Annons

Jag bryter ihop...

Produkter
(logga in för att koppla)

Thaicopy

Aktiv medlem
Jag ska köpa ny kamera,lång historia kort:
Jag har tidigare haft en Nikon D7000 med 18-200VRII samt 50:1,8G och 35:1,8G
mkt bra kombination för mig...men den blev för det mesta kvar hemma pga att den var så otymplig...Såg den nu den på en fotoaffär i stan bredvid en FF...haha vilken liten plutt :eek:)

Men men, köpte mig en Fujifilm X-10 istället som var mindre och jag slapp fundera mer på objektiv...Nu glömde jag den i Thailand nu i januari (med enda kortet givetvis) ingen backup.

Så nu står jag här igen....och funderar vad jag ska köpa för nått roligt...
Antingen köper jag en liknande kamera dvs X-10 eller så går tankarna till Olympus OM-D E5
eller en Pentax K5 antingen vanliga eller den nya K5II...
Vill gärna ha en smidig kamera som är vädertätad(ok X-10 är inte vädertätad)
Som kan vara med på allt...men bara för att man köper en systemkamera behöver man inte köpa 3,4,5 objektiv...Tanken är isåfall att satsa på bra kvalitet men kanske bara en glugg...och modell mindre...

Imorgon ska jag gå till lokala fotohandlaren och klämma och känna lite...
Tanken är att den ska kunna vara med ofta...och även på lite fjällvandring där vikten spelar lite roll.
Några tips önskas!
 
Senast ändrad:
Låter mer som du är ute efter en kvalitetskompakt än en systemkamera. K-5 är väl inte nämnvärt mindre än D7000?

Någon av de spegellösa systemkamerorna kanske? De är ju ofta väldigt små. Vet inte vad det finns för vädertätning på dem dock.
 
K5

Jag hade en K5, köpte en till för att slippa byta objektiv i obekväma situationer... bra hus som kan rekommenderas. idag skulle jag köpt K5II.
 
jag har en OM-D och några gluggar.

OM-D har vädertätning och den funkar rätt bra, har använt den i regn och blötsnö utan komplikationer. Men då tillsammans med en vädertätad glugg. Det finns tyvärr inte så många objektiv till den som är vädertätade, tror inget av de fasta objektiven är det? men hur som helst, de går ju inte sönder för det kommer nån regndroppe på dem ändå, men man får ju vara lite varsam iaf. Har mitt favorivobjektiv 20/1.7 (som motsvarar då 40mm vilket jag tycker är ganska allround) som inte är vädertätat men har ändå haft det i lätt regn och stoppat in kameran i jackfickan där den får plats bra med detta pannkaksobjektiv. OM-D är kanon, men det finns även något mindre och billigare E-PL5 med samma sensor, dock utan sökare.

Om det är systemkamera du vill ha då, annars finns det ju finfina kompakter numera, det kommer också en X20 snart.
 
Idag var jag iväg till den stora fotoaffären i stan...lite paff blev jag att det inte fanns nån Pentax K5 överhuvudtaget...Säljer lite av dom sa säljaren...jaa kanske inte så konstigt eftersom ni inte har några (tänkte jag för mig själv) X-20 kommer i månadsskiftet...hjälper ju inte så mycket när det är NU jag behöver en kamera...
 
Klämma och känna

Det blir onekligen svårt att bestämma vilket hus du kommer att trivas med, när butiken inte saluför alla:) Cyberphoto har en underbar support, kanske kan du rådfråga dem? Om du bestämmer dig att köpa ett hus kan Cyberphoto rekommenderas, de har inte lägsta pris men service och support är högsta klass. Mig veterligen har ingen i denna stad heller Pentax K5, den enda butik jag sett saluföra Pentax var Mediamarkt... men priset online är lägre.
 
Det blir onekligen svårt att bestämma vilket hus du kommer att trivas med, när butiken inte saluför alla:) Cyberphoto har en underbar support, kanske kan du rådfråga dem? Om du bestämmer dig att köpa ett hus kan Cyberphoto rekommenderas, de har inte lägsta pris men service och support är högsta klass. Mig veterligen har ingen i denna stad heller Pentax K5, den enda butik jag sett saluföra Pentax var Mediamarkt... men priset online är lägre.

Ja nu är ju service viktigt,så skiljer det bara några hundringar så betalar jag gärna det...
Man ska inte vara dumsnål...Men nu hade dom inte nån K5:a hemma här...
Jag har inga större problem att köpa begagnat heller...vanliga K5:an borde ju sjunka nu när det kommit en nyare...eller två..Men just nu lutar det åt en Olympus OM-D pga storleken...
Men jag är i den positionen att jag ska börja från scratch IGEN...
Olympus lr Pentax...? Vart tillverkas dom?
 
Jo men det brukar ju ligga nån sanning i rykten...

Det uppstog troligen i och med deras ekonomiska skandal förra året. Sen dess har Sony investerat en hel del och samarbete dragits upp, och nu verkar (ryktas starkt) till och med E-7:an vara på väg att materialisera sig (ca aug 2013), så att de är på väg att konka NU - nja, tror inte det.

Det ryktas ju också att månlandningen 1969 är bluff ... ;-)
 
Pentax har ju fått väldigt bra omdömen på de flesta parametrar. Dessutom vädertätad, liten och robust.
De har genom åren alltid haft väldigt fin objektivpark men mängden vädertätade objektiv till kameran har jag ingen susning om. OM-D-kameran vore klockren då även den är vädertätad, ännu mindre och ger väldigt bra bildresultat, men det finns än så länge ett fåtal Olympus objektiv som är vädertätade (vilket är förvånande men kanske indikerar att E7 kanske är i antågande..) men Panasonic har lanserat ett par vädertätade och relativt ljusstarka zoomar till m4:3 vilka har fått väldigt bra omdömen, men de köstar..
Själv har jag nyligen investerat i en E-PL5 (samma sensor som i OM-D) samt ett extremt kompakt 14-150 mm zoom. Valde här medvetet bort väderskyddet och ljusstyrka till förmån för det kompakta formatet då jag redan har en vädertätad (men klumpig) kombo som värmer hyllan. En annan trevlig egenskap med m4:3 är att den via adaptrar ger möjlighjet att kunna sätta objektiv (visserligen blir resultat manuellt) från väldigt många fabrikat, t.ex. Voigtländer, Leica m.fl. Men E-PL5 har ett antal begränsningar bortsett från avsaknad av väderskydd: Den saknar inbyggd sökare och den förvisso väldigt dugliga elektroniska sökaren som finns som tillbehör medför ytterligare ett moment att hantera samt risken är stor att de tappas bort (kostar som en bättre kompakt). Det finns för få knappar anpassade för t.ex. hanteringen av ISO, format (sid/höjd förhållande), WB etc. vilket är ett resultat av det lilla formatet. Men vill man ha en synnerligen kompakt kamera med möjlighet att montera brännvidder från "fisköga" till 600 mm (35 mm eqv) och kan ha överseende med det lilla formatets nackdelar samt avsaknad av väderskydd, kan jag rekommendera kameran. Om inte, skulle jag troligtvis valt en K-5 om objektivutbudet är tillräckligt. //L
 
Det bidde en Olympus OM-D!
Har precis packat upp den och satt på grepp och tyngsta gluggen...940g haha
Jag pep ju förut när jag hade D7000+18-200...1,5kg!
Men visst, jag kan ju strippa ner den på greppen och kanske köpa en Panna 20 f1,7 då
kommer jag ju ner i vikt...när jag ska iväg och vandra å sånt...
 
OM-D-kameran vore klockren då även den är vädertätad, ännu mindre och ger väldigt bra bildresultat, men det finns än så länge ett fåtal Olympus objektiv som är vädertätade (vilket är förvånande men kanske indikerar att E7 kanske är i antågande..) men Panasonic har lanserat ett par vädertätade och relativt ljusstarka zoomar till m4:3 vilka har fått väldigt bra omdömen, men de köstar..
Just det. Man ska inte stirra sig blind på bara vad Olympus har för objektiv för Micro Four Thirds när det finns flera andra tillverkare som också är med i konsortiet och gör objektiv. Bl.a. Panasonic.

För att vara m4/3-objektiv är måhända Panasonics vädertätade zoomar (12-35/2.8 och 35-100/2.8) lite dyra, men de kostar verkligen inte överdrivet mycket med tanke på vad man får för pengarna. Jämför med liknande objektiv av andra fabrikat.

Vi är väl helt enkelt för vana vid att m4/3-objektiv brukar vara skitbilliga.
 
ANNONS