** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inget fokus

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har stora stora problem med att få fokus. Jag har en ny Canon 5Ds och ett nytt 70-200 2.8 IS II, Nytt 85mm 1.2 IS, nytt 24-70 II 2.8 IS.

Jag får sååå fruktansvärt dålig fokus. Idag i optimala bildförhållanden, mycket ljus, molnigt 1/300, F2.8 ISO100.

Oavett mm på min 70-200, inzoomad eller utzoomad så får jag bara inte till fokus! Inte med någon av de andra objektiven heller. Jag har single focus point. Jag har backbutton focus och jag väntar på pipet att den fångat fokus och sen smäller jag av.

Här är exempel på bild i 100% zoom:
 
Svårt att avgöra, men det verkar som att stolpen i trä framför flickan är någorlunda i fokus.
Kan alltså vara att kameran felfokuserar.
 
Jag har stora stora problem med att få fokus. Jag har en ny Canon 5Ds och ett nytt 70-200 2.8 IS II, Nytt 85mm 1.2 IS, nytt 24-70 II 2.8 IS.

Jag får sååå fruktansvärt dålig fokus. Idag i optimala bildförhållanden, mycket ljus, molnigt 1/300, F2.8 ISO100.

Oavett mm på min 70-200, inzoomad eller utzoomad så får jag bara inte till fokus! Inte med någon av de andra objektiven heller. Jag har single focus point. Jag har backbutton focus och jag väntar på pipet att den fångat fokus och sen smäller jag av.

Här är exempel på bild i 100% zoom:

Har du continuous servo eller inte? (Vet inte vad det heter på Canonspråk, men motsvarande Nikons AF-C).
På Nikon har du även AF-S som slutar fokusera om när den uppnår bekräftat fokus och rör du dig då framåt eller bakåt är det kört i vissa lägen. Släpp inte backbutton focus heller utan fortsätt trycka ned även under tiden du tar bilden.

Har du kalibrerat objektiven mot det nya huset? (Bör kunna mikrojustera precis som på Nikon misstänker jag).

Dock mycket underligt att det kan ligga så fel som det gör i bilden när det är nya grejer. Ligger det fel oavsett objektiv hade jag gissat att felet ligger i huset.
 
Inte bra

Jag har stora stora problem med att få fokus. Jag har en ny Canon 5Ds och ett nytt 70-200 2.8 IS II, Nytt 85mm 1.2 IS, nytt 24-70 II 2.8 IS.

Jag får sååå fruktansvärt dålig fokus. Idag i optimala bildförhållanden, mycket ljus, molnigt 1/300, F2.8 ISO100.

Oavett mm på min 70-200, inzoomad eller utzoomad så får jag bara inte till fokus! Inte med någon av de andra objektiven heller. Jag har single focus point. Jag har backbutton focus och jag väntar på pipet att den fångat fokus och sen smäller jag av.

Här är exempel på bild i 100% zoom:

Använder du "one shot" (af-s på nikonspråk) så är backbutton focus ingen bra idé. Vill du ta bilden exakt när fokus är hittad så är det bättre att ställa in avtrycket och fokuset på avtryckaren och ställa in i menyn så att fokusprioritet råder vid one shot. Då är det bara att hålla ner avtryckaren så tas bilden automatgisk när fokus hittas. Givetvis fungerar backbutton också men bara vid stillastående föremål. I annat fall ställer man in AF-servo ( af-c på nikonspråk) vilket brukar vara den enda inställningen som gäller vid backbutton focus (tumfokus). Detta har du inte gjort eftersom du hör ett pip.

Trots detta tror jag att din kamera felfokuserar så det är bara att reklamera. Men testa med riktiga inställningar först.
 
Om din exempelbild är representativ för alla dina bilder och alla dina objektiv - ja då har din kamera allvarligt fokusfel. Jag tycker du skall kontakta butiken och be att få kameran utbytt - med tanke på vilka prylar du har handlat så är du ju onekligen en bra kund...
 
Men först...

Men först måste TS eliminera det han gjort fel. Att använda one shot och sedan trycka av med det andra fingret ger ganska lång tid mellan fokus är låst och till bilden är tagen. Rör sig motivet eller kameran så ger det sannerligen utrymme för de fokusfel som bilden visar, speciellt om det inte är statiska föremål som fotograferas. Men visst lutar det åt felfokusering om nu alla bilder visar detta fel.
 
Har du testat om det blir samma resultat om du väljer en annan fokuspunkt, det kan ha satt sig ett dammkorn på centrumpunkten.
Jag får städa damm från AF-sensorn på min 5D3 typ en gång i halvåret för att den inte ska börja fokusera på spöken :p Förmodligen är de här 'ultrahigh-sensitivity-dubbelkorslagda'-fokuspunkterna extra känsliga för damm..
 
Börja med att se hur resultatet blir med fokusering i Live View med kameran på stativ. Om det blir skarpt då så är det förmodligen något knas med det vanliga AF-systemet. Om det blir suddigt även då så är det SBS.
 
Som tidigare skrivits, börja med att testa fokuset i live view.
Testa sedan att fokusera på samma punkt, fast utan live view. Jämför sedan bilderna, om live view är skarpare så kan du ha ett fokusfel på kamera eller objektiv (kan även bero på att LV har större fokusområde än kamerans fokussystem).
Testa även att manuellt fokusera på ett objekt, och sedan om autofokusen är bättre, eller sämre. Försök även se om kameran har front eller back focus.
 
Tack för samtliga svar! Jag ska prova imorgon när det är ljust ute :)

Det är 85mm 1.2 USM II IS. Jag har även en Sigma ART 1.4 85mm. Samma problem på alla.
 
ANNONS