Annons

Jag blir galen!! ( proportioner med ram) )

Produkter
(logga in för att koppla)

niklassthlm

Aktiv medlem
Japp, jag blir helt tokig på detta nu :)

Problem:

Jag har en bild som jag beskurit till storleken 13x18 cm i PS (cs), jag vill lägga till en svart ram runt bilden som ska vara jämn tjock runt om. Om jag traditionellt ökar arbets ytan med 1 cm runt om så ändras ju proportionerna mao jag kan inte skriva ut 2 13x18 cm stora bilder på en A4. Är ni med? Man kan ju välja att beskära till 13x18 och dra rutan utanför bilden för att få samma proportioner men då, såklart, får man ju mer ram ovan o under än på sidorna....... Så!!!! Hur tusan ska man gå till väga för att få till det jag vill????? Jag kan ju beskära bilden till ngt annat än 13x18 o sen lägga till ram men min skalle lyckas inte räkna ut hur :) Det måste finnas ngt enkelt sätt för detta för det kan ju omöjligt bara vara jag som vill ha ram redan vid utskrift....eller :)

VAd finns det för "magiska" tal för olika standard ramstorlekar !? :-D

JAg har näml nyss köpt hem en Canon iP5200 och har dunkat ut "familjebilder" på löpande band med det inkluderade programmet Easy-PhotoPrint men programmet bestämmer lite väl mycket tycker jag, inte riktigt överens med det.Vill skriva ut direkt från PS

Hoppas ngn här kan PS bättre än jag!!! :)

Tackar!

Niklas
 
För att stryka under mitt problem så laddar jag upp 2 bilder här.


Den beskurna bilden, denna är 13x18 ( proportioner)

Striders1318.jpg


Samma bild som jag lagt till ramar runt. Denna går ju då, såklart inte att få till 13x18

StridersRam1318.jpg


obs, bilderna är såklart förminskade för att kunna visas på nätet nu ;-)
 
glöm det, jag "listade ut det själv :) 2 koppar kaffe o de hittade varandra :). Beskar bilden till 11,5x16,5 la sen till arbetsyta med 1,5 på bredd resp höjd, vips 13x18 :)

StridersRam1318%7E0.jpg
 
Ska hela bilden inklusive ram bli 13x18 blir det ju lätt. Om ramen ska vara 1cm bred måste du ta bort 2cm i bredd (höger och vänster ram) samt 2cm i höjd (1cm+1cm vardera övre och nedre ram). Alltså måste bilden vara11x16cm. Ganska bra eftersom det i proportionen ligger närmare originalet. D v s du behöver inte beskära lika mycket.
Jag tycker det är ganska snyggt att göra precis som du gör, fast i flera steg. Är det en ljus bild kan man lägga 2pixel svart kant och sedan ljusgrått utanför.
Är bilden ganska mörk, speciellt i kanterna kan man lägga 1mm vit kant och sedan en gång till fast med mörkgrått.
 
hm, tackar för tipset. PS e ju ganska kul när man har tid att dricka kaffe :)

en fråga till!!!

Nu vill jag skriva ut 2 st 13x18 på samma A4.....får fan inte till det :-(
 
ANNONS