Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Intern eller extern hårddisk (full HD, RAW)

Produkter
(logga in för att koppla)
Problem löst. Tydligen inte samma för alla WD diskar. Den jag tänkte på klarar visst båda ju. Haha, glömde googla när jag såg WD diskar av samma modell till olika system.
 
Nu antar jag att det är amatörnivå du talar om eftersom det är en MBP du väljer, och då räcker nog 250/500GB. Annars är mitt tips att du köper en extern disk på X antal gigabyte som du har med dig i datorväskan.

Och alla hårddiskar fungerar för Mac, du måste bara formatera dem som HFS(?) först.
Dock, om du ska läsa filerna på en dator med Windows, bör du formatera som NTFS och sedan ladda ned något fint program som gör att du kan läsa NTFS i OS X.
 
OS X kan läsa NTFS men inte skriva utan att installera en mjukvara som t.ex macfuse.
Men annars är det rätt, alla hårddiskar passar Mac/PC så länge rätt gränssnitt och drivrutin finns.
 
Och alla hårddiskar fungerar för Mac, du måste bara formatera dem som HFS(?) först.
Dock, om du ska läsa filerna på en dator med Windows, bör du formatera som NTFS och sedan ladda ned något fint program som gör att du kan läsa NTFS i OS X.

Ursäkta en yngling som inte kört mac sedan förra århundraradet, men inte kör mac med HFS fortfarande? Det måste väl rimligtvis vara FFS eller UFS eller något i den stilen? Sedan att den kanske fortfarande både kan läsa och skriva HFS är en annan sak, men det kan väl knappast vara att föredra?

Och om vill man ha ett enkelt filsystem där sannolikheten är stor att man skall kunna läsa disken på så många olika slags datorer som möjligt så är väl FAT32 en hygglig medelväg. Kanske inte bäst på något, men just läs- och skrivbart av de flesta inklusive tv-apparater, hemmabio-system och olika slags media-center-apparater. kanske vill man inte ansluta sin backup just dit, men om man skulle vilja så...

arneri sa:
Svårt att komma ihåg svaren? FAT32 kan användas av båda systemen utan 3pp sw, HFS enbart av OSX och NTFS enbart av MS Windows.

Snuskfia sa:
Förstår verkligen de där termerna utöver OSX och MS Windows. -.-'

Diskar som datorer använder måste ha ett underliggande filsystem. HFS är ett äldre filsystem för mac, NTFS är det som Windows använder nuförtiden, FAT32 är ett äldre filsystem för Windows, men används t.ex. även på minneskort i kameror. Filsystem kan man enkelt skapa om med hjälp av datorn, det är inget som är hugget i sten, men normalt förlorar man allt data på disken om man byter filsystem.

För att du skall kunna se vad som finns på en disk måste datorn (eller apparaten eller vad det nu är för något) förstå sig på just det filsystem som den disken har, annars ser disken tom och oanvändbar ut.

Om inte datorn (eg. datorns operativsystem, dvs. Windows eller OSX) förstår sig på filsystemet kan man kanske lösa det genom att köpa en speciell programvara (sw, som i software) från någon annan leverantör (3:e parts leverantör) som ger datorn den funktionaliteten ("3:e parts programvara" == "3pp sw"). Det är bara så träligt att skriva ut vad allt betyder när "alla" ändå förstår alla förkortningar... ;-)
 
Ska man jobba med video är FAT32 inte rekommenderat då det inte klarar filer större än 4GB och är allmänt slött med större filer. Har man bara bilder och dokument så kan det funka som en medelväg.
 
MEN min pappa är övertygad att den dagen jag behöver uppgradera i varje fall hårddisken så kommer det att kosta mer än vad det gör att välja det på en gång. (Ska givetvis fråga om priser på MacHuset).

Din pappa har fel. Du kan uppgradera senare och byta disken själv, köp inte hd från din leverantör utan hellre tex webhallen. Priserna på hårddisk faller mycket snabbt och dessutom kommer SSD på bred front.
 
Ursäkta en yngling som inte kört mac sedan förra århundraradet, men inte kör mac med HFS fortfarande? Det måste väl rimligtvis vara FFS eller UFS eller något i den stilen? Sedan att den kanske fortfarande både kan läsa och skriva HFS är en annan sak, men det kan väl knappast vara att föredra?
.

Jo det är faktiskt HFS+ som gäller på macen.
 
Jag köpte denna:
http://www.misco.se/Product/Product...mc_o=4blgBCjCVybgw2BF5zyblBECjCzkkCjC5yblXzLf

Fanns billigare och större men jag ville ha en stående disk. Vet inte om jag överdriver men jag har då fått för mig att stående diskar inte blir lika varma som liggande.

Fungerar för både Mac och PC. 500GB duger ett bra tag. Köper hellre en till sen för lite säkrare backup och då med FW när jag kör MacBook Pro.

Snackade med en kompis för någon dag sedan vars dator kraschat och skulle köpa/bygga ny. Hon sa att hon hade massa bilder på den och jag frågade om hon hade gjort backup. Det hade hon inte, hon hade tänkt att köpa en men det hade inte blivit av.

Man lär sig aldrig förrän man har råkat ut för det själv...

Jag "förlorade" mina bilder en gång av ren dumhet. Det roliga i det hela var att jag nästan ett år senare insåg att jag hade sparat nästan alla bilder på CD-skivor (de absolut viktigaste). Med andra ord fick jag en läxa på ett bra sätt. ;)
 
ANNONS