** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Intern eller extern hårddisk (full HD, RAW)

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, det gäller alla externa diskar.

/Karl

Ok, tipsar ni fortfarande om dessa små mobila externa hårddiskar om jag ändå bara ska ha den hemma på en och samma plats? Eller livslängden, fläkten, tåligheten är likadan som hos en större disk som hos en mobil/liten disk (typ LaCie Rikki)? Budgeten är förstås fortfarande runt 1000 kr.
 
Ok, tipsar ni fortfarande om dessa små mobila externa hårddiskar om jag ändå bara ska ha den hemma på en och samma plats? Eller livslängden, fläkten, tåligheten är likadan som hos en större disk som hos en mobil/liten disk (typ LaCie Rikki)? Budgeten är förstås fortfarande runt 1000 kr.

Diskarna med ventilation brukar vara väldigt stora, väldigt tunga och väldigt dyra. Både 2.5" och 3.5" diskar lider annars av kylningsproblemet. Dom funkar perfekt att använda en 3-4 timmar åt gången men mer är dom nog inte bygda för. Så till backup är dom perfekta men inte att använda hela tiden.

/Karl
 
Ok!

Vilken skulle ni valt, denna eller denna? Den behöver inte vara mobil eftersom den bara ska fungera som backup hemma. Hur skulle dina välja då? Är den lite större bättre eller är båda lika bra?
 
Jag hade valt WD-disken om inte portabliteten är det viktiga. Den är säkert snabbare och ventilerad. Lilla disken har ingen extern strömförsörjning och är mycket mindre.

/Karl
 
Jag hade valt WD-disken om inte portabliteten är det viktiga. Den är säkert snabbare och ventilerad. Lilla disken har ingen extern strömförsörjning och är mycket mindre.

/Karl

På vilket sätt är det bättre med extern strömförsörjning samt större storlek?

Nej, portabiliteten är inte viktig. Mer att den är tålig isåfall.
 
På vilket sätt är det bättre med extern strömförsörjning samt större storlek?

Nej, portabiliteten är inte viktig. Mer att den är tålig isåfall.

Extern strömförsörjning är bra för att det blir mindre värme i hårddisklådan, fast jag skrev det som ett negativt argument mot portabiliteten.
Storleken är en fördel eftersom dom större diskarna oftast är snabbare.

/Karl
 
Fungera till Mac?

Just det, överväger nu denna. Hur vet jag om den fungera för Mac och PC? Ni menar att alla gör det, bara olika bra instruktioner. Blir osäker dock för det brukar stå om de fungerar för båda men hittar inget om det nu.
 
Just det, överväger nu denna. Hur vet jag om den fungera för Mac och PC? Ni menar att alla gör det, bara olika bra instruktioner. Blir osäker dock för det brukar stå om de fungerar för båda men hittar inget om det nu.

Fungerar den inte så får du formatera om den, vilket förhoppningsvis OS/X kommer att föreslå aldeles själv när du ansluter den.

Vill man ha reda på sådanna saker så finns det olika sökmotorer på nätet där man kan söka reda på saker. Google är en av dom mer kända.

Här är en link som visar hur det går till.

http://lmgtfy.com/?q=Western+Digital+My+Book+Essential+Apollo+500GB+mac

/Karl
 
Just det, överväger nu denna. Hur vet jag om den fungera för Mac och PC? Ni menar att alla gör det, bara olika bra instruktioner. Blir osäker dock för det brukar stå om de fungerar för båda men hittar inget om det nu.

Svårt att komma ihåg svaren? FAT32 kan användas av båda systemen utan 3pp sw, HFS enbart av OSX och NTFS enbart av MS Windows.

Inte för att vara elak, men varför köpa en massa prylar när du inte har något behov?
Om du foto och videoredigerar borde du veta vilka behov du har. Din nuvarande PC duger säkert bra för att identifiera behoven. Vad för kameror använder du?
 
Svårt att komma ihåg svaren? FAT32 kan användas av båda systemen utan 3pp sw, HFS enbart av OSX och NTFS enbart av MS Windows.

Förstår verkligen de där termerna utöver OSX och MS Windows. -.-'

Inte för att vara elak, men varför köpa en massa prylar när du inte har något behov?

Och det kan du uttala dig om hur?

Om du foto och videoredigerar borde du veta vilka behov du har.

Vad har det med backupdisk att göra? Om man inte redigerar så behöver man inte göra backup på sina värdefulla bilder och videos då eller?

Din nuvarande PC duger säkert bra för att identifiera behoven. Vad för kameror använder du?

Jag vill inte ha PC och förstår inte vad det har med ämnet att göra liksom vilka kameror jag har. :S
 
Bra uttömmande svar! Ser att du har koll på läget.

Att jag inte kan vad de temerna står för är alltså ditt argument till att jag inte ska köpa en backupdisk? Jag fattar verkligen vart du vill komma.........

Väldigt spydigt sätt att bemöta mig på för den delen. Istället för att idiotförklara mig kunde du lika gärna förklara det för mig. Fast du kanske inte vill sprida kunskap vidare? Då behöver du inte svara i tråden heller.
 
HDD jag var tänkte köpa (denna) verkar inte passa till både Mac och PC.

HDD nedan avser samma modell fast på 1TB, och här finns det tydligen en för Mac och en PC. Med andra ord kan den jag tänkte köpa inte fungera för båda system utan bara till PC.

För Mac:
http://www.dustinhome.se/pd_5010333034.aspx

För PC:
http://www.dustinhome.se/pd_5010333001.aspx

Med andra ord, finns det en likvärdig HDD som funger för både Mac och PC? Kraven är att den är billig och stående samt på 500GB (gör inget om den är större men behöver inte större).

Som jag har skrivit, för de som undrar, så beställer jag senast den 30/7.

Tänkte köpt en portabel HDD först men har beslutat mig för en större eftersom jag inte ska ha med mig den.
 
ANNONS