Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ingen moms när man köper begagnat från privatpersoner från utlandet!

Produkter
(logga in för att koppla)

ulltand

Aktiv medlem
Skickade följande fråga till Skatteverket:

Fråga:
Om jag köper begagnade saker av en privatperson i utlandet, ska jag då betala moms?
Exempel att jag köper en begagnad digitalkamera på en auktionssajt som e-bay.


Svaret jag fick:

Hejsan!

Om du köper av privatpersoner så är det inte moms på detta.

------

Frågan har diskuterats här på FS, och jag var själv nyfiken.
Jaja, lade ut det här ifall ngn annan var intresserad av att få veta.

Eventuell tullkostnad har jag dock ingen koll på.

------

Definitionen på begagnad har jag heller ingen koll på...

------

PS Detsamma gäller naturligtvis om man köper begagnat från Sverige!
 
Hmmm.. undra om man får citera den där tjänstemannen som sagt det.. Jag är inte helt övertygad..

Jag tror din fråga behövt ha ett förtydligande att det rör sig om import (dvs handel utan för EU).
 
Är inte 100% säker men tror jag fått grepp om saken efter några köp.
Om du köper en beg pryl av en icke momsregistrerad person inom EU så betalar du inte moms, detta för att momsen redan är betald en gång i ursprungslandet. Om du köper från en momsregistrerad så betalas värdlandets moms.
Från USA betalar man alltid moms, oavsett tidigare ägare.

Enkelt så kan man tänka som så att moms skall alltid betals en gång till ett EU land. Frågan är bara när.
 
Jeppe skrev:
Hmmm.. undra om man får citera den där tjänstemannen som sagt det.. Jag är inte helt övertygad..

Jag tror din fråga behövt ha ett förtydligande att det rör sig om import (dvs handel utan för EU).
Jag tog inte med tjänstemannens namn pga att jag ev inte får citera denne.
Tycker dock att jag borde få det eftersom det är en allmän fråga.
I vilket fall... Citatet kommer från ett mail til mig från Gun Christensen på Skatteverket.

Min fråga gäller köp från privatperson. I Sverige betalar man ingen moms vid sådana köp, och jag har svårt att tänka mig att man skulle göra det vid köp inom EU.

Liksom... tänk efter vad moms är. En omsättningsskatt. Vem ska en privatperson som säljer en sak betala den till? Och hur ska han göra?
Moms betalas av privatperoner, inte av företag. Lite svårt att förklara, men företag betalar ingen moms, de drar av den i sin deklaration, moms betalas endast av privatpersoner (kanske ngn som kan förklara detta bättre än jag...)

I vilket fall som helst så betalar man som privatperson ingen moms om man köper begagnat, oavsett varifrån.
Vart skulle man betala momspengarna?

Blabla - lite snurrigt, men.
 
jag vet inte reglerna kan dock bara citera min far som är revisor, och vi disskuterade just detta för ett tag sedan dock gällde det bilar.

Om man köper från ett EU land begagnat och från privatperson så betals ingen moms, dock gäller det att du kan bevisa att inget företag har ägt bilen och dragit av momsen någon gång. Annars är man momspliktig

Detta borde gälla för kameror eller tillbehör att har ett företag någon gång ägt saken och dragit av momsen så är du momspliktig även om du köper från privatperson. Bevisbördan ligger alltid hos dig i fall som dessa.

Notera nu att jag kan själv inte dessa regler och att jag har missat något, fråga lite närmare hos skatterverket.
 
Men nu rör vi oss inom EU igen.. Där är fallet solklart.. Ingen moms om det handlar om en begagnad pryl. Sen har visst skattemyndigheten något som heter VMB (Vinstmarginalbeskattning) men jag tror inte det är applicerbart i detta fall. Men jag är av den uppfattningen att moms skall alltid betalas när det rör sig om import. Handel inom EU eller länderna med frihandelsavtal är inte import.
 
Om man köper från ett EU land begagnat och från privatperson så betals ingen moms, dock gäller det att du kan bevisa att inget företag har ägt bilen och dragit av momsen någon gång. Annars är man momspliktig

Mig veterligen har dom allra flesta varor ägts av ett företag någon gång som då aldeles säkert har dragit av momsen. en bilförsäljare eller kameraförsäljare t.ex.

Om ett företag i ett annat land köpt t.ex en kamera för att användas av en journalist där journalisten sedan köper ut kameran för att ha den privat och sedan säljer den till någon i sverige så borde det inte vara nåt problem med momsen. Momsen skall betalas på priset då journalisten köpte av sin arbetsgivare.
 
nja det är det jag inte är säker på.. jag refererade till bilproblemet eftersom det var det jag och min far snackade om, men jag drar slutsatsen att det är samma sak med kameror.

I sverige får man normalt inte dra av moms på bilar förutom körskola, begravningsföretag och taxi så här är det igna problem, men i andra länder kan man dra moms för bil lite hur som helst. Därför gäller att har bilen varit i privat ägo i alla led från att den köptes någongång av en handlare så är det momsfritt om en svensk köper bilen. Skulle däremot bilen ha köpts av ett företag och dom dragit momsen och sedan sålts några gånger privat så skall moms betalas av svenske köparen.

Om nu detta gäller för kameror vet jag då inte men jag antar det är samma sak.
 
Så i dessa länder kan man alltså låta ett företag köpa ut en bil. Detta företag drar sedan av momsen och sedan kan en privatperson köpa bilen av företaget momsfritt. Moms skall sedan betalas först när någon från sverige eller nåt annat land köper bilen. Låter för mig väldigt konstigt.
Vill nog tro att så fort en privatperson köper något skall moms betalas in. Denna pryl är därmed utmomsad och moms kan aldrig dras av igen. Inte ens om ett företag köper igen.
 
FILM) (ulltand skrev:
Jag tog inte med tjänstemannens namn pga att jag ev inte får citera denne.
Tycker dock att jag borde få det eftersom det är en allmän fråga.
I vilket fall... Citatet kommer från ett mail til mig från Gun Christensen på Skatteverket.

I vilket fall som helst så betalar man som privatperson ingen moms om man köper begagnat, oavsett varifrån.
Vart skulle man betala momspengarna?
1. Både ditt mail till tjänstemannen och dennes svar till dig är numera offentliga handlingar genom Offentlighetsprincipen, eftersom det är en myndighet du skrivit till. Er mailväxling är alltså tillgänglig för alla som vill ha/läsa den och därför finns det inget skäl i världen till att du inte skulle få citera tjänstemannen.

2. Fel. Du är enligt lag *ALLTID* skyldig att betala moms på de varor du importerar (handel mellan EU-länder är INTE "import" i lagens mening). Nytt eller begagnat spelar ingen roll, liksom huruvida det är en gåva (över ett visst värde) som skickas till dig. Momsen tar Tullverket ut vid import, liksom i förekommande fall tullavgifterna.Sedan "slinker" vissa paket förvisso igenom posthanteringen/tullen, men det är en helt annan fråga.
 
Kollade på tullverkets sida och använde deras "Fråga Sandra" Tjänst.

Moms skall betalas vid import på begagnade prylar från Icke EU-Land. Momsen betalas på efter att tullen är fastställd.

Nu är det ju inte säkert att den automatiska svarfunktionen fattar vad jag skrev til fullo, jag skulle ringa och kolla med tullsvar 0771 - 23 23 23.
 
Har ställt en likadan fråga ang. begagnade varor från USA en gång tidigare till Tullverket. Då via telefon. Fick samma svar som Ulf: Ingen moms på begagnade varor, såväl inom som utanför EU.

Är det inte dags att informationen blir lite mer enhetligt i den alltmer globaliserade världen vi lever i?
 
mange78 skrev:
Har ställt en likadan fråga ang. begagnade varor från USA en gång tidigare till Tullverket. Då via telefon. Fick samma svar som Ulf: Ingen moms på begagnade varor, såväl inom som utanför EU.
Då har tjänstemannen missuppfattat dig, eller helt enkelt haft fel. Det är moms + tull även på begaganat (och gåvor över 500:- skickade från utlandet). Detta svar har jag i olika sammanhang erhållit skriftligt tre gånger från Tullverket, plus att jag fått det personligen bekräftat av tulltjänstemannen på Arlanda.

Det sista fallet var lite intressant, eftersom jag då förtullade min i N.Y. införskaffade Nikkor 24-120VR. Jag frågade då om gluggen rent teoretiskt inte var begagnad, eftersom den använts flitigt c:a 10 dagar i N.Y.? Hade ingen större betydelse; möjligen kunde en mindre nedsättning (till "marknadsvärdet efter 10 dagars användning") bli aktuellt, men då är det upp till mig som importör att styrka det värdet. Naturligtvis inte lönt för den lilla skillnad i pris vi talar om här, men säkert om du köper något väldigt dyrt.

Varför förtulla gluggen över huvud taget, undrar ni nu? Jo, jag har företag och då får jag ju ändå tillbaka momsen efter två månader. Det jag "åker på" är ju 6,7% i tull. För det kan ju bli problematiskt om man råkar ut för revision och gör avskrivningar på något som uppenbart är importerat, men som det inte finns förtullningshandlingar för...
 
Det som strular till diskussionen är dels att en del blandar ihop nytt och begagnat, dels om det köps från en privatperson eller från ett företag, dels en ihopblandning av tull och moms.

Alltså, köper man en BEGAGNAD vara från en PRIVATPERSON från tex USA så betalar man ingen moms.
Kanske tull, vad vet jag?!
Men ingen moms.

Om man tar sig tid att ta reda på vad MOMS är för en skatt, och hur den fungerar, så är det här ganska självklart.
 
FILM) (ulltand skrev:
Alltså, köper man en BEGAGNAD vara från en PRIVATPERSON från tex USA så betalar man ingen moms.
Kanske tull, vad vet jag?!
Men ingen moms.

Om man tar sig tid att ta reda på vad MOMS är för en skatt, och hur den fungerar, så är det här ganska självklart.
Jag tar det här en gång till, för det är uppenbarligen inte "självklart":

Det spelar ingen roll om varan ifråga är ny eller begagnad; man betalar fortfarande tull och moms. Beloppet man tullar och momsar för beräknas på varans *värde* och inget annat. Och här är "fribeloppet" för en privatperson 1700:-.

Kan man över huvud taget då slippa betala tull och moms? Ja, om du köper varan begagnad i Sverige eller från *ett annat EU-land*. Skickas varan från ett land utanför EU så kan du försöka se till att det du köper klassas som gåva (men då finns det en värdegräns på 500:-, eller X*500:- om en familj på X personer får varsin gåva). Om inget av detta går, så får man ta till lite olagliga knep men det får vara upp till var och en, om han eller hon vill ta reda på dessa.

Tror du mig fortfarande inte, så rekommenderar jag att du tar kontakt med Tullverket själv, eller att du "går på rött" i Tullen nästa gång och frågar där. Du verkar så säkert på din sak, så det borde ju inte vara några problem... ;-)
 
Jag har inte kollat med tullverket men har ingen anledning att betvivla Jörgens uppgifter.

Men Ulf har en poäng. Med tanke på att moms är en skatt som slutkunden (konsumenten) skall betala samt att denna skatt är skatt på det mervärde (den "förädling") av en vara som t.ex ett kameratillverkare gör genom att montera ihop ett antal halvfabrikat till en kamera, så är det helt ologiskt att man skall betala moms på en begagnad vara från en privatperson i t.ex USA.

Logiken ligger nog i att SVENSK moms inte betalats på den begagnade varan från USA. Detta är egentligen huvudregeln i Sverige men när det gäller EU har man med den fria rörliheten för varor som grund gjort ett undantag.

/F
 
jorgene skrev:
...Tror du mig fortfarande inte, så rekommenderar jag att du tar kontakt med Tullverket själv
Har tullen något med moms att göra?
Skatteverket har jag ju redan kollat med, men jag ska dra iväg en fråga till Tullen också.
 
FILM) (ulltand skrev:
Har tullen något med moms att göra?
Skatteverket har jag ju redan kollat med, men jag ska dra iväg en fråga till Tullen också.
Det är Tullverket som debiterar moms på importerade varor, inte Skatteverket (förmodligen delegerat på något vis). Precis som i fallet med min Nikkor 24-120VR som jag beskrev tidigare i tråden, så är det till tullverket du betalar både tull och moms när du importerar en vara (dvs: "går på rött"). Och du gör det *kontant, över disk* (kort går bra), men kan du inte betala när du "gått på rött" kommer Tullen att behålla din vara tills du betalt i efterhand.

Samma sak när du importerar via speditionsfirma som tex UPS, men då lägger UPS ut pengar för tull/moms till dig för att allt skall gå snabbt och smidigt, ocg sedan skickar de inbetalningskort på beloppet till dig i efterhand
 
jorgene skrev:
[B...Precis som i fallet med min Nikkor 24-120VR som jag beskrev tidigare i tråden...[/B]
Jag anser inte att det exemplet stämmer här. Den var ju inte begagnad när du köpte den, och det är det frågan gäller.

Men som jag skrev tidigare, jag ska kolla även med tullen vad som gäller.
 
FILM) (ulltand skrev:
Jag anser inte att det exemplet stämmer här. Den var ju inte begagnad när du köpte den, och det är det frågan gäller.
Läs vad jag skrev:

...Jag frågade då om gluggen rent teoretiskt inte var begagnad, eftersom den använts flitigt c:a 10 dagar i N.Y.? Hade ingen större betydelse; möjligen kunde en mindre nedsättning (till "marknadsvärdet efter 10 dagars användning") bli aktuellt, men då är det upp till mig som importör att styrka det värdet...

Gluggen *var* ju begagnad eftersom jag använt den i 10dgr/2000exponeringar (mer än många fotar på ett år), men jag ansåg inte det vara lönt i detta fallet att försöka styrka ett kanske 500:- lägre importvärde, så jag importerade/förtullade gluggen med nyinköpskvittot från B&H som värdegrund. Poängen är dock vad tulltjäntemannen sa: det spelar ingen roll om ditt objektiv är nytt eller begagnat, det är marknadsvärdet när du för in det i Sverige som avgör.

För en begagnad vara är det du som importör som skall styrka detta marknadsvärde. Är en glugg inköpt begagnad på t.ex. B&H så är det ju inga problem, då har du ju ett kvitto som anger "marknadsvärdet". Har du köpt gluggen av en amerikansk privatperson blir det knivigare om du ev. inte accepterar den värdering Tullen då gör.
 
ANNONS