Annons

Jag testar en rådjursbild...

Produkter
(logga in för att koppla)
[...]
Jag kan ha fel, eller så missuppfattar jag ditt sätt att skriva, men jag upplever dig som lite snarstucken. Vilket heller inte utvecklar bilddiskussionen. Sedan om du väljer att hoppa av, det är givetvis ditt val.

Jag brukar inte känna mig särskilt snarstucken. Men man kan inte psykologisera sig själv så bra. Det jag vet är att det är första gången någon kallar mig det.
Jag brukar låta bli påhopp och att skriva vad jag tror om andras personligheter... Heh, kanske är jag snarstucken!

Jag hoppas att bilddiskussionen kan fortsätta och bli utvecklande för både mig och andra som läser.
Såklart. Det här sättet passade inte mig så bra men kan försås passa andra.
Lycka till!

Nu diskuterar vi väl något där det inte finns något rätt eller fel, så försvarstal av den som lagt upp bilden skall inte behövas. Där emot tror jag att diskussionen skulle må bra av att dom som lämnar kommentarer är beredda på att bli motsagda både av den som lagt upp bilden och övriga.
Jag tror dock att kommentarer på kommentarerna skulle uppskattas och hjälpa till att få igång bilddiskussioner.

Jag uppfattade ordet diskussion och än så länge har det väl egentligen inte blivit någon diskussion utan mer kommenterande.

Sedan tror jag att Jonas gbg har en poäng, trådar som inte åtminstone dagligen kommenteras på Fotosidan glöms snabbt bort. Ibland får trådar ett eget liv, ibland får man som trådskapare jobba lite med att den skall komma igång.

Nu har jag full förståelse för att inte alla är tiktok-generation och kräver ny stimula var fjärde sekund, men inte ens en gamling som mig orkar med Ingmar Bergman-tempo längre.

Än så länge har enbart 9 medlemmar kommit med inlägg i tråden, så jag hoppas givetvis att ännu flera medlemmar kan komma med infall i bilddiskussionen. Med få aktiva så kan bilddiskussionen bli rätt så endimensionell, med få medlemmars bildsmak.

Jag har kommit med ett flertal bemötanden i tråden, försökt utveckla den - men kan inte se att dessa gett någon större respons. Kanske är det inte så många medlemmar som är aktiva i forumen numera?

Jag tillhör givetvis inte någon Tiktok-generation (är inte ens medlem där) och har inga problem med Ingmar Bergman. Varken hans filmer eller hans tempo, ett tempo jag gärna håller när jag fotograferar.

Däremot förväntar jag mig inget annat än att vi tycker olika och att detta kan ge nya och intressanta infall i diskussionen kring rådjursbilden.

Nu är det sällan jag fotograferar rådjur, och gör jag det skulle det vara för att det "råkar stå ett i vägen". Men när jag tänker på rådjur tänker jag inte på något som är kallt, utan något varmt, piggt, kärt, sött och allmänt gosigt. Skulle jag ansträngt mig för att ta en rådjursbild tror jag att jag hade försökt få till en varm solbelysning som kunde förmedla de egensakper som jag associerar med ett rådjur. Bildens färger passar bättre ihop med som jag tänker mig exempelvis en torsk, men de går ju vanligtvis inte på land.

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är den oväntade färgtonen på rådjuret eller det faktum att nästan hela bilden är oskarp som i högst grad fångar min uppmärksamhet. Jag har själv ofta oskarp för- och/eller bakgrund, men vanligtvis med motivet som en större del av bilden än vad vi ser här. Några bilder jag tagit har liknande proportioner, men då är det mer för att visa att (i det här fallet) rådjuret är i skogen. Vilket inte är ovanligt i sig. Därför hade jag nog valt att ha naturen tillräckligt skarp för att det ska gå att föreställa sig hur den ser ut i högre grad än vad man kan i den här bilden.

Annorlunda bild i alla fall, jämfört med hur jag brukar göra.

Med risk att jag sticker ut hakan…
Jag vill väldigt gärna vara engagerad i en sådan här tråd, mest för att lära mig och för att jag tycker det är intressant med fotografering som konstform. Jag vill lära mig förstå bildspråk, form, komposition och vad är det som gör en bild att gå från ett ”vardagsfoto” till outstanding mm. Jag har väldigt mycket att lära trots 35 år från och till med kamera i handen och ser mig som högst medelmåttig… jag lär mig mer än gärna av alla kunniga, duktiga talangfulla och engagerade fotografer här.
Tyvärr spårar dessa trådar väldigt snabbt ur och kommer handla om allt annat än diskussion om bilder (vilket jag tyvärr bidrar själv med nu… trist och förlåt!). Inte sällan kommer diverse mer eller mindre påhopp om diverse ting, ifrågasättande och hur man själv skulle göra bilden bättre på ditten och datten sätt. Inte mycket som driver diskussionen framåt enligt mitt sätt att se på det…
Har funderat på om man aktivt vill missförstå eller handlar det om att framhäva sin egen förträfflighet eller förstår man verkligen inte, varför blir det ständigt så? Jag vet inte men det får mig att tröttna, tyvärr!
Jag tycker Terje gör ett utmärkt försök att få igång en diskussion kring en bild!
Kanske formatet inte är det bästa, när man måste läsa igenom en hel tråd för att kunna hänga med och kommentera? Eller behöver vi ett mer strukturerat sätt att diskutera kring en bild? Kan man utgå från stödord, som känsla, komposition, association osv?
Hjälper det om vi utgår ifrån att ”snälltolka” varandra, att alltid tolka varandras inlägg som snälla och vänliga?
Hoppas jag inte klampar någon på tårna nu och hoppas på intressanta diskussioner om och kring fotografier!

Vad är en bild egentligen? Något som genom våra ögon stimulerar någon sorts reaktion i vårt inre, kanske?
Suddet i diskussionsbilden liknar ett annat sudd som jag valt att ha som bakgrundsbild på min mobil.
Min egen upplevelse av mitt val: En lugn och behaglig bakgrund som inte konkurrerar med, utan kanske snarare framhäver, de ikoner som ska vara föremål för aktivitet.
Suddet, en del av helheten som ger betraktaren vägledning i sökandet efter innehåll.

Många av mina egna bilder är annars mest dokumentära och stimulerar väl mest den som känner igen sig själv eller sina kamrater från ett minnesvärt tillfälle.

Att skapa konstbilder som kan stimulera vem som helst är nog en konst i sig :)

Lång inledning, kort avslut: ja visst sjutton kan rådjursbilden skapa stimuli utöver ren dokumentation.

Screenshot_20251202_195231_One UI Home.jpg

ANNONS
Götaplatsens Foto