Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ingen Elmia Fotovideo 2009?

Produkter
(logga in för att koppla)

Damme

Aktiv medlem
Hmm, har jag missat något? :)

Har fotovideo i elmia ersatts av fotomässan i sthlm + gbg?

Jag kan inte hitta någon info om fotovideo 2009 iaf :(

//Daniel
 
Vi får väl se vart tillverkarna vänder sig. Som jag hörde det så var det väl mer att de inte fick några utställare som var intresserade. Elmia Foto drar ca 5000 besökare totalt, både Älvsjö och Göteborg drog det tredubbla.
 
Vi får väl se vart tillverkarna vänder sig. Som jag hörde det så var det väl mer att de inte fick några utställare som var intresserade. Elmia Foto drar ca 5000 besökare totalt, både Älvsjö och Göteborg drog det tredubbla.

Ja, som jag redan sagt, och jag gillar inte att vara pessimist, men det skulle förvåna mig lika mycket att Elmia kommer tillbaka som att SAAB gör det...
 
Tycker det känns märkligt att hålla mässa i värsta nyhetstorkan två veckor innan PMA då de riktiga produktsläppen kommer. Undrar hur många produkter som på den här mässan krängdes av tillverkarrepresentanterna som "the latest and greatest" som kommer ha blivit ersatta av nästa generation om två veckor?

På Elmia fanns ju åtminstone den sociala aspekten av att branchfolket trängdes på en mindre ort på kvällarna vilket gav upphov till en del nätverkande och mingel, men även den aspekten går nog förlorad i Göteborg.
 
Elmia hade betydligt bättre organisation än Svenska Mässan. Kön för att komma in under fredagen var exempelvis ooootroligt lång. Ingen mässinfo om seminarier eller var utställare fanns delades ut. Elmia har också fantastikst bra bildvisnings- och föredragslokaler. Mässan i Göteborg tillförde inget nytt (förutom att det var trångt!), så Elmia är välkomna tillbaka.
 
Göteborgsmässan placering i kalendern berodde på att mässarrangören fick ta de luckor som fanns när de bestämt sig för att köra. När jag pratat med Build (som arrangerar Fotomässan) så vill de självklart inför nästa år ligga efter PMA, och troligtvis ha en större hall.

Som utställare så är det dock väldigt trevligt när det är trångt och intensivt, så jättehallar med mycket luft är inte alltid bra. Däremot så skall man ju slippa att stå i långa köer innan man kan betala och komma in.
 
Vi får väl se vart tillverkarna vänder sig. Som jag hörde det så var det väl mer att de inte fick några utställare som var intresserade. Elmia Foto drar ca 5000 besökare totalt, både Älvsjö och Göteborg drog det tredubbla.

Av en utställare på Elmia fick jag för några år sedan veta att Scandinavian Photo inte tillåtit konkurrens från andra utställare. Hur har det påverkat Elmias utveckling och potential, tror du?
 
Hade även jag uppskatta mer kvällsaktiviteter för Fotomässan i Göteborg. Vill minnas att sist då det begav sig, med andra i Arr.gruppen, var det mer saker "på stan" under mässtid. Eller så blandar jag ihop det med Musikmässan? I allafall hade det varit kul!

Att det sedan luktar häst i och omkring Korsvägen gör mig inget.
 
Av en utställare på Elmia fick jag för några år sedan veta att Scandinavian Photo inte tillåtit konkurrens från andra utställare. Hur har det påverkat Elmias utveckling och potential, tror du?

Med tanke på att det väl ursprungligen var just Scandinavian Photo som stod bakom initativet så är det kanske inte så konstigt. Men det kan inte vara en positiv utveckling.

- Only dead fishes swims with the stream ;)
 
Göteborgsmässan placering i kalendern berodde på att mässarrangören fick ta de luckor som fanns när de bestämt sig för att köra. När jag pratat med Build (som arrangerar Fotomässan) så vill de självklart inför nästa år ligga efter PMA, och troligtvis ha en större hall.

Som utställare så är det dock väldigt trevligt när det är trångt och intensivt, så jättehallar med mycket luft är inte alltid bra. Däremot så skall man ju slippa att stå i långa köer innan man kan betala och komma in.

Om Elmiamässan Foto & Video kommer tillbaka 2010 skulle det i så fall innebära två mässor inom loppet av några veckor (Fotomässan i Göteborg i mitten av mars och Elmia första helgen i April). Det låter vansinnigt i mina öron!
 
Av en utställare på Elmia fick jag för några år sedan veta att Scandinavian Photo inte tillåtit konkurrens från andra utställare. Hur har det påverkat Elmias utveckling och potential, tror du?


Utställare som i affärer, eller som i leverantörer?

Det är väl i första hand leverantörer som är intressant på en mässa för mig iaf.

Tror inte att det blir något på Elmia igen just pga att leverantörerna tydligen föredrar Göteborg. Att flera av dem valde att spara pengar i år och därför inte komma var däremot synd.
 
Utställare som i affärer, eller som i leverantörer?

Det är väl i första hand leverantörer som är intressant på en mässa för mig iaf.

Jo, men om leverantören vill introducera en produkt till ett bra pris? Om man då kallar den utställande leverantören konkurrent i affärer eller leverantör är för mig egalt.
 
Var uppe i Stockholm på mässan där förra året och blev riktigt besviken, efter att ha varit på Elmia i flera år.. Elmia är den ultimata mässhallen om jag får säga vad jag tycker. Bra med utrymme och bra med lokaler/salar för seminarier. Man slipper sitta mitt i sorlet från övriga besökare, vilket var fallet i Stockholm där min tid på mässan nästan halverades, jämfört med Elmia.
Så kom igen och starta upp Elmia mässan igen!
 
Ytterligare en synpunkt på mässan i Göteborg. Jag saknade videodelen som fanns på Elmia. Här var det enbart foto.
 
ANNONS