Annons

Kända problem med KM Dynax D5

Produkter
(logga in för att koppla)

PortMan

Aktiv medlem
Har varit ute och fyndat på Tradera. En kakylerad chansning! Köpte ett Dynax D5-hus med icke fungerande bildhållning men det verkar vara fler fel på huset . Verkar fungera men tar inga bilder. Ingenting händer - nu har jag visserligen bara testat med ett 32 mb minne och ett Ix-objektiv och ett Sigma 70-210. Tar inga bilder - visar bara inställningen på skärmen. När jag sedan stänger av kameran tänds aktivitetslampan för att inte släckas. Enda sättet att släcka den är att ta ur batteriet.

Det är en gammal kamera så det borde finnas tonvis med erfarenheter - några tips??
 
Ja, Soptunnan.

Lite kul formulering Verkar fungera men tar inga bilder"

Du kan ju för säkerhets skull kolla i menyn och ställa in så att kameran tillåter exponering utan objektiv. Ta ur minneskortet och prova. Den ska exponera utan minneskort också. Den tagna bilden visas på skärmen men sparas naturligtvis inte.

Det låter iofs som det klassiska slutarhaveriet. Knappast prisvärt att få åtgärdat med tanke på vad en fungerande Sony Alfa100 (Dynax5D:s efterträdare i Sonykläder) kostar som begagnad.
 
Ja, Soptunnan.

Lite kul formulering Verkar fungera men tar inga bilder"

Du kan ju för säkerhets skull kolla i menyn och ställa in så att kameran tillåter exponering utan objektiv. Ta ur minneskortet och prova. Den ska exponera utan minneskort också. Den tagna bilden visas på skärmen men sparas naturligtvis inte.

Det låter iofs som det klassiska slutarhaveriet. Knappast prisvärt att få åtgärdat med tanke på vad en fungerande Sony Alfa100 (Dynax5D:s efterträdare i Sonykläder) kostar som begagnad.

Värt att testa -men var i inställningar kan jag få kameran att ta bilder utan objektiv och minneskort?

PS Dessutom verkar mina objektiv från vår Dynax 7xi inte vara kompatibla??????
 
Under en av "Kugghjulsflikarna" i menyn vill jag minnas.

Kugghjul flik2: "Avtryckaspärr inget kort" resp "Avtryckarspärr inget obj"

http://darg.mine.nu/foto/kms_manual/5D_Bruksanvisning.pdf

OK. testat det - ingen skillnad. Kan ändra alla inställningar så kvarstår bara det viktigaste - exponerar inte!!
Korträknaren verkar låst sig - visar bara 9. men när jag trycker på bilbvisning får jag meddelandet "inga bilder".

Nu ska jag ta min analoga kamera och gå ut och ta några bilder
 
Om man får vara lite nyfiken... Hur mycket gav du för kameran?

Det är klart att det var att gambla så ingen skugga skall falla över säljaren, de 510:- jag betalade är jag inte missnöjd med. Ville gärna ha en Dynax D5:a.

Den enda D5;a som nu finns på tradera har 5000:- som köp nu pris.
 
Det priset förutsätter ett ganska stort ego - eller att köparen är alldeles oupplyst.
 
Det är klart att det var att gambla så ingen skugga skall falla över säljaren, de 510:- jag betalade är jag inte missnöjd med. Ville gärna ha en Dynax D5:a.

Den enda D5;a som nu finns på tradera har 5000:- som köp nu pris.

Dynax D5? Den beteckningen är väl inte helt korrekt.
Är det "Konica Minolta Dynax 5D" du menar?

500 kr. för den kameran är väl ok för ett fungerande exemplar i bra skick. Jag hade en sån i perfekt skick och sålde med 18-70 för nåt sånt, kanske lite mer har jag för mig.

Om den är trasig däremot så är den väl inte värd ett dugg.

Lite chansning och överkomliga läropengar, är ju inte mer än en parkeringsavgift, men du får nog lägga det till handlingarna som en av dina sämre affärer.


/Mats
 
hej, inget proffs på detta men jag tycker det låter som samma problem som jag hade tidigare med min Dynax 7D.

se denna tråd http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=112671

om det är det problemet så måste jag tyvärr nämna att världsgarantin för det problemet gick ut i årskiftet, 31:a december 2010, så då kan du endast kolla med Zieger Teknik vad dom skulle ta för en reparation, troligtvis en hel del mer än vad du betalade för kameran.
Jag skickade in min kamera 1 vecka innan garantin tog slut, dom byttet ut ALLT, tog 3 dagar, fungerar klockrent nu.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Din kamera har inte drabbats av "Black Frame" problemet? Då tar kameran en bild som blir svart och hänger sig. Efter omstart fungerar den sedan klanderfritt kortare eller längre tid. Om det är så din kamera har betett sig tidigare, för att nu dö helt, så kan du le från ena örat till det andra. Då gäller nämligen din garanti!

Tro´t eller ej, men så länge det finns delar så repareras alla D7D gratis och det är en omfattande reparation som i princip ger dig en ny kamera vad gäller allt väsentligt inuti den.

Sen kommer din D7D att rulla på i många glada år till!

Jag fixade min hos Ziegers och har inte alls upplevt de problem som dryftas i tråden, men saker o ting kan ha hänt där sedan dess (ett år sedan ungefär).
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

hälsningar Ola Sångberg
 
ANNONS