Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K-3 II spec.

Produkter
(logga in för att koppla)

PFH

Avslutat medlemskap
Pentax K-3 II Specs List:

24MP CMOS sensor (low-pass-less)
Improved Antimoare function
Effects of shutter 4.5 stage of camera shake correction
The high-resolution image by pixel shifting. Low noise excellent color reproduction and detail.
86000 pixel RGB metering sensor
ISO range 100-51200
Video Full HD 60fps / 30fps
Dust and water proof. 92 places sealing of
Chassis stainless. The body is magnesium alloy
Flash not equipped
GPS built-in
Built-in electronic compass. Can be displayed the direction on the LCD monitor
ASTROTRACER
AF module SAFOX 11. AF point 27 points (25 points cross type)
Accuracy improvement of continuous AF
Continuous shooting 8.3 frames / sec. 60 sheets in JPEG, 23 shots at RAW
Image processing engine PRIME III
Finder penta prism. 100% field of view, magnification 0.95x
LCD monitor 3.2 inches, 1.037 million dot
Dual SD card slot
Allows remote operation from the smartphone-tablet · PC with the optional Flu Card
USB 3.0 and HDMI terminal
Synchro Terminal
The battery D-LI90
The size of 131.5 x 102.5 x 77.5
Weight 785g

Hämtat på cameraegg.org
 
På Pentaxforums spekuleras det på om den kommer att ha en funktion liknande Olympus för att ta högupplösta bilder.
Annars är det väl i stort sett en K-3:a man plockat bort blixten på och ersatt den med en GPS.
 
Senast ändrad:
En sån sak som inbyggd blixt påverkar min vilja att köpa, för min del blir det inte en K3 II, misstänker att även fullformataren kommer sakna inbyggd blixt.
 
Hoppsan, fick just höra talas om K3 II. ...
Lite överraskande eftersom så många trott att den "stora" skulle bli nästa kamera, men Pentax håller nog fast vid 18 mån. regeln. Men dom andra tillverkarna kommer ju oxå ut med uppdaterande kameror, jag skulle uppskatta mer omfattande firmwere uppdateringar istället och "nya" kameror mer sällan.
Att inbyggd blixt saknas är inte så förvånande eftersom proffskameror brukar sakna dom.
Där är väl svaret på varför nya AF201FG blixten har kommit, vädertätad och lite vassare som upplättare, men en grej till som "måste" med och ingen kontroll av utplacerade blixtar.
Jag vet inte riktigt om jag gillar inbyggd GPS istället för blixt, men med GPSen inbyggd kan jag ju välja en blixt till blixtskon = fördel.

Så utan att kollat diskussionerna på Pentaxforums, så fördelar med K3 II:
# Inbyggd GPS
# Uppdaterad SR som förhoppningsvis ger ett steg längre slutartid.
# Sensorshift med 4 exponeringar för högre upplösning, bättre färger och bättre högiso bilder, förhoppningsvis funkar det handhållet med korta slutartider.
# Tiltfunktion ( om dom inte menar shift?) häftigt tillsammans med shift för arkitektur och natur.

Tror inte jag köper, men vi för se...
 
Jag skulle älska att ha OGPS1 inbyggd för de plötsliga tillfällena man vill fota astro. Den inbygda blixten använs i princip aldrig av mig.
 
SR under panorering

Den nya antiskakmekanismen, som med en ny gyrosensor (var läste jag det?) känner av kontinuerlig rörelse och därför gör att antiskaksystemet också fungerar under panorering kan bli avgörande för min del. Jag är mycket nöjd med min K-3:a, men visar testerna att SR fungerar bättre och även under panorering, så kan det mycket väl bli en tur till fotohandlaren...
 
Autofokus

Är det någon som har haft både k5ii och k3 om af är snabbare och exaktare på den nya gentemot den äldre. Af mellan k3 och k3ii verkar likvärdig och undrar därmed om det skulle vara värt en nyinvestering, verkar även intressant med funktionen för stjärnföljning.
 
Den nya antiskakmekanismen, som med en ny gyrosensor (var läste jag det?) känner av kontinuerlig rörelse och därför gör att antiskaksystemet också fungerar under panorering kan bli avgörande för min del. Jag är mycket nöjd med min K-3:a, men visar testerna att SR fungerar bättre och även under panorering, så kan det mycket väl bli en tur till fotohandlaren...

Hm, SR fungerar på K7, K5 och K3 ( med flera) under panorering. Men man måste börja panorera innan man trycker ner avtryckaren till första läget. Men med gyrosensorn på K3II kanske skakreduceringen fungerar vid panorering även om man låser SR med avtryckaren före?
 
Är det någon som har haft både k5ii och k3 om af är snabbare och exaktare på den nya gentemot den äldre. Af mellan k3 och k3ii verkar likvärdig och undrar därmed om det skulle vara värt en nyinvestering, verkar även intressant med funktionen för stjärnföljning.

Från K5 till K5II var det en väsentlig förbättring av AF i svagt ljus. Jag har använt K5II en hel del i svagt ljus med FA50/1,4 och det har funkat bra trots att FA50/1,4 är lite knepig för autofokusen. Jag har inte gjort en jämförelse mellan kamerorna, jag bara plåtar på med dom och tänker inte på sånt så mycket, men tror K3 är snabbare. GPS enheten har jag alltid i fotoväskan, men har inte använt den för astro än, bara för platsinfo och kompass. jag har inte haft några problem att aktivera O-GPS.
 
Hm, SR fungerar på K7, K5 och K3 ( med flera) under panorering. Men man måste börja panorera innan man trycker ner avtryckaren till första läget. Men med gyrosensorn på K3II kanske skakreduceringen fungerar vid panorering även om man låser SR med avtryckaren före?

Så här står det:
"The K-3 II's shake reduction has also been designed to deliver sharper images while panning"

Read more at: http://www.pentaxforums.com/article...cially-announced.html?src=homef#ixzz3ZLDL79Ic

GPS enheten är ju bonus oxå, kostar ca 2000 separat.
 
Att inbyggd blixt saknas är inte så förvånande eftersom proffskameror brukar sakna dom.

Personligen så skulle jag aldrig köpa en kamera utan inbyggd blixt. Tycker det är kanon att kunna lätta upp dagsljusmotiv utan att ha med en extern blixt. Även perfekt för att kunna fjärrstyrra externa blixtrar.

Visst så har inte Nikons proffskameror, som tex D4S, inbyggd blixt, men de är å andra sidan ändå så stora och klumipga för mig som amatör att de ändå inte är intressanta för mitt användningsområde. För proffs så är det dock naturligtsvis ett helt annat perspektiv.

Däremot så gillar jag att Nikons mellansegment med deras fullformatare som D610, D750, D810 och D810A alla har inbyggd blixt. De är visserligen inte proffskameror som D4s, men å andra sidan bra prylar som ändå betingar emellan 15-40 kkr för kamerahusen. En av anledningarna att jag valde Nikon framför Canon var just att de hade inbyggd blixt.

Nu är jag inte i dagsläget någon direkt spekulant på Pentax (ville personligen bara ha fullformat när jag skaffade ett par systemkameror för första gången sedan min film SLR på 80-talet), men hoppas ändå att de fortsätter med nya modeller med inbyggd blixt. Lite synd om de skulle överge det i alla nya modeller som denna.

GPS är något som jag personligen inte saknar det minsta, men det är ju självklart att det säkert finns de som gör det (vill inte ha sådana prylar/funktioner som drar ut batteriet i kameran - kan enkelt synka position med GPS i telefonen om jag har behov för det).
 
ANNONS