Annons

Köpa objektiv i USA

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper33

Avslutat medlemskap
Hej!

Funderar lite löst på ett Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM. På B & H Photo i New York kostar det 2069 USD vilket motsvarar c a 14.000 SEK. Samma objektiv i Sverige kostar som lägst 19.000 SEK.

Om man nu ändå skall åka till USA, finns det någon hake med att köpa detta objektiv där?

Mvh
Jesper
 
Hakarna är att under förutsättning att du betalar tull och moms när du kommer hem så blir det inte billigare.
Garantireparationer kan ev. kräva att du skickar tillbaks objektivet, alternativt tar det med dig nästa gång du åker, om du nu åker ofta.
Betänk också att om du köper över disk hos B&H (butiken är värd ett besök även om man bara tänkt köpa ett motljusskydd eller nåt) så får du betala lokal sales tax. Sist jag kollade var den ungefär 8% där.

Annars är det bara att fotografera på. Objektiven skiljer det inget alls på. Canonkameror heter ibland något annat i USA.
 
Vad gäller egentligen vid tullningen? Man behöver väl knappast skatta för varan både i USA och Sverige.

Mitt fråga rör vad som gäller när jag fysiskt handlar varan i butik, i exvis New York.

/K
 
Nej, beställer man hemifrån blir det bara moms och tull i Sverige, men köper man något i en butik i USA måste man betala salestax i butiken och sedan betala både tull och moms i Sverige. Salestax är inte avdragbar på samma sätt som momsen är om man t.ex. köper något i Norge och för in det i Sverige.
 
Jag svarar mig själv.

Vissa butiker säljer varor "skattefritt" till turister. Det har alltså inget med införselreglerna i Sverige att göra, där alla varor skall tullas och momsas när värdet överstiger 4300 kr.

Jag hade alltså fel.

/K
 
Sales tax i NY city är 8.875 %. Om du inte får ett konto som religiös förening/samfund eller lärare (svårare dock) hos tex BH Photo....
 
Att tänka på när man reser med en större kamerautrustning är att vissa länder vill se en lista med vad man för in i landet. Tror inte att USA kräver en sådan, men det kan vara bra att ha en sådan med sig ändå, om inte annat så för försäkringsändamål.
Och så får man koll på allt man släpar med sig :)

Har för övrigt köpt både kamera och objektiv under resa i USA, och vill minnas att det inte efterfrågades någon importhandling vid inresan i Sverige. En glugg som ligger i kameraväskan väcker ju inte särskilt mycket uppmärksamhet i tullen....
 
Hej!

Funderar lite löst på ett Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM. På B & H Photo i New York kostar det 2069 USD vilket motsvarar c a 14.000 SEK. Samma objektiv i Sverige kostar som lägst 19.000 SEK.

Om man nu ändå skall åka till USA, finns det någon hake med att köpa detta objektiv där?

Mvh
Jesper

Utöver vad du fått för svar om tull m.m så kom ihåg att CANON i augusti 2010 tagit bort det som kallades Världsgaranti på kameror och objektiv. Man har nu i stället det som kallas Regionsgarantier. Canon har delat in världen i regioner: USA är en , sedan är Europa en och den tredje övriga Asien. Detta betyder att garantin gäller inom den region som man köper objektivet eller kameran. Så tex köper man i USA så gäller garantin där och enbart där. Man måste helt enkelt gå tillbaka där man köpt sakerna för att få det åtgärdat.
-Faktakälla: Canon.
Ett fortsatt gott fotoår på er alla i svedala.
 
Jag svarar mig själv.

Vissa butiker säljer varor "skattefritt" till turister. Det har alltså inget med införselreglerna i Sverige att göra, där alla varor skall tullas och momsas när värdet överstiger 4300 kr.

Jag hade alltså fel.

/K

De butiker som säljer Skattefritt skickar då objektivet till Sverige. Du får inte ta med det själv från butiken. Fraktavgiften betalar du i butiken. När objektivet kommer till Sverige så lägger Speditören på Tull och Moms samt expeditionsavgift.
 
Ej lönt

Sammantaget verkar det vara lite vanskligt att köpa i USA. Man kan eventuellt spara ett par tusen men det där med garantin gör att det knappast känns värt det.

/Jesper
 
Ja, det känns lite surt. För drygt 4 år sen köpte jag ett EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM från B&H i New York. Det levererades på under 3 dygn, vilket jag tror är snabbare än jag någonsin fått saker hem via postorder från svenska säljar.

Jag betalade förstås tull och moms, men sparade trots det flera tusen kronor jämfört med att köpa objektivet i Sverige. Med tanke på hur objektivet skickades så hade jag inte kunnat undgå det ändå, om jag hade velat det.

På den tiden fanns fortfarande Canons världsgaranti, så det fanns inga nackdelar alls med att handla på det viset.
 
Fast om du ändå skall till USA och besöka butiken personligen så behöver du ju inte betala tull&moms i Sverige.
Köp den, kasta emballaget och sätt glaset på huset och lägg ner handbagaget och åk hem.

Det enda kruxet är ju dock garantin. En risk man får ta helt enkelt.
 
Fast om du ändå skall till USA och besöka butiken personligen så behöver du ju inte betala tull&moms i Sverige.
Det kanske är enklare att åka ut till närmaste stormarknad hemma i Sverige istället, om du besöker butiken personligen så behöver du ju inte betala objektivet på vägen ut genom kassorna.
 
Det kanske är enklare att åka ut till närmaste stormarknad hemma i Sverige istället, om du besöker butiken personligen så behöver du ju inte betala objektivet på vägen ut genom kassorna.

Förutom att ditt motargument inte håller så vill jag tacka dig för att du påvisar att du är en hederlig medborgare som alltid anmäler inköp utomlands och gör rätt för dig.

Men jag håller med dig. Klumpigt formulerat av mig. Kanske borde nämnt något om att det hamnar i gråzonen.
 
Men jag håller med dig. Klumpigt formulerat av mig. Kanske borde nämnt något om att det hamnar i gråzonen.

Detta var väl i så fall också klumpigt formulerat. Vadå "gråzon"? Varför inte kalla det för vad det är? Iofs är jag lite osäker på om det är skattebrott eller varusmuggling eller båda delarna. Olagligt är det i alla fall.
 
Jag skulle tro att det är båda. Att underlåta att betala tull är varusmuggling, och att låta bli att betala moms borde vara ett skattebrott.

Jag tror dock att det kan bli så att man bara bli åtalad för det ena av brotten (det som anses grövst). Om man nu blir åtalad. Man kan få chansen att acceptera ett strafföreläggande också. Om man nu åker fast i tullen. Risken är nog i det närmaste obefintlig.
 
ANNONS