så oavsett vad som sägs i bruksanvisningar så går det inte att helt stänga av ljuset i läge "--" om man samtidigt kör kommandoläge. Med "solglasögon" blir det mörkt.
 
ANNONS