Annons

Köpa från Viltrox?

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Lindgren

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa ett objektiv direkt från Viltrox (viltroxstore.com) eftersom det inte finns i Sverige och skulle vilja höra era erfarenheter av att handla från dem. På deras sajt står det att objektiven skickas från ett lager i EU - innebär det att jag slipper tull?
 

Falumas

Aktiv medlem
Det beror på hur mycket i EU lagret är. Står sakerna t.ex i ett taxfree-lager i Rotterdam och skickas därifrån räknas det nog rent tulltekniskt som att dom skickades från Kina.
Är dom intullade och ligger på lager i Kassel så borde du tulla dom lika lite som annat från Tyskland.
 

Håkan Lindgren

Aktiv medlem
Varor som skickas inifrån EU kan alltså befinna sig utanför tullgränsen - det var knepigare än jag trodde. Hur stort påslag kan det handla om, ifall jag behöver betala tull?
 

Pippo

Aktiv medlem
Varor som skickas inifrån EU kan alltså befinna sig utanför tullgränsen - det var knepigare än jag trodde. Hur stort påslag kan det handla om, ifall jag behöver betala tull?
Skulle tro att du med största sannolikhet kommer undan extra avgifter. I annat fall skulle det ju inte spela någon jätteroll för huruvida det skickas från EU eller ej bortsett lite längre leveranstid.

Annars har du tullräknaren:

 

Håkan Lindgren

Aktiv medlem
Tack för tullräknaren! Tullavgiften är bara drygt 6 %, men om det räknas som om jag handlar utanför EU tillkommer 25 % moms, och det bits lite mer.

Nej, det är deras 27/1,2 som verkar vara imponerande bra. Jag har Fujis nya 56/1,2 och det här verkar vara något i samma stil.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tack för tullräknaren! Tullavgiften är bara drygt 6 %, men om det räknas som om jag handlar utanför EU tillkommer 25 % moms, och det bits lite mer.

Nej, det är deras 27/1,2 som verkar vara imponerande bra. Jag har Fujis nya 56/1,2 och det här verkar vara något i samma stil.
Det finns hos Rajala, dock inte i butiken i Stockholm så det är väl lagret i Finland. Cyberphoto anger att den ska komma in 8/5, men det kan ju ändras.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Tack för tullräknaren! Tullavgiften är bara drygt 6 %, men om det räknas som om jag handlar utanför EU tillkommer 25 % moms, och det bits lite mer.

Nej, det är deras 27/1,2 som verkar vara imponerande bra. Jag har Fujis nya 56/1,2 och det här verkar vara något i samma stil.
Och avgiften ta tar ut för att kassera in de andra avgifterna, icke att förglömma!

Men jag tror ju att de skriver som de gör på sajten för att man ska veta att man slipper moms och tull. Det är ju det enda som gör den uppfiften intressant. Men maila dem och fråga vet jag!
 

Håkan Lindgren

Aktiv medlem
Jo, inget ex inne hos Cyber, Scandinavian eller Rajala just nu; det är därför jag funderar på att handla direkt från Viltrox.
 
ANNONS