Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa in blixtar - elinchroms?

Produkter
(logga in för att koppla)

Poker

Aktiv medlem
Nu är steget inte långt bort till en egen studio
I nuläget har jag elinchroms d-lite kit som "duger"

I studion behövs det något annat och jag behöver er hjälp med funderingar och tips.
Jag har hakat upp mig enbart på elinchrom då jag känner att det är stabila grejer.
Har du något annat bra tips så skriv det gärna.
Jag är inte intresserad av märken som DÖRR eller närbesläktade märken.
Dom duger helt enkelt inte överhuvudtaget i mina sammanhang eller behov.

De blixtar jag tittat på är ELinchroms ranger.
De ska vara av batterityp för utomhusjobb

Så mina frågor är vad just NI har i er studio och om nedanstående blixtar är shyssta grejer


Elinchrom Studioblixt Ranger RX Quadra Pro Set / A Speed
Elinchrom Studioblixt Ranger RX Quadra Pro Set / S
 
Tänk på att Quadra lamphuvuden inte är gjorda för elinchroms standardfäste för ljusformare. Batteriblixt är ju bra om man inte har tillgång till el, men i studio hade jag nog hellre kört med d-lite än quadra. I studio använder jag oftast gamla Profoto Compact- blixtar
 
Tänk på att Quadra lamphuvuden inte är gjorda för elinchroms standardfäste för ljusformare. Batteriblixt är ju bra om man inte har tillgång till el, men i studio hade jag nog hellre kört med d-lite än quadra. I studio använder jag oftast gamla Profoto Compact- blixtar

Finns en adapter för Ranger Q som ger standard fäste för alla Elinchroms ljusformare. Kostar ca 1000:-
 
Skiljer man inte Elinchrom.

Batteriblixtar: Ranger RX
Övriga blixtar är med sladd.

Att ha batteri är att föredra då man kan göra utejobb (bröllop mm)
I kylan fungerar kamerablixtar dåligt (oftast 4xAA batterier)

Så för att mina d-lite bounchrar ska passa måste jag köpa denna adapter.

Något jag inte har koll på är alla olika modeller, vad skiljer sig mellan bl.a. de två paket jag namngav?

Och igen: Vad har ni för setup i er studio? vilka blixar, softboxar, raster mm?
Och har ni en cyclorama i er studio?
 
Hur ser du på din fotografiska verksamhet om ett par år? Alla märken har olika "tillväxtpotential" och Elinchrom har ett bra utbud som täcker många områden, men om du tror att du om ett par år plåtar massa mode ute på location runt om i världen hängandes i träd ena dagen och krypandes i sandöknar nästa - då kanske du ska titta på något mer robust. Eller står i studio och massproducerar 2000 exponeringar om dagen där blixtarna ska palla ett så högt tryck, så bör du kika på något elakare. Eller siktar du på att göra riktig high end produktfotografi där minutiös precision av färgtemperaturer och brinntider är avgörande så kanske du ska börja kika på något åt det hållet...

Det jag menar är att om du är i situationen att ev. byta spår i blixtväg så ska du välja något som passar dina fotografiska mål där bortom kröken. Det kan självklart vara Elinchrom som är precis rätt, och då är det väl inte så mycket att snacka om. Mycket blixt för pengarna.
 
Hur ser du på din fotografiska verksamhet om ett par år? Alla märken har olika "tillväxtpotential" och Elinchrom har ett bra utbud som täcker många områden, men om du tror att du om ett par år plåtar massa mode ute på location runt om i världen hängandes i träd ena dagen och krypandes i sandöknar nästa - då kanske du ska titta på något mer robust. Eller står i studio och massproducerar 2000 exponeringar om dagen där blixtarna ska palla ett så högt tryck, så bör du kika på något elakare. Eller siktar du på att göra riktig high end produktfotografi där minutiös precision av färgtemperaturer och brinntider är avgörande så kanske du ska börja kika på något åt det hållet...

Det jag menar är att om du är i situationen att ev. byta spår i blixtväg så ska du välja något som passar dina fotografiska mål där bortom kröken. Det kan självklart vara Elinchrom som är precis rätt, och då är det väl inte så mycket att snacka om. Mycket blixt för pengarna.

Vad är robust? Jag har ingen aning om det nu idag.
Jag skulle aldrig skaffa studio har jag sagt men nu finns det möjlighet att kombinera det med video och utbildningskurser inom video/foto och konsultuppdrag mm.
Lokalen är såpass stor att flera personer kan samverka med mig och dessutom ev. ett samarbete med smiköser vägg i vägg. (journalister m.fl.)
så potentialen är megastor om man villl.

Mitt syfte är studiofotografering och det är det klassiska, familj, beauty-bilder, mode. reklam (mat, saker, prylar, bla bla) Ibland blir det bröllop och gärna ute och då behövs det ju bra prylar som håller.
Jag såg nån bild med just batteridrivna Elinchrom på en platta med 4 hjul, smidigt att flytta omkring på blixtarna och ingen sladd att snubbla över!

Det finns nog mycket att tänka på så tips från redan etablerade studiofotografer här på fotosidan med kanske bildlänkar till sina egna studios.
då menar jag studios som har ytan 9x4 meter kanske.
Visst finns det 300 kvadrat studios men det är inte intressant i mitt fall.

Så kontentan med de länkar jag gav så tror jag att det är att bygga "5-filiga motorvägar"
D-lite kitet är bra som startpaket och dom blixtarna har betalat sig 10 gånger om.
 
ANNONS