Annons

Instegsutrustning till Nikon för foto av fåglar & vilt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zappzys

Avslutat medlemskap
Så vart d äntligen dax igen :) Har fotat macro i ca ett års tid, efter ett misslyckat "tele" försök. Men tänkte ge det en ärlig chans då det är det jag hellst av allt vill fota.
Mina planer är att hitta en någorlunda utrustning som gott duger till en nybörjare inom fågel & djur fotografering.
Tänkte starta karriären med småfåglarna i trädgården, och även ta med kameran ut i skog & mark ihopp om att träffa på lite större fåglar där och kanske en o annan älg eller rådjur. Besök till fågelsjöar såsom Hornborgarsjön & liknande kommer definitivt bli av det åxå :)
Tidigare erfarenheter av tele objektiv har vart ett 70-300 budgetvariant för runt 2k som fick mig att tappa suget efter en kvart :) Så denna gången tänkte jag gå ett snäpp längre direkt vad gäller utrustning, men samtidigt spara det bästa till sist.
Har kollat omkring mkt på olika sidor ang nybörjar utrustning men nästan enbart funnit förslag för canon. Fick upp ögonen för canons fasta 400/5,6 och hoppas en dag skaffa liknande fast för Nikon, men kunde inte hitta ngt bra till samma pris :/ . Så därav min fråga för annat val av 2bra" utrustning för fåglar & vilt :)
Just nu sitter jag på en nikon d40 och letar då såklart nybörjar utrustning till den. Läste att 400 var nästan minimum gränsen att uppnå för o fota fågel, så där ahr jag ett krav på att nya utrustningen ska nå upp dit iaf. Samtidigt ska priset vara "rimligt" för en nybörjare. Tänkte man kanske kan kombinera ett telezoom med 1,4 och lyckas nå upp till 400 gränsen? Eller om det finns några bra fasta tele för nikon. Kikade lite på nikons egna produkter, & d flesta vart påtok fördyrt för min smak. Så +/- 10k nånting där skulle jag finna rimligt i en instegsutrustning denna gången. Så hoppas ni kan ge ngt råd om vad som lämpar sig :)
Attans att inte canons 400/5.6 vart till Nikon ist :/ Tror det skulle vart en perfekt leksak till min kamera livet ut :)

Joh glömde tillägga att det ska gå bra o fota handhållet, då jag väldigt sällan föredrar att använda stativ. Tack på förhand!
 
Eftersom du måste ha objektiv med fokusmotor kan man (om jag inte tar helt fel) utesluta Nikons 80-400, som annars går att hitta för strax under 10000 på beg-marknaden.

Kanske kan Sigmas zoomar 150-500/5-6,3 eller 120-400/4,5-5,6 vara något för dig? Kostar 6-7000 ungefär.
 
Nu har inte jag nikon men jag har för mig att sigmas 100-300 f/4 brukar få ganska bra kritik. Den borde dessutom gå att kompletera med en 1,4x telekonverter. Har ingen egen erfarenhet av gluggen men jag har hört att den är hyffsad, kostar ca 11000 på cyberphoto.

300mm räcker för fåglar om man orkar vänta lite, jag har alltid använt 300mm och visst önskar man sig längre men 300mm räcker.

Annars borde man väl kunna få ett begagnat nikon 300mm f/4 för runt 10? (Chansar bara nu, men ny pris på 13000 borde ge begagnat på under 10, åtminstone för canons motsvarighet :) )
 
jag hade nog köpt ett nikon 300/4 och vid behov en 1,4 konverter.

jag fotograferar nästan bara fåglar, och då har jag 300mm vilket räcker till men inte mer. hellre en skarp och ljusstark 300mm än en oskarp och ljussvag 400/500mm.

//jonas
 
ANNONS