Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iphone 13 max pro kamera. samt ios kamera appar? Finns de nå bra

Produkter
(logga in för att koppla)

tonycrona

Aktiv medlem
Söker en bra kamera app till ios och iphone, fick ej 13 max pro och insåg att standard kamera appen var helt låst och mer lr mindre auto funktion bara. Söker nå mer proffsigt med manuella inställningsmöjligheter. Tips?
 

kiwi

Aktiv medlem
Om du menar den förinstallerade appen som heter så, så har den ingen foto inställning, utan bara bildlagring och visning?
Tror ni pratar om olika saker. Johan påpekade att man kan redigera bilderna mer än man tror i appen Bilder, men du vill ju kunna göra fler manuella inställningar direkt när du tar bilden.

Själv använder jag Lightroom-appen om jag vill ha mer manuell kontroll vid fotoögonblicket.


/ Kiwi
 

Mhalles

Medlem
Söker en bra kamera app till ios och iphone, fick ej 13 max pro och insåg att standard kamera appen var helt låst och mer lr mindre auto funktion bara. Söker nå mer proffsigt med manuella inställningsmöjligheter. Tips?
När du är inne i kameraappen, tryck på den lilla pilen högst upp i mitten på skärmen. Då får du fram mer manuella inställningar.
 

janc

Aktiv medlem
Jag kan inte säga något om just iPhone 13 men har genom åren provat mängder med iOS kamera-appar. Alla bygger ju i grunden på samma kamera så det handlar väl mer om hur respek app passar ditt sätt att fotografera med telefonen och hur bra den fungerar i hela flödet.

Ifall du använder Lightroom så skulle jag rekommendera att du provar Lightroom appen. Detta eftersom bilderna hamnar där dom ska med en gång och kameragränssnittet fungerar bra (i alla fall för mig).
 

Måns H

Aktiv medlem
Appen Halide gör att man kan plåta i RAW.

Jag har den på min Iphone SE 2020 och tycker den funkar bra. Den sparar både en RAW-fil och en jpg-fil. Dom tas med någon tiondels sekunds mellanrum.

Ibland är Iphonens jpg-bild bäst, men rätt ofta går det att få bättre resultat med RAW. Det förutsätter jui att man frmkallar DNG-filen i nåt bildbehandlingsprogram och själv bestämmer utsnitt, kontrast, skärpning mm.
 
ANNONS