Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa bok om D200?

Produkter
(logga in för att koppla)
:)
Javisst blir man sugen....
fraktfritt är det visst också...

(snart får jag väl bonus från Adlibris, hehe!)
 
Jag har Thom Hogan's
Complete Guide to the Nikon D200 (E-bok)

Rätt mastig och dessutom föredrar jag att läsa i bokform. Men visst, finns väl det mesta där också..
 
Den finns också på Amazon.com där jag hittade kommentarer..."digital field guide" fick både ris och ros!
 
Ella_a skrev:
Hej!
Ramlade över några böcker om D200:an på Adlibris. Är det någon som har läst dessa och kan rekommendera?

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0470037482&r=1


Namn på böckerna: "Nikon D200 Digital Field Guide"
"Nikon D200"

Har inte sett att någon recenserat någon bok om D200:an. Blev själv sugen på att köpa en om det finns någon bra vill säga...

Har nu skummat och läst en del avsnitt och kan varmt rekommendera denna bok. Bra upplägg samt en bra inspirationskälla. Dessutom betydligt roligare att läsa än manualen :)
 
Re: Re: Köpa bok om D200?

Splanky skrev:
Har nu skummat och läst en del avsnitt och kan varmt rekommendera denna bok. Bra upplägg samt en bra inspirationskälla. Dessutom betydligt roligare att läsa än manualen :)

Tack Kerstin för tipset och Tomas för "recensionen" ;-)

Boken är beställd.
/Göran
 
Elite video

Finns en bra video guide till bla D200 utgiven av ELITE VIDEO. Guiden är på 1,5 timmar. Finns även till flera andra kamera modeller.

Hittade dem gratis på någon fotosida annars kostar de att ladda hem från deras sida!
 
Nu blir jag lite nyfiken, vad är det som kan vara så enormt intressant i en bok om en kamera?? Vad står där som inte finns i manualen?

Edit: Är det bara så att manualen är för saklig och tråkig för att läsas ordentligt? ;-)
 
Makten skrev:
Nu blir jag lite nyfiken, vad är det som kan vara så enormt intressant i en bok om en kamera?? Vad står där som inte finns i manualen?

Edit: Är det bara så att manualen är för saklig och tråkig för att läsas ordentligt? ;-)

Jag kan se tre fördelar (men kan inte uttala mig om det speciella exemplet):

1. En bok har ofta löpande text, vilket är mer pedagogiskt och lättläst.
2. En opartisk författare kan ge tips av typen "strunta i [finess], använd i stället".
3. En bok har ofta användningsfall beskrivna, det har sällan originalhandboken. "Om du tar bilder på kalas, använd [...] och kompensera med [...]".

Plus en fjärde, som åtminstone gäller D50: den behöver inte vara så j-a rörig som handboken... Handboken till D50 är direkt pinsam på den punkten.

Den andra punkten uppfylls av Ken Rockwells tips om t.ex om D50: http://www.kenrockwell.com/nikon/d50/d50-settings.htm

Per.
 
perstromgren skrev:
Jag kan se tre fördelar (men kan inte uttala mig om det speciella exemplet):

1. En bok har ofta löpande text, vilket är mer pedagogiskt och lättläst.
2. En opartisk författare kan ge tips av typen "strunta i [finess], använd i stället".
3. En bok har ofta användningsfall beskrivna, det har sällan originalhandboken. "Om du tar bilder på kalas, använd [...] och kompensera med [...]".

Plus en fjärde, som åtminstone gäller D50: den behöver inte vara så j-a rörig som handboken... Handboken till D50 är direkt pinsam på den punkten.

Den andra punkten uppfylls av Ken Rockwells tips om t.ex om D50: http://www.kenrockwell.com/nikon/d50/d50-settings.htm

Per.
Ok, men det handlar alltså egentligen om hantering av och fotografering med en digital systemkamera? Dock förstås anpassat till modellen ifråga, men ändå. Vet man hur vitbalans, bländare, slutartid, ISO, skärpedjup, exponeringskompensation, histogram och så vidare funkar så bör ju allt framgå av manualen.
 
Makten skrev:
Ok, men det handlar alltså egentligen om hantering av och fotografering med en digital systemkamera? Dock förstås anpassat till modellen ifråga, men ändå. Vet man hur vitbalans, bländare, slutartid, ISO, skärpedjup, exponeringskompensation, histogram och så vidare funkar så bör ju allt framgå av manualen.

Nu tycker jag att du går väl långt. I så fall är det enda som behövs för att lära sig ett nytt språk en grammatika och en ordbok! Allt står ju i dessa böcker som finns att veta, liksom...

Jag anser nog att det finns en del att tillföra utöver en ren referens, som handböcker oftast är, om ens det.
 
perstromgren skrev:
Nu tycker jag att du går väl långt. I så fall är det enda som behövs för att lära sig ett nytt språk en grammatika och en ordbok! Allt står ju i dessa böcker som finns att veta, liksom...

Jag anser nog att det finns en del att tillföra utöver en ren referens, som handböcker oftast är, om ens det.
Jag menar mest att det nog är lika vettigt (om inte vettigare) att köpa en bok om allmän digitalfotografering och sen kika i manualen när man vill veta hur man kommer åt funktionerna i den specifika kameran.
Fast jag vet ju inte hur boken är uppbyggd förstås. Hur som helst känner jag inget som helst behov av en sådan själv;-)
 
perstromgren skrev:
Jag kan se tre fördelar (men kan inte uttala mig om det speciella exemplet):

1. En bok har ofta löpande text, vilket är mer pedagogiskt och lättläst.
2. En opartisk författare kan ge tips av typen "strunta i [finess], använd i stället".
3. En bok har ofta användningsfall beskrivna, det har sällan originalhandboken. "Om du tar bilder på kalas, använd [...] och kompensera med [...]".

Plus en fjärde, som åtminstone gäller D50: den behöver inte vara så j-a rörig som handboken... Handboken till D50 är direkt pinsam på den punkten.

Den andra punkten uppfylls av Ken Rockwells tips om t.ex om D50: http://www.kenrockwell.com/nikon/d50/d50-settings.htm

Per.
Ken Rockwell har skrivit en D200 guide också, den kommer man ganska långt med: http://kenrockwell.com/nikon/d200/users-guide/index.htm
 
Senast ändrad:
Nej Martin nu måste jag lägga mig i.

Jag har beställt boken för att få en annan vinkling och syn på hanteringen av D200an, av en som verkligen kan med alla finesser förhoppningsvis. Han ger säkert tips som man inte tänkt på.

Jag tycker jag kan med kameran ganska bra men det säger inte att jag utnyttjar den till fullo på rätt sätt i olika situationer.

En bok är ju betydligt trevligare att läsa än manualer, den har man till ren faktaläsning så man kommer igång mad användandet och att gå tillbaka till om man glömt nåt.

Jag ser fram emot att få läsa den!
/Göran
 
ANNONS