Annons

Infraröd svartvit fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Yeye

Aktiv medlem
Jag såg några riktigt snygga bilder som var tagna med digital infraröd svartvit film. Hur ska man göra för att kunna ta sådana bilder? Konvertera kameran genom att ta bort filtret framför sensorn?
 

Mårre

Medlem
Begreppsförvirring är jag rädd...
Använda infraröd film och IR-filter är mitt tips...
kanske inte så vanligt i dessa dagar tyvärr..men skitkul!
/M
 
Det finns två sätt att fota infrarött mde digitalkameran. Det enklaste är att köpa ett filter som enbart släpper igenom infraröd våglängd. Dock krävs det stativ om man tar på detta sätt då det sitter ir filter framför sensorn som skall minska ir strålarna till sensorn. Man skall även ha live view möjlighet då man inte kan se något genom okularet.

Jag har fotat på detta sätt och resultatet blir bra. Dock störs det av två saker, min kamera har en ir kontroll av tiden vid långa slutartider som kan ge långsträckta slöjor på vissa bilder samt hotspots. Hotspots är cirkulära ljusare områden som uppkommer pga av vissa objektiv.

Det andra sättet är helt enkelt att skicka in kameran för modifiering alternativt göra det själv (om du har tummen på rätt ställe). Vet att ett amerikanskt gör detta, dock har jag inte hittat någon europeisk motsvarighet. Verkar som de gör det på de flesta kameror. (kommer tyvär inte ihåg namnet på företaget men sök på ir fotografering på forumet så kommer du nog finna en tråd som ger dig web adressen).
En modifiering av kameran kommer att ge dig mer frihet då du får normala slutartider och att du inte behöver använda live view för att kunna se motiven.

På hemsidan fö det amerikanska företaget finns en hel del matnyttig information.

Finns även en del literatur i ämnet på bla Bokus, bara sök på ir photography.
 

Yeye

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Jag tror att jag kommer att försöka med ett filter först för jag har ingen extra kamera som jag jag kan konvertera till en infraröd.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag såg några riktigt snygga bilder som var tagna med digital infraröd svartvit film. Hur ska man göra för att kunna ta sådana bilder? Konvertera kameran genom att ta bort filtret framför sensorn?
Digital infraröd svartvit film!? Den skulle jag vilja ha några rullar av.

Vanlig infraröd film är rätt bökig att använda vill jag minnas. Den behöver förvaras kallt för att inte exponeras av värmestrålning.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Hehe, jag tror att eskil23 tyckte det skulle vara spännande att få tag i ett par digitala analoga IR-filmer... :)
 

Bessel

Aktiv medlem
Jag såg några riktigt snygga bilder som var tagna med digital infraröd svartvit film. Hur ska man göra för att kunna ta sådana bilder? Konvertera kameran genom att ta bort filtret framför sensorn?
Filter som blockerar ickesynligt ljus (dvs IR och i viss mån UV) har blivit effektivare på senare år. Numera har de flesta kameror mycket effektiva filter, så det ljus som når sensorn är mycket likt det ljus våra ögon uppfattar.

De tidiga digitalkamerorna byggdes innan sådana filter fanns. Förutom det synliga ljuset kom rätt mycket IR fram till sensorn. Om du hittar en gammal kamera - t.ex. Nikon D100 eller D70 - och ett filter som blockerar det synliga ljuset, så har du utrustning för rimligt bra IR-bilder till rimligt pris. Ett R72-filter, som klipper vid 720 nm, blir nog bra. Filter för 870 nm ger mycket svagare signal till sensorn.

Lite att se upp med:
Objektiven är inte byggda för IR. En del objektiv ger fula blaffor i bilden.
Autofokus är inte byggd för IR. Gamla manuella objektiv har ofta ett rött streck för IR-justering.
Exponeringen blir ungefär noll i grön och blå kanal, så du måste underexponera för att inte bränna ut den röda kanalen.
 

Mats G

Aktiv medlem
Tror att även många kompaktkameror (lite äldre) har sensor som tar IR.
Lätt att kolla, bara att ta fram fjärrkontrollen och rikta in i optiken, ser du ljuset så funkar det!
Min gamla Nikon Coolpix 8800 kan man t.o.m. fota utan stativ i solsken med IR filter på.
Tycker bilderna blir rätt trista dock, dom blir "sv..v.".
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Funkar bra med 5d mk3 och IR-filter påskruvat. Tar dock flera sek för varje exponering så det blir lite också av ND effekt på rörliga saker som vatten och moln.
 
ANNONS